07.12.2023 / 08:00
StoryEditor

Branża mięsna musi stanąć przed nowym wyzwaniem. To koniec ery konkurowania głównie ceną?

W 2022 r. polski rynek mięsa i produktów mięsnych osiągnął wartość prawie 50 mld zł (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Polski sektor mięsny, lider eksportu w rolnictwie, staje przed wyzwaniem końca ery konkurencji opartej głównie na niższych kosztach – wynika z raportu "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" przygotowanego przez Strategy&.

W 2022 r. polski rynek mięsa i produktów mięsnych osiągnął wartość prawie 50 mld zł. W ostatnich kilkunastu latach sektor ten przekształcił się z niskowolumenowej produkcji rolniczej w kilkudziesięciu dużych producentów specjalizujących się w różnych gatunkach mięsa.

Konsolidacja sektora sprawia, że firmy coraz śmielej eksplorują rynki zagraniczne w poszukiwaniu nowych klientów. Szczególnie widoczne jest to w polskim sektorze drobiarskim, który stał się jednym z globalnych liderów, osiągając w 2021 r. ponad 3 mld dolarów sprzedaży eksportowej. Polska zajmuje trzecie miejsce pod względem eksportu drobiu na świecie z  wynikiem 1,6 mln ton, ustępując tylko USA (3,3 mln ton) i Brazylii (4,4 mln ton).

Raport "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" pokazuje, że w sektorach wieprzowiny i wołowiny również zauważalny jest wzrost produkcji, co może być przełomem w długoletnim trendzie malejącego pogłowia bydła i trzody w Polsce.

Branża mięsna mierzy się ze wzrostem kosztów

Chociaż wskazane wcześniej czynniki są korzystne dla rynku mięsa, eksperci Strategy& oceniają, że notowany w 2022 i 2023 r. wzrost kosztów – zwłaszcza energii i pasz – może stymulować dalszą konsolidację branży.

Przypomnijmy, że koszty paszy stanowią główny element kosztowy producentów mięsa, a ceny paszy w Polsce są coraz bardziej powiązane ze zmianami cen na rynkach światowych. Jak wskazują analitycy, wzrost importu zbóż przez Chiny czy zamknięcie dostaw zboża z kierunku wschodniego znacząco wpłynęły na wzrost średnich cen pasz w Polsce, obniżając tym samym konkurencyjność polskich producentów na rynku europejskim.

Również koszty energii należą do głównych czynników wpływających na koszty produkcji na rynku mięsnym. Od 2020 roku na rynku można zaobserwować stopniowo rosnące ceny energii elektrycznej i gazu, spowodowane lockdownem podczas COVID-19, niskimi dostawami gazu z kierunku wschodniego czy regulacjami Unii Europejskiej. Wszystko to znacząco wpływa na podwyższenie ceny wyrobu - od surowców wytwarzanych przez rolnika, produkcje pasz, przez utrzymanie zwierząt, aż po rzeźnie, przechowywanie i transport.

Do tego dochodzą rosnące koszty osobowe. Według ekspertów Strategy& koszty zatrudnienia w sektorze rolniczym w ciągu ostatnich 2 lat wzrosły o blisko 26 proc., co powoduje, że firmy muszą mierzyć się ze wzrostem nakładów kosztów na aktualnych pracowników. Dodatkowa specjalizacja sektora powoduje, że rosną też wymagania stawiane pracownikom.

– Nadchodzące lata będą wyzwaniem dla całej branży, zwłaszcza w kontekście prawdopodobnego osiągniecia maksimum krajowej konsumpcji, która wkrótce może zacząć spadać. Wzrasta również popularność zamienników mięsa, konkurujących o uwagę tej samej grupy konsumentów – komentuje Krzysztof Badowski, partner zarządzający w Strategy& Polska.

Dodaje, że wyzwaniem będzie również rosnący import produktów rolnych z Ukrainy, które charakteryzują się konkurencyjnymi cenami. Będzie to widoczne zwłaszcza w sektorze drobiu.

Problem na rynku drobiu

Całkowity import drobiu z Ukrainy do UE w 2022 r. wzrósł o 80 proc. w porównaniu z 2021 r. Początek 2023 r. również przyniósł dane świadczące o rosnącym imporcie. Przez pierwsze osiem tygodni 2023 r. importowano z Ukrainy do UE 94 proc. więcej mięsa drobiowego w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r.

Pomimo starań resortu rolnictwa o modyfikację zapisów rozporządzenia umożliwiającego tymczasową liberalizację handlu wobec niektórych produktów ukraińskich, tak aby uwzględniały ochronę m.in. polskich producentów, większość krajów poparła przedłużenie rozporządzenia do czerwca 2024 r.

Na łamach raportu "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku", przedstawiciele branży drobiarskiej podkreślają, że uwzględniając rosnące wymagania dotyczące dobrostanu zwierząt, jakości pasz czy ograniczeń w stosowaniu antybiotyków unijni producenci nie są w stanie konkurować z mięsem zza wschodniej granicy.

– Problem ukraińskiego eksportu nadal nie został rozwiązany. Ani rolnicy, ani przedstawiciele zakładów przetwórczych nie mają wątpliwości, że Ukraińcom i Ukrainie należy pomóc w związku z rosyjską agresją. Jednak sposób pomocy nie może polegać na szkodzeniu własnym rolnikom i sektorowi przetwórczemu – komentuje Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

– Niewątpliwie konieczna jest ścisła współpraca ministra rolnictwa z najbardziej zagrożonymi sektorami realizowana na płaszczyźnie wspólnoty europejskiej, bo bez tego – jak pokazał czas – nie będzie możliwe zabezpieczenie naszych interesów – dodaje.

13.11.2024 / 10:53
StoryEditor
Marek Bucior, Maspex: Więcej restrykcji dla sprzedawców alkoholu powoduje wzrost szarej strefy
Wzrost akcyzy i inne opłaty zwiększają skłonność do nielegalnej produkcji alkoholu, który nie podlega żadnej kontroli jakościowej - mówi Marek Bucior

Należy skupić się nad systemowymi rozwiązaniami podstawowych wyzwań, które stoją przed branżą alkoholową. Edukacja będzie znacznie skuteczniejsza, niż restrykcje i kolejne zakazy, które wpływają na wzrost szarej strefy - uważa Marek Bucior, dyrektor generalny Business Unit Spirits Grupy Maspex.

Ze strony resortu zdrowia regularnie pojawiają sie kolejne pomysły, dotyczące ograniczeń sprzedaży alkoholu - w ostatnich tygodniach słyszeliśmy o planowanych zmianach w ustawi...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.11.2024 / 18:10
StoryEditor
Matouš Michněvič nowym country managerem Adyen na Polskę i CEE. Firma stawia na rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. Jakie ma plany?
Matouš Michněvič nowy country manager Adten dla Polski i CEE (fot. materiały prasowe)

Platforma technologii finansowych Adyen, obsługująca globalnych liderów rynku, ogłosiła powołanie Matouša Michněviča na stanowisko country managera dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), w tym dla Polski. Michněvič wnosi do Adyen swoje wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów, innowacji produktowych oraz strategicznych partnerstw, zdobyte na terenie całej Europy, które mają wesprzeć rozwój i umocnienie pozycji Adyen na rynku płatności cyfrowych.

– Polska jest innowacyjnym rynkiem, a Adyen, dzięki swojej wiodącej technologii płatności na rynku oraz imponującemu wzrostowi na całym świecie, jest najlepiej przygotowany do t...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 19:07