07.12.2023 / 08:00
StoryEditor

Polacy wciąż są w czołówce konsumpcji mięsa wśród Europejczyków

Roczna konsumpcja mięsa drobiowego, wieprzowego i wołowego na mieszkańca Polski, to 73,2 kg (fot. GettyImages)
Struktura konsumpcji mięsa w Polsce wyróżnia się na tle krajów OECD i Unii Europejskiej, do czego przyczynia się między innymi niższa cena mięsa w Polsce niż w krajach UE – wynika z raportu "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" przygotowanego przez Strategy&.

Roczna konsumpcja mięsa drobiowego, wieprzowego i wołowego na mieszkańca Polski, to 73,2 kg, podczas gdy średnia w krajach OECD wynosi 69 kg, zaś w UE 67,9 kg. Mniej mięsa od Polaków zjadają m.in. Rosjanie (60 kg), Brytyjczycy (55,8 kg), Norwegowie (52,1 kg) czy Szwajcarzy (47,6 kg).

Jak często Polacy jedzą mięso?

Aż 89 proc. Polaków spożywa mięso częściej niż raz w tygodniu. Głównymi determinantami wyboru jego rodzaju są cena oraz łatwość przygotowania posiłku.

Eksperci Strategy& wskazują, że to mięso wieprzowe posiada największy udział w konsumpcji mięsa w Polsce, a także jest najczęściej wykorzystywane do produkcji przetworów mięsnych. Wieprzowina dzięki swej uniwersalności jest wykorzystywana w różnorodnych daniach, a tradycja kulinarna Polaków dodatkowo sprzyja jej konsumpcji.

Z kolei wołowina postrzegana jest jako produkt klasy premium, którego cena znacznie odbiega od ceny mięsa wieprzowego oraz drobiowego będących na zbliżonym poziomie.

Chociaż wzrost standardu życia i zamożności społeczeństwa w Polsce prowadzi do zmian zachowań konsumenckich i liczba osób, które mogą pozwolić sobie na gotowe posiłki w restauracjach oraz wysokiej jakości przekąski, zwiększa się, to jednak na razie mięsnymi przekąskami charakterystycznymi dla polskiego rynku pozostają hot-dog i kabanos.

Ile hot-dogów sprzedały Orlen i Żabka?

"Orlen i Żabka są liderami w segmencie hot-dogów. W 2022 r. sprzedały łącznie około 125 mln hot-dogów, które są najpopularniejszą ciepłą mięsną przekąską Polaków. Krótki czas oczekiwania, wygodna forma oraz łatwa dostępność hot-dogów, to kluczowe czynniki stojące za rosnącym spożyciem. Dodatkowo rozwój sklepów convenience zwiększa dostępność ciepłych mięsnych przekąsek na wynos, które stają się ciepłym posiłkiem dostępnym w każdym miejscu" – czytamy w raporcie "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku".

"W ostatnich latach zauważa się wzrost zainteresowania przekąskami mięsnymi, których liderem są kabanosy. Konsumenci postrzegają przekąski mięsne jako produkty wygodne oraz cechujące się wysoką wartością energetyczną. Aktywny styl życiai wygodne formy opakowania skierowane również dla dzieci sprawiły, że przekąski mięsne stały się popularnym prowiantem w podróży, pracy, czy szkole" – czytamy dalej.

Analitycy zwracają też uwagę, że w ostatnich latach znaczący rozwój odnotował rynek zamienników mięsa – "była to odpowiedź na potrzeby konsumentów dotyczące zdrowego trybu życia, ochrony środowiska oraz aspektów finansowych. Zarówno wegetarianie, jak i osoby konsumujące mięso, postrzegają zamienniki mięsa jako atrakcyjny produkt".

Co kształtuje rynek produktów mięsnych?

Według Strategy&, rozwój marek własnych oraz rosnące kategorie dań gotowych są głównymi trendami kształtującymi rynek mięsny. Inne istotne tendencje, to wzrost znaczenia promocji oraz silny popyt na najtańsze wyroby, takie jak flaki czy kaszanki.

Z drugiej strony klienci oczekują naturalnego, krótkiego składu produktu i ekologicznych opakowań. Atutem może być też polskie pochodzenie produktu, bo pandemia i kryzys gospodarczy wzmocniły zjawisko patriotyzmu konsumenckiego.

– Nasza uwaga musi być skierowana na pokolenie Z, które cały czas w ocenach rynku traktowane jest jako wschodzące młode pokolenie. Jednak jego najstarsi reprezentanci będą w tym okresie osiągali 30 rok życia. Jest to zatem grupa dokonująca wyborów zakupowych i moderująca nastroje rynku. A przy nastrojach będąc, warto wskazać, że w najbliższych latach to samopoczucie jednostki, ale też sytuacja geopolityczna i związane z nią nastroje będą realnie oddziaływały na koszyk zakupowy – komentuje na łamach raportu Anna Olewnik-Mikołajewska, prezes Grupy Olewnik.

– Zdrowie i dieta je wspierająca, to silny trend na nadchodzące lata. Zebrane doświadczenia skierowały uwagę konsumenta na to, co je, i jak to na niego wpływa. Immuno dieta ma poprawiać pracę organizmu i korzystnie działać na mózg. Warto przy tym zachować minimalistyczną formę komunikacji, która w łatwy i przejrzysty sposób będzie kierowała do odbiorcy najważniejsze, jakościowe informacje o produkcie – zaznacza.

15.07.2024 / 12:01
StoryEditor
Państwowi giganci przekażą miliardy złotych na ochronę ludności? Projekt ustawy nakłada nowe obowiązki na kluczowe spółki
Logo Orlenu (fot. Skorzewiak/Shutterstock)
Projekt nowej ustawy o obronie cywilnej zakłada, że spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa mogą zostać zmuszone do przekazywania 3 proc. swojego budżetu inwestycyjnego na cele związane z ochroną ludności. Orlen już wyliczył, że może go to kosztować nawet miliard złotych rocznie.

Chociaż projekt ustawy jest dopiero konsultowany, już wywołuje spore emocje. Artykuł 117 nakłada bowiem na spółki o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa nakaz przekaz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18.07.2024 / 17:00
StoryEditor
Fuzja z udziałem producenta oleju Kujawskiego pod znakiem zapytania. KE stawia warunki. Czy Bunge będzie musiało sprzedać zakłady w Polsce?
Komisja Europejska zglasza zastrzeżenia do fuzji koncernu Bunge (producenta oleju marki Kujawski) z firmą Viterra (fot. Shutterstock)
Komisja Europejska zgłosiła zastrzeżenia do fuzji koncernu Bunge z firmą Viterra. Dotyczą one konkretnych rynków, czyli Polski oraz Węgier. Co „narzeczeni” są w stanie poświęcić, żeby do tego mariażu jednak doprowadzić?

Wbrew oczekiwaniom koncernu Bunge (producenta olejów takich marek jak Kujawski,  Oliwier, Bartek; tłuszczów do smarowania sygnowanych brandami Smakowita, Optima, Masmix czy Fin...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 11:02