07.12.2023 / 08:00
StoryEditor

Dyskonty są liderem w sprzedaży mięsa. Silną pozycję ma też kanał tradycyjny

Mięso mielone (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Dyskonty napędzają sprzedaż pakowanego przetworzonego mięsa (z wyjątkiem Biedronki, która wprowadziła lady mięsne do około 10 proc. swoich sklepów, ale wciąż pozostaje jednym z największych sprzedawców produktów pakowanych). Mięsne produkty pakowane mają dłuższy okres przydatności, jednak ze względu na jednorazowy charakter opakowań stanowią wyzwanie dla środowiska – czytamy w raporcie "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" przygotowanego przez Strategy&.

Na rynku sprzedaży mięsa w Polsce rządzą dyskonty. Z danych Euromonitora, na które powołuje się Strategy&, wynika, że w 2022 r. kanał ten odpowiadał za 42,6 proc. wartości sprzedaży mięsa. Na drugim miejscu są sklepy tradycyjne i convenience (29,6 proc.), a następnie: supermarkety (15,1 proc.), hipermarkety (10,1 proc.) i e-commerce (2,1 proc.).

Udziały sprzedaży w dyskontach, sklepach Modern Convenience oraz e-commerce rosną, natomiast w sklepach tradycyjnych oraz super- i hipermarketach maleją. Wiąże się to z rozwojem oferty mięsnych dań gotowych oraz przekąsek. Preferencje konsumentów zmieniły się z zakupu towaru z lad mięsnych w stronę zapakowanych i dłużej przydatnych do spożycia produktów.

Sprzedaż mięsa przez internet

Z raportu "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" wynika, że rynek e-commerce w obszarze produktów mięsnych musi zmagać się z problemem zapewnienia szybkiej dostawy, tak aby mięso było postrzegane przez klientów jako świeże.

W ostatnich latach rozwinęły się sklepy specjalistyczne online dostarczające surowe mięso oraz subskrypcje mięsnych paczek, które pozwalają kupić zapas mięsa i przetworów na dłuższy okres. Platformy te sprzedają głównie produkty premium od lokalnych rzeźników i niszowych importerów

Jak wskazują eksperci Strategy&, rosnące znaczenie rynku e-grocery prowadzi do wzrostu sprzedaży mięsa online, a prognozy zakładają dalsze dwucyfrowe wzrosty tego rynku.

Trendy na rynku mięsa

– Mimo rozwoju kanału dyskontów oraz konsolidacji handlu w ostatnich latach wciąż na rynku istnieje możliwość budowy własnych brandów produktów mięsnych. Spodziewam się, że dyskonty przestaną wyłącznie skupiać się na cenie, adresując również potrzeby takie jak bliskość i dostępność przy szerokiej ofercie produktów brandowych, które już znajdziemy w kanale convenience lub w supermarketach – komentuje na łamach raportu Paweł Nowak, dyrektor zarządzający Goodvalley Polska.

– Mniejsze porcje zakupowe wskazują na wpływ inflacji na rynek. Jest to jednak trend krótkotrwały, ponieważ spodziewam się dalszego rozwoju segmentu mainstream i premium kosztem economy. Prawdopodobnie w dłuższej perspektywie Polacy będą jeść mniej mięsa, ale będą też szukać lepszej jakości – prognozuje.

I dodaje: - Ważnym trendem jest również zdrowie, czyli szukanie przez konsumentów produktów z tak zwanym "krótkim składem" oraz bez dodatku konserwantów. Segment zamienników mięsa zbudował już swoją stabilną pozycję rynkową i stałą obecność na półce, ale jego dynamika wzrostu będzie stopniowo słabnąć. Dotychczas wzrost kategorii był napędzany ciekawością konsumentów nie znających wcześniej tych produktów.

Zamienniki mięsa? Tu też prym wiodą dyskonty

Podobnie jak w przypadku mięsa, w oferowaniu zamienników mięsa liderem są dyskonty, odpowiedzialne za około 70 proc. wartości sprzedaży tej kategorii. Ich znaczenie wciąż rośnie. Liczącym się kanałem są w tej kategorii są także hipermarkety (ok. 15 proc. wartości sprzedaży) oraz sklepy małoformatowe i supermarkety (ok. 16 proc.).

Eksperci Strategy& podają, że w 2022 r. ponad 60 proc. Polaków miało dostęp do zamienników mięsa. Prawie 50 proc. z nich spróbowała tych produktów głównie z ciekawości. Ponad 40 proc. z nich spożywa je regularnie.

Z raportu "Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku" dowiadujemy się również, że liczba zamienników mięsa i wędlin rośnie. W latach 2022-23 zwiększyła się ona w dyskontach o ponad 30 proc., w sklepach Cash&Carry o ok. 7 proc., w hipermarketach o ok. 4 proc., zaś spadła jedynie w supermarketach.

Aktualnie roślinne zamienniki mięsa znajdziemy średnio w co czwartym sklepie w Polsce. Wśród dyskontów najszerszy ich wybór oferuje Lidl (średnio 26 SKUs), Netto (średnio 23 SKUs) i Biedronka (średnio 21 SKUs).

20.12.2024 / 10:44
StoryEditor
Kaufland rozda pracownikom miliony złotych na święta. A ile to będzie dokładnie?
Kaufland ma w Polsce ok. 250 sklepów

Sieć Kaufland Polska przeznaczyła w tym roku blisko 20 milionów złotych na nagrody świąteczne dla swoich pracowników. Firma zaoferowała im bony zakupowe i paczki na święta.

W okresie przedświątecznym Kaufland przeznaczył blisko 20 milionów złotych na dodatkowe benefity. W ramach tej kwoty przekazano bony zakupowe o łącznej wartości prawie 18 milion...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.12.2024 / 13:05
StoryEditor
Lidl zostaje oficjalnym partnerem UEFA EURO Kobiet 2025
Lidl rozszerza swoje portfolio partnerstw sportowych i został sponsorem turnieju UEFA Women‘s EURO 2025 (fot. mat.pras.)

Po Mistrzostwach Świata w Kolarstwie UCI 2023, sponsoringach piłki ręcznej kobiet i mężczyzn na EHF EURO, IHF World Championships, a także po UEFA EURO 2024, UEFA Lidze Europy i UEFA Lidze Konferencji Lidl rozszerza swoje portfolio partnerstw sportowych i został sponsorem turnieju UEFA Women’s EURO 2025.

Nowe partnerstwo jest naturalną ewolucją zaangażowania Lidla w świat sportu, po udanej współpracy w dziedzinie sportu kobiecego (piłka ręczna i kolarstwo) oraz męskiego (UEFA EU...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 07:23