28.05.2024 / 18:38
StoryEditor

Ministerstwo Rozwoju publikuje listę nieprawidłowości na platformach Temu i Shein! "Wielopoziomowe naruszenie przepisów"

Temu i Shein doskonale radzą sobie na polskim rynku... ale czy przestrzegają prawa? (fot. Ascannio/Shutterstock)
Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że napływają do niego sygnały "świadczące o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług" przez popularne w Polsce chińskie marketplace‘y: Temu i Shein. Resort kierowany przez Krzysztofa Paszyka zwrócił się do obu firm o wyjaśnienia i opublikował listę nieprawidłowości.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii zwraca uwagę, że Temu i Shein cieszą się dużą popularnością na całym świecie, również w naszym kraju. Resort cytuje badania Gemius Mediapanel, z których wynika, że aplikacja i portal Temu miały 14,9 mln realnych użytkowników. W przypadku Sheina było to 6 mln realnych użytkowników.

"Liczby te plasują obie platformy w czołówce marketplace‘ów, z których korzystają polscy konsumenci. Niestety, jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów" - napisało ministerstwo.

MRiT opublikowało listę ośmiu nieprawidłowości, jakie wytyka platformie Temu. W przypadku Sheina lista jest nieco krótsza - zawiera pięć pozycji.

Nieprawidłowości na platformie Temu

Resort zarzuca Temu (Whaleco Technology Limited) m.in. nieprzestrzeganie przepisów tzw. dyrektywy Omnibus, a mianowicie przy informowania o obniżeniu ceny, brakuje prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Ponadto Temu ma stosować "liczniki" oraz komunikaty mogące "powodować presję u konsumentów" ("liczniki odliczające czas np. darmowej dostawy czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. „Popularne! Prawie wyprzedane”).

Kolejna uwaga dotyczy braku wskazywania jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar. Następnym zarzutem wobec Temu jest niewłaściwe informowanie o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej.

Temu ma również stosować wprowadzające w błąd komunikaty dotyczące "kuponów" (kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków; dodatkowo stosowanych jest wiele zakazanych w polskim prawie klauzul abuzywnych).

Marketplace będący wiceliderem rynku w Polsce (za Allegro) dopuszczać ma się także naruszeń w zakresie praktyk marketingowych. Jak wskazano, "gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów". Dwie ostatnie uwagi, na jakie zwrócił uwagę resort rozwoju, to pozorne gwarantowanie wyrównywania cen “korekta ceny w ciągu 30 dni” oraz pozorna gwarancja dostępnej dostawy za pobraniem, jak również brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego".

Nieprawidłowości na platformie Shein

Osobne pismo z częściowo podobną listą nieprawidłowości skierowane zostało przez MRiT do właściciela platformy Shein. Ministerstwo zarzuca tej platformie m.in. nieprzestrzeganie przepisów dyrektywy Omnibus – przy informowania o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Shein ma również stosować wprowadzające w błąd oceny produktów. Chodzi o brak informacji, czy opinie o produktach widocznie w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii. Nie wiadomo również jak opinie są liczone - zauważa MRiT.

Trzecia uwaga dotyczy tzw. greenwashingu. Ministerstwo wskazuje, że na platformie Shein brakuje rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych.

Przedostatnia uwaga to "niejasne zasady i niemożność wykorzystania kuponów – przykładowo konsument nie ma informacji dla których produktów może kuponu użyć". Listę zamyka nieprawidłowość dotycząca braku informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

12.11.2024 / 13:39
StoryEditor
Carrefour wysłał list do dostawców sieci. Co w nim jest? Czego prezes Alexandre Bompard domaga się od producentów?
Alexandre Bompard, prezes Carrefour (fot. materiały prasowe)

Carrefour coraz mocniej idzie w kierunku transparentności żywieniowej produktów spożywczych dostępnych w swojej ofercie. Alexandre Bompard, prezes Carrefour, ogłosił na platformie LinkedIn, że firma zobowiązuje się do stosowania systemu Nutri-Score na produktach oferowanych przez swoich dostawców.

Od teraz, produkty wszystkich marek dostępne online w Carrefour będą musiały mieć widoczny Nutri-Score, co ma pomóc konsumentom dokonywać świadomych wyborów żywienio...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 08:32
StoryEditor
MCI przejmuje Nice To Fit You. Fundusz wraca na rynek spożywczego e-commerce‘u po dawnej inwestycji we Frisco
MCI wraca na rynek food e-commerce (fot. Shutterstock)

Fundusz private equity MCI.EuroVentures 1.0 podpisał umowę kupna 55 proc. udziałów w spółce NTFY, która działa na rynku cateringu dietetycznego pod marką Nice To Fit You. Inwestor deklaruje, że jego celem jest wsparcie rozwoju "jednej z najsilniejszych marek cyfrowych polskiego sektora food e-commerce z możliwością ekspansji międzynarodowej". Transakcja wymaga jeszcze zgody prezesa UOKiK.

MCI deklaruje, że planuje długoterminowo inwestować w rozwój NTFY. Założyciele spółki cateringowej Sebastian Rabiej i Radosław Jeżak pozostać mają dalej aktywnymi akcj...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 21:37