28.02.2023 / 16:01
StoryEditor

Magdalena Kowalewska, BNP Paribas: Nakłady inwestycyjne firm mięsnych wzrosły. Jednocześnie przedsiębiorstwa szukają oszczędności

Magdalena Kowalewska, starszy analityk sektora food and agri w Banku BNP Paribas (fot. mat. pras.)
W branży mięsnej obserwujemy zwiększenie zainteresowania inwestycjami w biogazownie, kogeneracje, czy też fotowoltaikę. Firmy prowadzą również inwestycje w modernizację parku maszynowego, poprawę jakości, a także ograniczające wykorzystanie pracy ludzkiej – mówi dr Magdalena Kowalewska, starszy analityk sektora food and agri w Banku BNP Paribas.

Czy w tym roku ceny mięsa będą rosły?

Wzrosty cen mięsa obserwowaliśmy w Polsce już w 2022 r., dotknęły one wszystkich, głównych kategorii mięsa. Według danych GUS, przeciętnie w 2022 roku w największym stopniu na półkach sklepowych podrożało mięso drobiowe (+37 proc. r/r). Mniejszą, ale nadal wysoką dynamiką wzrostu charakteryzowały się ceny mięsa czerwonego. Mięso wołowe przeciętnie było droższe o 24-27 proc., a wieprzowina o 21 proc. w relacji rocznej.

Oczekujemy, że najsilniejsze wzrosty cen będą obserwowane w przypadku mięsa wieprzowego, ze względu na spadek pogłowia świń w Polsce oraz mniejszą podaż surowca w UE. Według danych KE, tylko w okresie I-XI 2022 roku uboje przemysłowe w UE zmniejszyły się o ponad 9 proc.

Biorąc pod uwagę oczekiwane ceny skupu żywca drobiowego, ceny mięsa drobiowego prawdopodobnie pozostaną stabilne. W przypadku mięsa wołowego, ze względu na odbudowę globalnej produkcji oraz silną presję inflacyjną możliwe są korekty cen. Należy jednak pamiętać, że finalne ceny, oferowane konsumentom na półkach sklepowych, nie zależą jedynie od sytuacji na rynku żywca, ale również od polityki cenowej sklepów.

Co jest obecnie największym wyzwaniem dla branży mięsnej?

Przed branżą mięsną, podobnie, jak i przed całą branżą spożywczą stoi wiele wyzwań, związanych nie tylko z kosztami produkcji, ale również zmianami po stronie konsumenta.

Najważniejszym składnikiem kosztowym w przetwórstwie mięsnym jest surowiec. Przetwórcy wieprzowiny już w 2022 r. borykali się z ograniczoną podażą trzody chlewnej. Według GUS w grudniu 2022 roku liczba świń w naszym kraju wyniosła 9,6 mln sztuk i była na porównywalnym poziomie do czerwca 2022 r., ale o 6 proc. niższym r/r. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku unijnym prawdopodobnie taka sytuacja utrzyma się również w pierwszej połowie 2023 r.

Rynek żywca drobiowego, szczególnie kurcząt brojlerów, charakteryzuje się krótszymi cyklami produkcyjnymi (6 tygodni), co pozwala na szybsze dostosowanie się podaży do popytu. Według danych GUW, wstawienia kurcząt brojlerów w 2022 roku wyniosły 1,49 mld piskląt i były o 11 proc. wyższe r/r.

W związku z tym oczekujemy, że w przypadku przetwórstwa drobiu, podaż surowca nie powinna stanowić problemu. Nadal jednak wyzwaniem pozostaje obecna w Polsce grypa ptaków. Według danych GIW, na dzień 26.02.2023 w Polsce potwierdzono 55 ognisk i 31 przypadków tego wirusa.

W 2022 roku istotnie wzrosły również koszty nośników energii i paliw, które w bieżącym roku nadal utrzymują się na wysokim poziomie.

Od strony popytowej wyzwaniem branży mięsnej jest presja inflacyjna. Wydatki na mięsa są największą kategorią w strukturze wydatków gospodarstw domowych na żywność i napoje bezalkoholowe. Według danych GUS, w 2021 roku stanowiły one 24 proc. wydatków na żywność. Konsumpcja mięsa jest silnie uzależniona od dochodów. W związku z tym wraz ze spadkiem dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych można oczekiwać również spadku konsumpcji mięsa i wędlin.

Z jakimi zagrożeniami musi liczyć się branża mięsna?

Wśród głównych zagrożeń branży mięsnej należy wymienić choroby zwierząt, które ograniczają możliwości rozwoju eksportu, szczególnie poza UE. Od 2014 r. w Polsce mamy ASF, a także sezonowo pojawia się grypa ptaków.

Branża mięsna boryka się również z coraz większą presją, dotyczącą wpływu produkcji zwierzęcej na środowisko. Zgodnie z założeniami Green Dealu w UE stosowanie antybiotyków powinno zostać ograniczone o 50 proc., a udział upraw ekologicznych zwiększony do 25 proc.

Konsumpcja mięsa w UE maleje, szczególnie mięsa czerwonego. Według badania Smart Protein z 2021 r., 40 proc. respondentów deklarowała, że chce ograniczyć spożycie mięsa. Według szacunków KE, przeciętne spożycie mięsa w 2031 r. wyniesie ok. 65,5 kg, z czego konsumpcja mięsa wieprzowego zmniejszy się o 8 proc., a wołowego o 7 proc. Jedyne wzrosty prawdopodobnie odnotuje drób (+2 proc.).

W co inwestują przedsiębiorstwa z branży mięsnej?

Według danych Pont Info inwestycje w przetwórstwie mięsnym odpowiadają za ponad 19 proc. wartości nakładów inwestycyjnych w całej branży spożywczej. W pierwszej połowie 2022 r. nakłady inwestycyjne firm zajmujących się przetwórstwem mięsa, zatrudniających powyżej 9 pracowników, wyniosły 982 mln zł i były o 26 proc. większe w relacji rocznej.

W ostatnim czasie branża mięsna, podobnie jak i cały sektor spożywczy, boryka się z rosnącymi kosztami nośników energii i paliw. W związku z tym firmy poszukują oszczędności w tym zakresie.

Obserwujemy zwiększenie zainteresowania inwestycjami w biogazownie, kogeneracje, czy też fotowoltaikę. Firmy prowadzą również inwestycje w modernizację parku maszynowego, poprawę jakości, a także ograniczające wykorzystanie pracy ludzkiej.

08.11.2024 / 10:52
StoryEditor
Dino produkuje własną energię elektryczną i obniża koszty funkcjonowania sklepów
Dino instaluje panele słoneczne na dachach swoich supermarketów (Dino Polska)

Sieci sklepów Dino udało się obniżyć koszty zużytych materiałów i energii o 2,2 mln zł, czyli o 0,4 proc., do 616,6 mln zł w III kw. 2024 r. w porównaniu z 618,8 mln PLN w III kw. 2023 roku. Jak to się udało?

Jak wskazują przedstawiciele sieci Dino spadek ten wynikał ze spadku cen materiałów i energii elektrycznej oraz z rosnącego wolumenu energii elektrycznej wygenerowanej przez Din...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 13:16
StoryEditor
Krakowski Kredens robi wielki come-back! Nowy sklep internetowy i powrót do otwierania placówek stacjonarnych
Na zdj. sklep sieci Krakowski Kredens (fot. Sorbis/Shutterstock)

Marka Krakowski Kredens chce wrócić na poważnie na handlową mapę Polski. W listopadzie uruchomi e-sklep, a na 2025 r. planuje otwarcia sklepów stacjonarnych. Pierwsza z takich placówek ruszy najprawdopodobniej w pierwszej połowie przyszłego roku.

Przypomnijmy, że Krakowski Kredens to marka sklepów i produktów spożywczych dawniej należąca do sieci Alma Market (upadłej w 2017 r.). Latem 2023 r. została sprzedana za 3...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 85% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2024 12:31