09.01.2024 / 08:30
StoryEditor

Trend data-driven zmienia branżę handlu detalicznego. Przyszłość mają firmy działające w oparciu o dane

Marcin Makusak, partner w PwC Polska oraz Mariusz Walkiewicz, dyrektor w PwC Polska
Od kilku lat na rynku w Polsce obserwujemy rosnące znaczenie danych w podejmowaniu decyzji biznesowych. Trend ten - z angielskiego data-driven - oznacza wykorzystywanie danych przez całą organizację przy każdej możliwej okazji. Mowa tutaj nie tylko o wyjaśnianiu zdarzeń przeszłych, ale co ważniejsze, o przewidywaniu tego, jak dana zmienna może zachować się w przyszłości. Takie podejście promuje innowacyjność wśród pracowników, a co za tym idzie ma bezpośredni wpływ na rozwój nowych gałęzi biznesu lub optymalizację tego, co dzisiaj funkcjonuje w naszej organizacji – przekonują eksperci PwC Polska.

Szczególnie w branży handlu detalicznego podążanie za trendem data-driven jest nieodzowne i stosunkowo łatwe we wdrożeniu - przejście w czasie pandemii wielu firm z branży na system sprzedaży online, zbudowanie platform sprzedażowych, wdrożenie systemów obsługi transakcji, wdrożenie systemów obsługi łańcucha dostaw, wdrażanie podejścia paperless - wszystko to daje organizacjom ogromny potencjał do zastosowania koncepcji data-driven, aby usprawnić zarządzanie całym przedsiębiorstwem.

Na czym polega trend data-driven?

W organizacji data-driven to dane stanowią podstawę wszystkich działań i decyzji – począwszy od ustalania strategii rozwoju, portfolio produktów, customer experience, aż po wprowadzanie innowacji w produktach i usługach, a także optymalizacji kosztowej oraz zwiększaniu efektywności pracowników – mówi Mariusz Walkiewicz, dyrektor PwC Polska. – Jest to więc zastosowanie analityki i modelowania danych w celu wsparcia podejmowania dobrych decyzji biznesowych i obrania najlepszych kierunków działań – zaznacza.

Ekspert przypomina, że kiedyś organizacja potrzebowała do tego wysokiej klasy specjalistów - ekspertów IT i statystycznych geeków opracowujących modele do wybranych zagadnień biznesowych. – Dziś, dzięki ogromnemu postępowi w dostępności zaawansowanych od strony algorytmicznej, ale prostych w obsłudze narzędzi informatycznych, stosowanie metod analitycznych jest możliwe na każdym poziomie organizacyjnym – wskazuje.

I dodaje: – Uproszczenie sposobu korzystania z narzędzi analitycznych demokratyzuje dostęp do danych. Dostęp do analiz i raportów na urządzeniach mobilnych umożliwia błyskawiczną reakcję na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie. Dotyczy to zarówno szeregowych pracowników, jak i członków zarządu.

Co oferują nowe narzędzia analityczne?

Technologia Big Data pozwala na coraz szersze wykorzystanie danych nieustrukturyzowanych i przekształcanie ich w łatwe do analizy fakty. – Przykładem może być porównanie kosztów poszczególnych kampanii marketingowych z wywołanym przez nie wzrostem sentymentu w mediach społecznościowych. Narzędzia analityczne umożliwiają szybką i skuteczną predykcję, która pozwala na przewidywanie zmian zarówno na rynku, jak i u konkurencji – mówi Marcin Makusak, partner PwC Polska. – Techniki uczenia maszynowego zwiększają możliwości wykrywania powtarzających się wzorców, w tym przewidywania zmian trendów i korelacji zdarzeń – akcentuje.

Wyniki ww. analiz są z kolei udostępniane w przystępnej wizualnie formie, gdzie odbiorca błyskawicznie znajduje kluczowe dla siebie informacje. Dzięki dashboardom widocznym na telefonach i tabletach skraca się nie tylko sam czas obliczeń, ale też czas od ich wykonania do przeanalizowania wyników przez decydentów i podjęcia stosownych decyzji biznesowych.

Jak zauważa Marcin Makusak, dzięki zastosowaniu podejścia data-driven, marżowość produktów i skuteczność akcji promocyjnych będzie można wyliczyć na poziomie pojedynczych operacji. – Optymalizacja marżowości nie będzie oparta na górnolotnym haśle: "zredukujemy koszty!", lecz na wskazaniu, które konkretnie elementy zawiodły. Pozwoli to na precyzyjną ocenę skutków podjętych decyzji i wykonanie diagnozy "co zagrało, a co nie" – puentuje.

Czy w Polsce są już firmy działające w modelu data-driven? 

Grupa Ciech jest przykładem firmy, która z powodzeniem przeprowadziła transformację data-driven z inicjatywy CFO. – Transformacja ta miała na celu stworzenie organizacji, w której decyzje biznesowe opierają się o efektywną analizę danych, a obszar raportowania zarządczego skupia się nie tyle na dostarczaniu danych, co sygnalizacji szans i ryzyk oraz prezentacji dynamicznych scenariuszy wspierających proces decyzyjny – komentuje Mariusz Walkiewicz.

Dodaje, że rozpoczęty proces transformacji w oparciu o chmurowe narzędzia analityczne umożliwił rozwój raportowania zarządczego odpowiadającego w punkt potrzebom biznesu. Transformacja raportowania objęła swoim zasięgiem wszystkie kluczowe obszary biznesowe.

Zbudowano kokpit zarządczy, tzw. TOP 5 dla kluczowych wskaźników biznesowych, dzięki któremu uzyskano: uproszczony proces raportowania zarządczego oparty na akceptowalnym zestawie założeń, ograniczenie manualnych czynności w procesie raportowania poprzez zastosowanie centralnych wytycznych oraz automatyzacji, oraz istotne skrócenie czasu raportowania.

Realizacja pierwszej części projektu, który został przeprowadzony w pełni w metodyce zwinnej (agile), wpłynęła na buy-in organizacji i otworzyła perspektywę dalszych zmian w zakresie procesów i narzędzi. Dynamika transformacji oraz kolejne sukcesy spowodowały zwiększone zainteresowanie i zaangażowania właścicieli kolejnych obszarów biznesowych. 

Rozwiązania Business Intelligence są dziś wykorzystywane w Grupie CIECH nie tylko do raportowania zarządczego, ale także do zarządzania produkcją i utrzymaniem ruchu, monitorowania efektywności energetycznej czy KPIs w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Możliwe stało się przejście na monitorowanie kluczowych parametrów na bieżąco oraz raportowanie ich w dowolnych cyklach czasowych: dziennie, tygodniowo czy miesięcznie – podsumowuje Marcin Makusak.

 

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

06.11.2024 / 15:56
StoryEditor
Nowe przepisy w branży TSL. Co czeka przedsiębiorców na konieć 2024 i w 2025 roku?
Co czeka branżę TSL w 2024 i 2025 roku? (fot. Shutterstock)

Od grudnia bieżącego roku branża transportowo-spedycyjna (TSL) w Unii Europejskiej zmierzy się z kluczowymi zmianami prawnymi. Będą one obejmowały m.in. uszczelnienie granic UE, raportowanie pochodzenia surowców oraz produktów i zaostrzenie wymogów dotyczących ich bezpieczeństwa. Jakie jeszcze zmiany czekają logistykę w najbliższej przyszłości?

Od 4 grudnia 2024 roku w branży TSL wprowadzony zostanie Import Control System 2 (ICS2), nowy system kontroli importu, który ma na celu uszczelnienie granic UE. W pierwszej f...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.10.2024 / 14:32
StoryEditor
Żabka blisko granicy 11 tys. sklepów. Znamy dokładną liczbę placówek lidera rynku convenience w Polsce [TYLKO U NAS]
Na zdj. sklep sieci Żabka w Warszawie, przy ul. Domaniewskiej (fot. mat. prasowe)

Żabka otwiera średnio trzy sklepy dziennie, a tym samym rośnie znacznie szybciej niż jakakolwiek inna sieć handlowa w Polsce. Jak dowiedział się nieoficjalnie portal wiadomoscihandlowe.pl, sieć liczy już 10 911 placówek. Przypomnijmy, że w prospekcie emisyjnym z 1 października grupa wspominała, że prowadzi ponad 10,5 tys. sklepów. To ostatnia podana przez Żabkę liczba punktów sprzedaży.

Biuro prasowe Żabki nie odpowiedziało wprost na nasze pytanie o aktualną liczbę sklepów w tej sieci. - Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami, podtrzymujemy, że jeszcze w tym kw...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14. listopad 2024 08:25