09.01.2024 / 08:30
StoryEditor

Trend data-driven zmienia branżę handlu detalicznego. Przyszłość mają firmy działające w oparciu o dane

Marcin Makusak, partner w PwC Polska oraz Mariusz Walkiewicz, dyrektor w PwC Polska
Od kilku lat na rynku w Polsce obserwujemy rosnące znaczenie danych w podejmowaniu decyzji biznesowych. Trend ten - z angielskiego data-driven - oznacza wykorzystywanie danych przez całą organizację przy każdej możliwej okazji. Mowa tutaj nie tylko o wyjaśnianiu zdarzeń przeszłych, ale co ważniejsze, o przewidywaniu tego, jak dana zmienna może zachować się w przyszłości. Takie podejście promuje innowacyjność wśród pracowników, a co za tym idzie ma bezpośredni wpływ na rozwój nowych gałęzi biznesu lub optymalizację tego, co dzisiaj funkcjonuje w naszej organizacji – przekonują eksperci PwC Polska.

Szczególnie w branży handlu detalicznego podążanie za trendem data-driven jest nieodzowne i stosunkowo łatwe we wdrożeniu - przejście w czasie pandemii wielu firm z branży na system sprzedaży online, zbudowanie platform sprzedażowych, wdrożenie systemów obsługi transakcji, wdrożenie systemów obsługi łańcucha dostaw, wdrażanie podejścia paperless - wszystko to daje organizacjom ogromny potencjał do zastosowania koncepcji data-driven, aby usprawnić zarządzanie całym przedsiębiorstwem.

Na czym polega trend data-driven?

W organizacji data-driven to dane stanowią podstawę wszystkich działań i decyzji – począwszy od ustalania strategii rozwoju, portfolio produktów, customer experience, aż po wprowadzanie innowacji w produktach i usługach, a także optymalizacji kosztowej oraz zwiększaniu efektywności pracowników – mówi Mariusz Walkiewicz, dyrektor PwC Polska. – Jest to więc zastosowanie analityki i modelowania danych w celu wsparcia podejmowania dobrych decyzji biznesowych i obrania najlepszych kierunków działań – zaznacza.

Ekspert przypomina, że kiedyś organizacja potrzebowała do tego wysokiej klasy specjalistów - ekspertów IT i statystycznych geeków opracowujących modele do wybranych zagadnień biznesowych. – Dziś, dzięki ogromnemu postępowi w dostępności zaawansowanych od strony algorytmicznej, ale prostych w obsłudze narzędzi informatycznych, stosowanie metod analitycznych jest możliwe na każdym poziomie organizacyjnym – wskazuje.

I dodaje: – Uproszczenie sposobu korzystania z narzędzi analitycznych demokratyzuje dostęp do danych. Dostęp do analiz i raportów na urządzeniach mobilnych umożliwia błyskawiczną reakcję na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie. Dotyczy to zarówno szeregowych pracowników, jak i członków zarządu.

Co oferują nowe narzędzia analityczne?

Technologia Big Data pozwala na coraz szersze wykorzystanie danych nieustrukturyzowanych i przekształcanie ich w łatwe do analizy fakty. – Przykładem może być porównanie kosztów poszczególnych kampanii marketingowych z wywołanym przez nie wzrostem sentymentu w mediach społecznościowych. Narzędzia analityczne umożliwiają szybką i skuteczną predykcję, która pozwala na przewidywanie zmian zarówno na rynku, jak i u konkurencji – mówi Marcin Makusak, partner PwC Polska. – Techniki uczenia maszynowego zwiększają możliwości wykrywania powtarzających się wzorców, w tym przewidywania zmian trendów i korelacji zdarzeń – akcentuje.

Wyniki ww. analiz są z kolei udostępniane w przystępnej wizualnie formie, gdzie odbiorca błyskawicznie znajduje kluczowe dla siebie informacje. Dzięki dashboardom widocznym na telefonach i tabletach skraca się nie tylko sam czas obliczeń, ale też czas od ich wykonania do przeanalizowania wyników przez decydentów i podjęcia stosownych decyzji biznesowych.

Jak zauważa Marcin Makusak, dzięki zastosowaniu podejścia data-driven, marżowość produktów i skuteczność akcji promocyjnych będzie można wyliczyć na poziomie pojedynczych operacji. – Optymalizacja marżowości nie będzie oparta na górnolotnym haśle: "zredukujemy koszty!", lecz na wskazaniu, które konkretnie elementy zawiodły. Pozwoli to na precyzyjną ocenę skutków podjętych decyzji i wykonanie diagnozy "co zagrało, a co nie" – puentuje.

Czy w Polsce są już firmy działające w modelu data-driven? 

Grupa Ciech jest przykładem firmy, która z powodzeniem przeprowadziła transformację data-driven z inicjatywy CFO. – Transformacja ta miała na celu stworzenie organizacji, w której decyzje biznesowe opierają się o efektywną analizę danych, a obszar raportowania zarządczego skupia się nie tyle na dostarczaniu danych, co sygnalizacji szans i ryzyk oraz prezentacji dynamicznych scenariuszy wspierających proces decyzyjny – komentuje Mariusz Walkiewicz.

Dodaje, że rozpoczęty proces transformacji w oparciu o chmurowe narzędzia analityczne umożliwił rozwój raportowania zarządczego odpowiadającego w punkt potrzebom biznesu. Transformacja raportowania objęła swoim zasięgiem wszystkie kluczowe obszary biznesowe.

Zbudowano kokpit zarządczy, tzw. TOP 5 dla kluczowych wskaźników biznesowych, dzięki któremu uzyskano: uproszczony proces raportowania zarządczego oparty na akceptowalnym zestawie założeń, ograniczenie manualnych czynności w procesie raportowania poprzez zastosowanie centralnych wytycznych oraz automatyzacji, oraz istotne skrócenie czasu raportowania.

Realizacja pierwszej części projektu, który został przeprowadzony w pełni w metodyce zwinnej (agile), wpłynęła na buy-in organizacji i otworzyła perspektywę dalszych zmian w zakresie procesów i narzędzi. Dynamika transformacji oraz kolejne sukcesy spowodowały zwiększone zainteresowanie i zaangażowania właścicieli kolejnych obszarów biznesowych. 

Rozwiązania Business Intelligence są dziś wykorzystywane w Grupie CIECH nie tylko do raportowania zarządczego, ale także do zarządzania produkcją i utrzymaniem ruchu, monitorowania efektywności energetycznej czy KPIs w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Możliwe stało się przejście na monitorowanie kluczowych parametrów na bieżąco oraz raportowanie ich w dowolnych cyklach czasowych: dziennie, tygodniowo czy miesięcznie – podsumowuje Marcin Makusak.

 

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

18.11.2024 / 17:14
StoryEditor
Staropolanka chce wskoczyć na podium polskiego rynku wód butelkowanych. Producent inwestuje w wizerunek i promocję marki
Przedstawiciele marki Staropolanka i PZPN (fot. Pzpn)

Uzdrowiska Kłodzkie, właściciel marki Staropolanka, przedłużają umowę sponsorską z Polskim Związkiem Piłki Nożnej. Firma chce budować rozpoznawalność i wskoczyć na podium najlepiej sprzedających się wód w Polsce.

Staropolanka została „oficjalną wodą Reprezentacji Polski”. Marka wspiera nie tylko pierwszą kadrę narodową kobiet i mężczyzn, ale również reprezentację Polski mężczyzn do lat ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 10:27
StoryEditor
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe. Czy czeka je niepewna przyszłość?
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe (fot. Shutterstock)

Galerie handlowe w Polsce w trzecim kwartale 2024 roku odnotowują znaczny spadek liczby odwiedzających, wynika z najnowszego raportu Proxi.cloud. Dlaczego konsumenci coraz mniej chodzą do takich miejsc oraz jaka przyszłość je czeka?

Według danych z raportu firmy Proxi.cloud w III kwartale 2024 roku ruch w centrach handlowych zmniejszył się aż o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego rok...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 20:27