Czy ktokolwiek wyobraża sobie dziś świat bez internetu, technologii bezprzewodowej lub zwykłego, czy może bardziej niezwykłego smartphone’a? Odpowiedź nasuwa się w zasadzie sama – Nie. Pytanie jak te technologie przekładają się na inne obszary i pomogą np. w sprawnym zarządzaniu zespołem i zatrudnieniem?
Technologie możemy podzielić na dwie podstawowe kategorie: takie, które działają w backoffice oraz zarządzające informacją bez których efektywne działania nie byłyby możliwe. Zaliczamy do nich między innymi:
- Działania w chmurze umożliwiające pracę z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie i na wybranym urządzeniu. Chmura pozwala na pracę na współdzielonych danych przez dowolną ilość użytkowników. Kwestie zapisywania w locie, modyfikowania wzajemnie jednego dokumentu czy wdrożenia szablonów lub uniwersalnych rozwiązań dla całej organizacji jest nieoceniona.
- Systemy enterprise resource planning (ERP) zintegrowane z poszczególnymi, mniejszymi systemami, które wymieniamy poniżej. Głównym ich założeniem jest zarządzanie informacjami w organizacji.
- Content Management System (CMS)
- Customer Relationship Management (CRM)
- Material Requirements Planning (MRP)
- Advanced Planning System (APS)
- Supply Chain Management (SCM)
- Manufacturing Execution System (MES)
- Order Management (OM)
Dzięki takim rozwiązaniom możemy m.in. skutecznie zaplanować politykę naszej firmy, kontrolować procesy czy przeprowadzić ich ewaluację. Systemy skutecznie wspierające rekrutację, obejmują zarządzanie bazą kandydatów, pozwalają wystawiać ogłoszenia na kilku lub kilkudziesięciu serwisach na raz, pozwalają ocenić pozyskane aplikacje i wybrać najbardziej pasujące do danego profilu. Dają możliwość pracy grupie rekrutacyjnej bez czasochłonnych odpraw i statusów oraz umożliwiają wymianę informacji na bieżąco o stanie procesu w grupie roboczej etc. Wspomagają także zarządzanie relacjami z Klientami, wpierają proces oraz łańcuch zamówień.
Ww. systemy nie tylko zajmują się procesami dot. rekrutacji, ale są odpowiedzialne za zarządzanie wszystkimi danymi i procesami w firmie (pozyskiwanie i przetwarzanie leadów, zarządzanie zamówieniami i produkcją czy sprzedażą, komunikacja z klientami, utrzymanie klientów, procesy, które dzieją się po dokonaniu sprzedaży np. reklamacje itd.). Część na szaro jest zbyt ogólna i dotyka tylko jednego tematu.
Drugą grupę stanowią pozostałe technologie, których zastosowanie nie zawsze, ale najczęściej jest specjalistyczne i o mniejszym zasięgu. Warto wspomnieć między innymi o technologii w sprzedaży:
- narzędzia umożliwiające interaktywną prezentację lub przynajmniej wizualizację produktu (rzutniki, ekrany, ekrany dotykowe lub urządzenia do rozszerzonej rzeczywistości).
- skanery i kody QR umożliwiające pozyskanie dodatkowych informacji o oferowanym produkcie
- baecon’y, które za pomocą technologii Bluetooth spróbują nawiązać połączenie z naszym smart urządzeniem i przeprowadzą zaplanowaną akcję jak np. wyświetlenie reklamy, poinformowanie o ważnym miejscu etc.
- zakupy bez personelu za pomocą dedykowanej aplikacji wspierane różnymi powiązanymi z tym technologiami
- automatycznie naliczane koszyki w sieciach handlowych (podczerwień, waga, RFID (Radio Frequency Identification, czyli technologia służąca do identyfikacji i gromadzenia danych) - elektroniczna etykieta
- inteligentna waga
- kasa samoobsługowa
- cashback (zwroty pieniędzy za zakupy)
- płatność mobilna
- system do obsługi kolejki
- kody kreskowe (czy nie powinny być we wcześniejszym punkcie?)
Reasumując, dziś wydaje się już niemożliwe zrobienie zakupów w sklepie wielkopowierzchniowym i niespotkanie się z technologią. Obecnie rynek charakteryzuje się szybkim wzrostem technologicznym, a kolejne zmiany pojawiają się każdego dnia.
Świetnie to wszystko brzmi w teorii tylko jak się to przekłada na praktykę? Najprościej będzie przeanalizować to na przykładzie projektów wsparcia sprzedaży o strukturze rozproszonej. Pozornie wszystko wydaje się proste: 20 osób, 20 aut, 20 laptopów i 20 telefonów. Teraz wystarczy wprowadzić osoby do organizacji i już można zaczynać. Nic bardziej mylnego! Od tego jak zorganizujemy zarządzanie tym zespołem i jakie zapewnimy mu rozwiązania technologiczne, zależy wynik ich pracy.
Po założeniach wstępnych następuje najtrudniejsza część całego procesu. Musimy jasno określić jakie są oczekiwania wobec projektu, a to z kolei zdeterminuje nam wybór narzędzi. Na tym etapie możemy zdecydować się na jedną z dwóch podstawowych metodologii określonych od góry lub z dołu. Analogicznie jak korzystanie z techniki odwróconego lejka lub lejka. Jeżeli zdecydujemy, że najważniejsze jest dla nas określenie celów, czyli tego w jaki sposób będziemy zarządzać strukturą powinniśmy rozważyć zastosowanie dedykowanego systemu zarządzania projektem lub integracji z jednym z już istniejących. Jego zakres jak przytoczono w pierwszym akapicie może być typowo specjalistyczny lub obejmować większy obszar procesów. Najpopularniejsze narzędzia z jakimi dziś możemy się spotkać na rynku jest wyznaczanie tras, wizyt i zadań poprzez system i ich integrację z narzędziami GPS. W każdym momencie wiemy, co dzieje się w strukturze sprzedaży, gdzie jest każda z osób i możemy na bieżąco reagować i weryfikować założenia. Możemy dowiedzieć się kiedy rozpoczęła się wizyta, jak przebiega, obejrzeć dokumentację, w tym także zdjęciową, dowiedzieć się jak się zakończyła i ile trwała. W trakcie zbierania tych danych możemy wykorzystać dowolnie zbierane dane dla celów statystycznych.
Zastanawiasz się jak stworzyć możliwość większych zarobków dla swojego zespołu? Przeanalizuj, ile czasu poświęcają na poszczególne czynności i stwórz im możliwość lepszego zarządzania czasem przez szkolenie bezpośrednie. W analogiczny sposób możemy zarządzać każdym dowolnym obszarem powierzonej pracy. W tym wypadku narzędzia pracy są wybierane pod określone potrzeby. W drugi odpowiadamy sobie na pytanie z jakich narzędzi chcemy, aby korzystał zespół. Przykładowo kluczowe jest dla nas zbieranie informacji o wyglądzie naszych materiałów POS, standów czy ekspozycji. Skanowania produktów na półce na podstawie kodów kreskowych. Wymaga to od nas skorzystania z konkretnej technologii, rozwiązań i dostosowanie metod zarządzania zespołem pod narzędzia z jakich chcemy korzystać. Warto przytoczyć tutaj także systemy zarządzania projektami o bardzo dużej rozproszonej skali, a bardzo niskim nakładzie czasu. Przykładem może być przeprowadzenie ekspozycji dla już wcześniej przygotowanych ekspozytorów czy standów papierowych. Zadanie polega na zlokalizowaniu w magazynie konkretnej przesyłki, rozpakowaniu jej w sklepie i odpowiednim ustawieniu. Następnie przygotowaniu dokumentacji fotograficznej i umieszczeniu jej w systemie dedykowanym (np. DataSense Platform) i posprzątaniu po sobie. Dzięki temu widzimy od razu czy zadanie zostało zrealizowane, w jakim czasie, jak to wygląda jakościowo (zdjęcie), mamy możliwość zgłoszenia reklamacji, czy uwag.
Kolejnym miejscem dla zastosowania technologii jest proces onboardingu czy szkolenia pracownika. System zawierający uprzednio przygotowane materiały audiowizualne poukładane w konkretną ścieżkę, system VR (Virtual Reality), który pozwala nam przenieść się do wirtualnego miejsca pracy i doskonalić umiejętności lub zdalnie wykonać zadanie. Testowy panel, który weryfikuje umiejętności kandydatów, czy mentor prowadzący nas przez pierwsze kroki w organizacji w oparciu o zaplanowane działania i naszą aktywność.
Możliwości jest wiele. Najważniejsze to wybierać efektywne narzędzia i planować odpowiednie ich wykorzystanie. Z racji na ilość dostępnych rozwiązań jest w czym wybierać.
Skorzystaj ze wsparcia eksperta - dowiedz się wiecej o ASM Sales Force Agency