Sieci handlowe, które będą chciały się utrzymać i rozwijać na rynku będą inwestować w narzędzia IT. W pierwszej kolejności wszyscy skierowują uwagę w stronę klienta, ale nie mniej ważny jest obszar wewnętrznej efektywności, usprawniania procesów i podnoszenia zyskowności. Jednym z aspektów transformacji cyfrowej jest sprawne podejmowanie decyzji w oparciu o dane i optymalizacja procesów. Narzędzia IT bazujące na wielu źródłach danych pozwalają na usprawnienie prac przy doborze asortymentu, promocji, rekomendacji cen sprzedaży.
Wielu menadżerów sieci handlowych jest świadomych potencjału tkwiącego w narzędziach do optymalizacji asortymentu i cen. Według raportu firmy IRI Worldwide z 2020 r. wynika, że ponad 70 proc. detalistów z rynku amerykańskiego albo planuje przetestować, już rozpoczęła test, albo nawet wdrożyła nowoczesne rozwiązania do optymalizacji asortymentu i cen. Za takimi narzędziami często kryją się sukcesy liderów rynkowych, takich jak sieci Żabka, Lidl czy Biedronka. Jednocześnie wpisują się one w trend związany z digitalizacją sektora handlu detalicznego: wykorzystują nowoczesne technologie BigData czy Predictive Analytics, pozwalają modelować zachowania klientów tak aby m.in. zarekomendować optymalny asortyment.
Polscy eksperci tworzą dzisiaj coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, które mają wspierać detalistów w budowaniu ich przewag rynkowych. Jednym z takich projektów jest Shelfy - innowacyjne narzędzie rekomendacji optymalnego asortymentu według założeń strategii asortymentowej konkretnego detalisty, tworzone przez zespół pod przewodnictwem Marcina Dobka. Finalnie zaś, optymalny asortyment przekłada się na wzrost sprzedaży sklepach.
Marcin Dobek podkreśla, że tworząc Shelfy, zespół skupił się na rozwoju narzędzi, które wpisują się w trendy rynkowe, takie jak automatyzacja i cyfryzacja w sieciach handlowych.
– Pracując nad rozwiązaniami, wykorzystałem swoje doświadczenia z pracy dla firm detalicznych w Europie, takich jak Grupa Casino, Carrefour, czy firmy badawczej ABR Sesta. To pozwoliło mi współtworzyć rozwiązania dedykowane dla sieci handlowych, w tym m.in. Pricely, czyli rekomender cen, czy narzędzie do zarządzania zadaniami pod nazwą TakeTask. Teraz przyszedł czas na Shelfy i podjęcie tematu, którym w sieciach handlowych zajmowałem się najdłużej, czyli zarządzania kategorią – wyjaśnia Marcin Dobek.
- Przez wiele lat odpowiadałem za category management w sieciach handlowych, poznałem specyfikę pracy ciągle zmieniającego się asortymentu. Przekonałem się, że warto podążać za klientem, obserwowałem, jak pracować z nowościami, które pojawiają się w ofercie obecnych i nowych dostawców. Zauważyłem, że niektóre produkty świetnie się sprzedają tylko na promocji, a część w stałym asortymencie. Praca category managera, to wiele analiz i potrzeba podejmowania szybkich decyzji dotyczących tego, co wstawić, a co usunąć z asortymentu, uwzględniając jednocześnie stany magazynowe, sezonowość, trendy rynkowe, a także warunki handlowe z dostawcami – tłumaczy ekspert.
– Nasze nowe narzędzie jest wykorzystywane przy cyklicznej, np. corocznej, czy sezonowej rewizji asortymentu, a więc przed i/lub po zakończeniu kluczowego sezonu sprzedaży dla danej kategorii. Doskonałym przykładem jest kategoria piwa w sezonie letnim, gdzie struktura sprzedaży w podkategoriach znacząco się różni. Narzędzie wspiera CatManów we wprowadzeniu nowości do asortymentu, wskazując np. które produkty warto usunąć z oferty, robiąc miejsce dla nowości – podkreśla.
Ekspert tłumaczy, że proces wyliczeń optymalnego asortymentu dla kategorii jest oparty na scenariuszach, których podstawą są tzw. Reguły: Rule Based Scenario. Użytkownicy mogą definiować cele asortymentowe dla kategorii, algorytmy optymalizacji asortymentu, takich jak: masa marży, przychód, liczba paragonów, czy unikalność produktów, a także zasady logiki produktowej.
- Obecnie przygotowujemy się do testów naszego innowacyjnego narzędzia. Już wkrótce będziemy mogli zaoferować komercyjnie narzędzie, które będzie realnie wspierać codzienną pracę category managerów – podsumowuje Prezes Zarządu Shelfy Sp. z o.o.
Rozwój projektu Shelfy, rekomendera optymalnego asortymentu, jest możliwy dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.