08.07.2021 / 11:18
StoryEditor

NETTO inspiruje rynek wdrażając standardy GS1

Ze sklepowej półki szybko i sprawnie do Banku Żywności. Tak standardy GS1 wspierają niemarnowanie żywności w sieci NETTO.

Ze względu na krótką datę przydatności do spożycia przekazywanie produktów do Banków Żywności musi odbywać się szybko i sprawnie. Oddawanie i odbiór żywności ze sklepów objęte jest obowiązkiem obustronnej ewidencji. Dla Banków Żywności, które w 2020 roku przyjmowały darowizny z ponad 1700 sklepów w całej Polsce, wiązało się to z ręcznym wprowadzaniem do systemu magazynowego danych o wadze i wartości każdej darowizny.
W skali 10 sieci handlowych, 1700 sklepów i codziennych odbiorów to ok. 390 000 dokumentów rocznie! Rosnąca skala współpracy sprawia, że proces ewidencji staje się jeszcze bardziej czasochłonny i kosztowny.

Rozwiązanie usprawniające przepływ darowizn żywności, opracowane przez Federację Polskich Banków Żywności (FPBŻ) oraz GS1 Polska, po raz pierwszy pojawiło się w roku 2019 w Auchan Polska. Po zakończonym pomyślnie pilotażowym wdrożeniu, rok później Federacja postanowiła wdrożyć standardy GS1 w kolejnych sieciach współpracujących z Bankami Żywności.

Trzy standardy GS1 w służbie automatyzacji

Jedną z nich jest NETTO spółka z o.o., która w 2020 roku wdrożyła Jednolity Protokół Przekazania Darowizn, uniwersalne rozwiązanie bazujące na standardzie wymiany
i współdzielenia danych EPCIS. We wdrożeniu zastosowano Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) do identyfikacji grup towarowych oraz Globalny Numer Lokalizacyjny (GLN).

Protokół zawiera najważniejsze informacje, które przekazywane są w postaci cyfrowej, m.in. klasyfikację produktu do 1 z 9 grup towarowych zdefiniowanych przez Banki Żywności oraz wagę i wartość brutto co umożliwia sprawne przesyłanie informacji z systemu NETTO
do systemu Banków Żywności.

Dzięki automatyzacji protokół zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami prawno-finansowymi: księgowanie na potrzeby zwolnienia darowizn żywności z podatku VAT, zapewnienie zgodności ewidencji darowizn po stronie darczyńcy oraz Banków Żywności,
a także aktualizację danych do raportowania wymaganego ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – komentuje Hanna Walczak, Menedżer ds. wdrożeń standardów GS1.

– Import danych pozwala w krótkim czasie wykonać zadania, które wcześniej zajmowały nawet kilka godzin. Jest ogromnym ułatwieniem i podnosi efektywność oraz komfort pracy
– przyznaje Emilia Węgrzynek, pracownik Banku Żywności w Nowych Bielicach.

NETTO inspiruje rynek, Bank Żywności korzysta

Od 2020 roku sieć NETTO włączyła do projektu większość swoich sklepów – aż 282 placówki, przekazując łącznie 1600 ton żywności o wartości blisko 10 mln złotych. Rozwiązanie wyeliminowało ręczne wprowadzanie danych do systemów Banków Żywności i umożliwiło ich automatyczną aktualizację.

– Dzięki zaangażowaniu zespołu projektowego i bardzo dobrej komunikacji z Federacją wdrożenie wypracowanych rozwiązań GS1 odbyło się bardzo sprawnie. Mamy nadzieję, że będziemy inspiracją dla tych sieci, które wciąż stoją przed decyzją o wprowadzeniu sprawdzonych globalnych rozwiązań, które standaryzują i ułatwiają proces przekazywania żywności potrzebującym – mówi Paulina Osiak, Koordynator Projektów Operacyjnych, NETTO spółka z o.o.

– Wdrożenie standardu GS1 w NETTO realnie skróciło czas poświęcony ewidencji darowizn ze sklepów, co usprawnia codzienną pracę Banków Żywności. Mamy nadzieję na rozwijanie standardu EPCIS w kolejnych sieciach handlowych z satysfakcją dla obydwu stron procesu
– podsumowuje Dorota Napiórkowska, kierownik zespołu ds. sieci handlowych FBŻ.

O GS1

Międzynarodowa organizacja not-for- profit, działająca w 150 krajach, od początku istnienia wspiera handel. W tym celu wdrożyła standardowy kod kreskowy znany i używany dziś na całym świecie, uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy GS1 pomagają firmom identyfikować, gromadzić i współdzielić informacje o produktach. Współcześni konsumenci żądają szybkiej, dokładnej i kompletnej informacji na temat towarów, którą mogą uzyskać dzięki dostępowi do systemów identyfikowalności (z ang. traceability). Dzięki systemowi GS1 partnerzy handlowi mogą łatwo współpracować i udostępniać informacje na temat widoczności w całym łańcuchu dostaw.

O FPBŻ

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego, której misją jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. FBŻ zrzesza 31 Banków Żywności na terenie całego kraju. Banki Żywności każdego dnia udzielają bezpłatnej pomocy żywnościowej ok. 3300 organizacjom i instytucjom społecznym.

Za ich pośrednictwem pomoc trafia do 1,6 mln najbardziej potrzebujących osób. Działania te możliwe są dzięki stałej współpracy z producentami żywności, a przede wszystkim z sieciami handlowymi, które żywność przekazują.

Business case do pobrania tutaj (link): https://cutt.ly/7mqANpt

08.11.2024 / 09:01
StoryEditor
CCC poprawia marże i utrzymuje dyscyplinę kosztową. Przychody grupy mocno w górę, zysk operacyjny wystrzelił
Grupa CCC po raz kolejny poprawiła wyniki finansowe (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Grupa CCC w trzecim kwartale - który trwał dla niej od sierpnia do października - wygenerowała blisko 2,77 mld zł przychodów. Oznacza to poprawę rok do roku o 14 proc. Zysk EBITDA wzrósł z 230 mln zł aż do 485 mln zł. Oznacza to, że marża EBITDA podskoczyła rok do roku aż o 8,1 p.p., do 17,5 proc.

Jak wypadły poszczególne szyldy? W trzecim kwartale w CCC obroty były o 12 proc. wyższe – przy dynamicznym wzroście sprzedaży LfL (+11 proc.). HalfPrice odnotował wzrost...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.11.2024 / 08:10
StoryEditor
Paweł Essel, Action, pochyla się nad fenomenem popularności dyskontów przemysłowych w Polsce

Paweł Essel, dyrektor generalny Action Polska, w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl ocenia perspektywy rynku dyskontów non-food w Polsce. Opowiada też o modelu biznesowym i strategii rozwoju sieci Action a Polsce.

Jak ocenia Pan perspektywy rynku dyskontów non-food w Polsce? Action jest jednym z kluczowych graczy, mamy też Pepco, KiK, Tedi, a inwestycje planuje kolejny konkurent – mal...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2024 12:27