22.12.2021 / 13:32
StoryEditor

Małgorzata Goszczyńska, Dasoft: Sieci convenience mają najwięcej do nadrobienia w kontekście digitalizacji

Małgorzata Goszczyńska, Dasoft (fot. Dasoft)
– Sklep przyszłości to miejsce, które wie, po co przyszedł klient. To wszechobecny asystent sprzedaży ukryty w wyżej wspomnianym systemie digital signage, pomagający klientom w dokonaniu prawidłowego wyboru. Wraz z inteligentnymi półkami, elektronicznymi etykietami cenowymi czy nowoczesnymi kasami samoobsługowymi, zintegrowanymi wzajemnie ze sobą na poziomie oprogramowania, sklep przyszłości posiada wszystko, czego potrzebuje nie tylko klient, ale też sprzedawca – mówi Małgorzata Goszczyńska, dyrektor zarządzająca firmy Dasoft.

Jak ocenia Pani polski handel w kontekście digitalizacji i rozwoju cyfrowego?

To zależy, jak określamy zaawansowanie procesu digitalizacji polskiego handlu. Z mojej perspektywy digitalizację pozytywnie oceniam, ponieważ sieci wdrażają z sukcesem pierwszy stopień technologii wspierającej handel. W przypadku sieci handlowych wdrożenia te zależą od rodzaju oraz skali, w przypadku większości marek możemy zauważyć już komunikację cyfrową; coraz częściej obserwujemy wzrost zainteresowania technologią etykiet cyfrowych, stąd duża aktywność naszej spółki w tym obszarze. Należy jednak patrzeć szerzej ­- w kierunku integracji kanału online z tradycyjnym kanałem sprzedaży przy wsparciu social media. Każda zmiana pociąga za sobą konsekwencje w postaci długoterminowych inwestycji, dlatego sieci handlowe powinny być przygotowane na taki wydatek, zgodnie z przyjętą strategią. Od digitalizacji nie ma odwrotu, ponieważ wymagają tego konsumenci, a marki powinny podążać za nowymi trendami.

Które kanały mają najwięcej do nadrobienia w kontekście rozwoju cyfrowego? Jak Pani zdaniem wygląda pod tym względem pozycja dyskontów?

Dyskonty bardzo mocno koncentrują się na efektywności operacyjnej, więc najwięcej do nadrobienia w kontekście digitalizacji mają sieci typu convenience, markety oraz super markety. Są pojedyncze sieci, które mocno stawiają na technologiczny aspekt procesów sprzedaży np. Żabka, jednak w tej grupie nadal jest wiele do nadrobienia. W segmencie większych graczy nie obserwuję znaczących zmian w sposobie komunikacji w punkcie sprzedaży, co uważam za podstawę obecnego rozwoju przy jednoczesnej optymalizacji kosztów druku i dystrybucji materiałów marketingowych. Ponadto większość sieci opiera swoją komunikację w kanale tradycyjnym na gazetkach papierowych, ponieważ uważa to za podstawę w komunikacji z konsumentem. Jednak pamiętajmy, że nawyki się zmieniają, a „efekt gazetki” powoli odchodzi „do lamusa” i wygląda mało atrakcyjnie przy obecnych możliwościach technologii cyfrowej.

Jak pandemia zmieniła podejście sieci handlowych do cyfryzacji i digitalizacji? Które rozwiązania zyskały najbardziej?

Pandemia zmieniła sposób postrzegania rozwiązań cyfrowych, ponieważ w obecnej sytuacji jest to narzędzie służące poprawieniu zdolności operacyjnej. Zyskują rozwiązania software’owe, aplikacje mobilne oraz rozwiązania samoobsługowe. Widzimy duży nacisk sieci na wdrażanie efektywnych rozwiązań, które są już przetestowane i mogą być wdrażane w dużej skali. W tej chwili nie ma miejsca na działania partyzanckie, tylko wdrażanie rozwiązań, które odpowiadają na konkretne wyzwania.

Które obszary w handlu są obecnie najlepiej zdigitalizowane, a które potrzebują więcej tego typu inwestycji?

To bardzo szerokie zagadnienie, można wskazać wiele obszarów, które wymagają digitalizacji wspierającej procesy. Zwróciłabym tutaj uwagę na trzy najważniejsze z punktu widzenia biznesowego sieci handlowych: inteligentne zarządzanie cenami i asortymentem; rozwiązania wspierające obsługę klienta oraz sprzedaż niezależnie od wybranego kanału - integracja, przepływ informacji i danych o zwyczajach zakupowych klienta.

Wspomniała Pani o inteligentnym zarządzaniu cenami. Jak widzi Pani przyszłość rozwoju takich rozwiązań jak etykiety elektroniczne?

Etykiety elektroniczne są niewątpliwie rozwiązaniem, które ma ogromny potencjał na zadomowienie się na sklepowych półkach. W najbliższej przyszłości staną się one nowością, potem standardem, by na końcu być elementem, bez którego nie będziemy sobie wyobrażać sklepu. Sektory, w których elektroniczne etykiety cenowe są obecnie gorącym tematem to branża spożywcza i stacje paliw. Przewidujemy natomiast wzrost zainteresowania ze strony sklepów odzieżowych, butików i docelowo większości lokali usługowych. Warto tu też wspomnieć o branży logistycznej i centrach dsytrybucyjnych, w których elektroniczne oznakowanie stanowisk może być dużym postępem.

Jakie są największe zalety etykiet elektronicznych?

Największą zaletą elektronicznych etykiet cenowych jest możliwość automatycznej aktualizacji cen wszystkich towarów w jednej chwili. Dodatkowo po zintegrowaniu etykiet z systemem dynamic pricing ceny mogą być ustalane samoczynnie dzięki wsparciu zaawansowanych algorytmów. Pozwala to na stosowanie dynamicznej polityki cenowej, reakcję na trendy, uruchamianie szybkich promocji prowadzących do wyprzedawania towarów takich jak warzywa, owoce czy pieczywo, unikając marnowania żywności. Oprócz tego, że etykiety spełniają swoje zadanie, jakim jest wyświetlanie ceny, pozwalają również na interakcję z klientem. Posiadają one bowiem funkcjonalne przyciski, diody LED czy tagi NFC.

Dzięki elektronicznym etykietom cenowym eliminujemy pomyłki związane z nieaktualnymi czy błędnymi cenami niemal do zera. Ponadto w związku ze zmianami legislacyjnymi obligującymi sklepy do podawania na etykietach składów produktów oraz terminów przydatności do spożycia, etykiety elektroniczne zdecydowanie upraszaczają wyświetlanie tych informacji i ich zmianę.

Jak dużym problemem dla sieci handlowych są koszty związane ze wdrożeniem etykiet elektronicznych?

Najważniejsze są efekty wdrożenia rozwiązania IESL (Integrated Electronic Shelf Labels), ponieważ generują znaczne oszczędności, co w rezultacie jest opłacalne dla małych i dużych sieci. Podstawowe koszty związane z wdrożeniem systemu wynikają przede wszystkim z przeprocesowania integracji z systemem kasowym, przygotowania infrastruktury oraz instalacją systemu etykiet w zależności od rodzaju i rozmiaru. Koszty wdrożenia zdecydowanie spadły na przełomie ostatnich 5 lat, co potwierdza upowszechnienie rozwiązania dla sieci retail’owych. 

Jednym z rozwiązań proponowanych przez firmę Dasoft jest digital signage. Jak widzicie Państwo przyszłość tej formy komunikacji z klientem w handlu? Jak może ona wyglądać w sklepach spożywczych?

Rozwój inteligentnych systemów Digital Signage będzie ewoluował w kierunku integracji wielu modułów służących do komunikacji z konsumentem. System będzie umożliwiał wymianę i aktualizację zagregowanych danych z dostępnych modułów systemu np. zarządzanie przepływem klientów i komunikacją cyfrową czy też sposób przekazywania informacji handlowych i promocyjnych na cenowych etykietach elektronicznych. Rozwiązanie te sprawdzą się więc właśnie głównie w branży FMCG. Warto wspomnieć, że Rynek Digital Signage ma duży potencjał i szybko się rozwija – w skali roku ok. 10 proc. na rynku światowym oraz ok. 12-15  proc. na rynku polskim., który jest obecnie warty ok. 0,5 mld zł.

Jakie rozwiązania w tym zakresie są obecnie modne? Ostatnio widziałem instalacje związane z wyświetlaniem obrazów przez projektory na szybach.

Systemy digital signage to w ogólnym pojęciu rozwiązanie komunikacji cyfrowej, czyli wyświetlania dynamicznych treści na różnego rodzaju nośnikach (ekranach). Postęp technologiczny pozwala na stosowanie coraz nowszych rozwiązań zarówno ze strony oprogramowania – lepiej wyselekcjonowane treści przez wsparcie sztucznej inteligencji – jak i ze strony sprzętowej. Oprócz dobrze znanych ekranów LCD pojawiają się ekrany LED, projektory czy hologramy.

Jak Dasoft definiuje pojęcie sklep przyszłości? Jaki rozwiązania cyfrowe i technologiczne są tam niezbędne?

Sklep przyszłości to miejsce, które wie, po co przyszedł klient. To wszechobecny asystent sprzedaży ukryty w wyżej wspomnianym systemie digital signage, pomagający klientom w dokonaniu prawidłowego wyboru. Wraz z inteligentnymi półkami, elektronicznymi etykietami cenowymi czy nowoczesnymi kasami samoobsługowymi, zintegrowanymi wzajemnie ze sobą na poziomie oprogramowania, sklep przyszłości posiada wszystko, czego potrzebuje nie tylko klient, ale też sprzedawca. Monitorowanie stanów półek na żywo, odpowiednie przewidywanie sprzedaży i reagowanie cenowe to tylko część korzyści, które otrzymują właściciele placówek handlowych. W Dasoft prowadzimy naszych klientów przez cały proces transformacji, na który składa się wsparcie w doborze rozwiązań, wizualizacja, konsultacje, integracja systemów z systemem sprzedażowym klienta, instalacja, utrzymanie i serwis.  

08.11.2024 / 10:27
StoryEditor
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe. Czy czeka je niepewna przyszłość?
Polacy coraz rzadziej odwiedzają galerie handlowe (fot. Shutterstock)

Galerie handlowe w Polsce w trzecim kwartale 2024 roku odnotowują znaczny spadek liczby odwiedzających, wynika z najnowszego raportu Proxi.cloud. Dlaczego konsumenci coraz mniej chodzą do takich miejsc oraz jaka przyszłość je czeka?

Według danych z raportu firmy Proxi.cloud w III kwartale 2024 roku ruch w centrach handlowych zmniejszył się aż o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego rok...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21.11.2024 / 17:54
StoryEditor
Powierzchni w centrach i parkach handlowych przybywa w Polsce na potęgę. Czym to pachnie dla rynku?
W ocenie ekspertów coraz wyższe nasycenie rynku powierzchnią handlową powinno skłonić najemców do szukania lokalizacji alternatywnych np. przy głównych ulicach największych polskich miast (fot. Shutterstock)

Polski rynek zajął w 2024 r. drugie miejsce w Europie pod względem wielkości powierzchni oddanej do użytku w centrach i parkach handlowych, ustępując pod tym względem jedynie Francji – wynika z raportu międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield „Trends Radar. Rynek nieruchomości od stabilizacji do optymizmu”. Co więcej, eksperci prognozują, że w 2025 r. nasz kraj tę lokatę utrzyma.

Dane Cushman & Wakefield pokazują, że na rynku powierzchni handlowej w Polsce obserwowane jest pewne spowolnienie (przejawiające się przede wszystkim w spadku liczby nowo roz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 23:12