Przedstawiciele sieci MAKRO podpisali list intencyjny z GS1 Polska. Sieć handlowa zobowiązała się do współpracy przy wdrażaniu dwuwymiarowych kodów od GS1 na produktach ze swojej oferty. Jej przedstawiciele zadeklarowali poparcie dla decyzji podjętych przez Radę GS1
i Consumer Goods Forum. Będą działać w celu przygotowania polskiego rynku do obsługi kodów 2D zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi GS1. Podobne listy intencyjne podpisały wcześniej inne sieci handlowe: Biedronka, Żabka i Auchan.
Kody 2D: innowacja w handlu detalicznym
GS1 DataMatrix to kody dwuwymiarowe (2D) bazujące na standardach GS1. Są niewielkich rozmiarów, ale przechowują dużo więcej informacji niż tradycyjny kod kreskowy, np. EAN-13. Można w nich zapisać nie tylko numer GTIN, ale również numer partii, datę ważności, kraj pochodzenia, czy numer seryjny.
Co więcej, kody 2D można łatwo skanować, nawet na miękkich i nieregularnych opakowaniach. Ich wdrożenie pozwala zwiększyć wydajność przy kasach i usprawnić obsługę klientów.
Aby odczytać kod dwuwymiarowy wystarczy zeskanować go smartfonem z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji. Kody 2D można też wykorzystywać do udostępniania kuponów rabatowych, aby zwiększyć atrakcyjność oferty i zachęcić klientów do częstszych zakupów.
Klienci i pracownicy MARKO skorzystają dzięki kodom 2D
Klienci sieci MAKRO zyskają wgląd w szczegółowe dane o produkcie: opinie konsumentów, dane techniczne czy informacje o recyklingu. Dostępne i szczegółowe dane o produkcie ułatwią im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych.
Kody 2D poprawiają też zarządzanie zapasami produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności do spożycia. Personel automatycznie skontroluje datę przydatności i podejmie decyzję o ewentualnej obniżce ceny.
– Wdrażanie kodów 2D to przyszłość handlu. Dane trafiają w ręce konsumentów na niespotykaną wcześniej skalę, umożliwiając zwiększenie zaangażowania konsumenta i lepszą z nim komunikację – podsumowuje Hanna Walczak, Menedżerka w GS1 Polska, która odpowiada za pilotażowe wdrożenia kodów 2D.
O MAKRO
Sieć działa na polskim rynku od 1994 roku. Specjalizuje się w obsłudze hoteli, restauracji i firm cateringowych (HoReCa), sektora tradycyjnego handlu, jak i biur i usług. MAKRO obsługuje klientów profesjonalnych w modelu wielokanałowym – zakupy w halach wielkoformatowych, online lub w modelu dostaw. Do tej pory otwarto 29 hal sieci w całej Polsce. W 2011 roku MAKRO uruchomiło sieć sklepów partnerskich pod marką ODIDO, która zrzesza niezależnych właścicieli sklepów spożywczych. Do końca czerwca 2022 roku otwartych zostało ponad 2200 sklepów tej marki.
O GS1 Polska
GS1 – międzynarodowa organizacja not-for-profit. Działa w 150 krajach i od początku istnienia wspiera handel. W tym celu wdrożyła standardowy kod kreskowy, znany i używany dziś na całym świecie, a do tego uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy GS1 pomagają firmom identyfikować, gromadzić i współdzielić informacje o produktach. Współcześni konsumenci żądają szybkiej, dokładnej i kompletnej informacji na temat towarów, którą mogą uzyskać dzięki dostępowi do systemów identyfikowalności (ang. traceability). Dzięki Systemowi GS1 partnerzy handlowi mogą łatwo współpracować i udostępniać informacje o produktach w całym łańcuchu dostaw.