Jak technologia usprawnia procesy pakowania
Usługi co-packingowe obejmują dwa obszary. Pierwszy z nich dotyczy pracy na zamkniętym produkcie, posiadającym już opakowanie jednostkowe. Identyfikacja produktu, czyli etykietowanie, umieszczanie kodów kreskowych, nadruku daty przydatności lub partii należy do najprostszych procesów. Ma zastosowanie m.in. przy okazji wprowadzania produktów na rynki eksportowe dla nadania etykiet naturallizacyjnych, opisujących np. skład produktu w języku danego kraju. Bardziej zaawansowane operacje obejmują grupowanie produktów i przygotowanie do ekspozycji, co często wymaga zastosowania automatyki. W tym celu można stosować wiele różnych technik - od foliowania, po zgrzewanie, blistrowanie czy kartonowanie. Łączenie produktów to w ostatnich czasach niezwykle popularny zabieg sprzedażowy, stymulujący sprzedaż poprzez skłonienie konsumenta do zakupu kilku sztuk produktu jednocześnie. Ostatnia grupa procesów realizowanych na zamkniętym produkcie obejmuje ekspozycję towaru w punktach sprzedaży, stanowiąca kolejny element strategii sprzedażowej, szczególnie w sieciach handlowych i dyskontach. Obejmuje kompletację standów, pakowanie kalendarzy adwentowych czy zestawów prezentowych. To szczególnie wymagający proces, ponieważ jest realizowany w krótkim okresie czasu przy bardzo dużych wolumenach. Wymaga nie tylko doskonałej organizacji i automatyzacji procesu, ale też zasobów ludzkich, aby towar trafił do sklepów na czas w okresie pików sprzedażowych.
Drugi obszar obejmuje pracę z produktami półotwartymi, wymagającymi większej precyzji oraz dodatkowych technologii spełniających restrykcyjne normy jakości i higieny. W tych działaniach maszyny umożliwiają pracownikom sprawne pakowanie produktów do opakowań jednostkowych. Polega to m.in. na dozowaniu, porcjowaniu czy przepakowywaniu towaru z opakowań zbiorczych do mniejszych jednostek. - Przykładem procesu co-manufacturingu jest pakowanie gum do żucia, które trafiają do naszego magazynu w dużych opakowaniach tzw. big bagach, gdzie są rozdzielane do mniejszych torebek dystrybuowanych w sklepach. Zautomatyzowane systemy pakujące i sortujące wykorzystywane do tych czynności zapewniają wysokie standardy jakości oraz umożliwiają elastyczne dostosowanie produkcji do dynamicznych wymagań rynku - wyjaśnia Mariusz Jóźwik, Dyrektor Regionu odpowiedzialny za magazynowanie co-packing, co-manufacturing w FM Logistic Central Europe.
Element strategii logistycznej
Co-packing to znacznie więcej niż samo pakowanie produktów. Jest to kompleksowy proces, który wspiera producentów w optymalizacji logistyki, redukując koszty i jednocześnie umożliwia szybkie dostosowanie oferty do aktualnych trendów.
- Producenci decydują się na usługi co-packingu, ponieważ chcą skupić się przede wszystkim na produkcji i sprzedaży. Konfekcjonowanie związane z przygotowaniem produktów pod akcje promocyjne często ma charakter sezonowy lub okolicznościowy i wymaga realizacji dużego wolumenu w stosunkowo krótkim czasie. Do tego potrzebna jest przestrzeń, zasoby technologiczne i ludzkie, a także sprawne dostarczenie materiałów opakowaniowych. Zlecając wykonanie tych operacji na zewnątrz Klient płaci za konkretne zlecenie, nie musi ponosić kosztów inwestycji oraz utrzymania infrastruktury i nadmiernej ilości pracowników w okresach mniej intensywnej sprzedaży - dodaje Mariusz Jóźwik, FM Logistic.
Rola operatora logistycznego może się jednak zacząć znacznie wcześniej. Producent już na etapie planowania działań może liczyć na fachowe doradztwo w zakresie procesów i technologii, które najlepiej sprawdzą się w przypadku danego towaru, a także w zakresie wymagań ekspozycyjnych w sieciach handlowych. Taka współpraca jest również wartością dodaną dla firm rozpoczynających dystrybucję – zarówno dla tych nowych na rynku, jak i dla marek, które chcą wejść do polskich sieci handlowych. Znajomość wymogów poszczególnych sieci, specyfiki rynku i regulacji prawnych pozwala na skrócenie czasu adaptacji produktu i przyspieszenie jego dystrybucji.
Polska na europejskiej mapie co-packingu
Operatorzy realizujący usługi co-packingu w Polsce wyróżniają się nie tylko wysokim poziomem organizacji, ale także otwartością na innowacje. Przedsiębiorstwa inwestują w nowe technologie, dzięki czemu nasz kraj zyskuje na europejskiej mapie co-packingu. Dodatkowym atutem jest korzystna lokalizacja, która sprzyja efektywnemu zarządzaniu towarami, zwłaszcza w okresach wzmożonej sprzedaży.
- Jeżeli zapytanie dotyczy procesu, którego nie realizujemy, sprawdzamy dostępność technologii w innych naszych oddziałach w ramach grupy i jesteśmy je w stanie szybko zaadaptować w innymi miejscu. To nasz olbrzymi atut. W Polsce mamy kilka centrów wyspecjalizowanych w co-packingu, to też pozwala nam dzielić się wolumenami, jeżeli kryteria czasowe na realizację projektu są bardzo wyśrubowane - podkreśla Mariusz Jóźwik z FM Logistic.
Polska oferuje również konkurencyjne stawki w porównaniu do innych krajów europejskich, jednocześnie utrzymując wysoki poziom zaawansowania technologicznego. To sprawia, że zagraniczne firmy chętnie przenoszą tu swoje procesy pakowania i dystrybucji, nawet jeśli sama produkcja odbywa się poza granicami kraju. Dodatkowo, usługi co-packingowe w Polsce są korzystnym rozwiązaniem również dla firm eksportowych, których produkty nie trafiają bezpośrednio na polski rynek, lecz są przeznaczone do dystrybucji w innych krajach.