Zniesienie stanu epidemii spowodowało, że konsumenci zdecydowanie chętniej zaczęli odwiedzać stacjonarne placówki handlowe. Jak wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych w kwietniu ruch w tych obiektach mierzony liczbą klientów na 1 mkw. był o 2,5 proc. wyższy niż przed pandemią. Zresztą już w marcu liczba klientów była niemal identyczna, jak w marcu 2019.
Pokazuje to, że konsumenci chętnie do sklepów wracają. Nie oznacza to jednak, że zapomnieli o kanale e-commerce, który w czasie lockdownów mocno zyskał na popularności, choć obecnie tempo jego wzrostu nieco wyhamowało. Detal stacjonarny zyskał silnego konkurenta i musi powalczyć o klienta nie tylko ofertą asortymentową i ceną, ale też wyjątkowym customer experience i bardzo dobrym dopasowaniem produktów do potrzeb konsumentów.
Klient lepiej zapamiętuje obraz
W handlu stacjonarnym tę poprawę można uzyskać poprzez bardziej przystępne przekazywanie konsumentowi informacji – także w formie graficznej. Posłużyć może do tego digital signage, system ekranów i wyświetlaczy, który w szybki, przystępny oraz spersonalizowany sposób może wyświetlać kluczowe dla konsumenta informacje o produktach czy promocjach.
Niewątpliwie zaletą tego typu rozwiązań jest fakt, że mocniej angażują one uwagę kupujących, aniżeli informacje w formie plakatów lub banerów. To o tyle istotne, że jak wynika z danych firmy Samsung, aż 53 proc. kupujących, którzy odwiedzają centra handlowe, swoje pierwsze wrażenie dotyczące danego sklepu opiera na wyglądzie jego witryny. To świetne miejsce na zainstalowanie ekranu na którym można informować np. o nowościach lub przecenach. Oprócz tego zwiększa się również świadomość marki. Badania stowarzyszenia OAAA pokazały, że 55 proc. osób, które widziały cyfrową reklamę, zapamiętuje ją o wiele lepiej niż wtedy, gdy reklama jest prezentowana w formie tradycyjnej.
Jedną z najważniejszych korzyści w komunikacji przy pomocy systemu digital signage jest szybkość. Informacje o promocjach, nowych produktach, zmianach w organizacji pracy sklepu czy innych akcjach mogą być wyświetlane w czasie rzeczywistym. Odpada więc element rozwieszania banerów w sklepie lub centrum handlowym, a tym samym angażowania pracowników w ich rozwieszanie. Systemem sterować można z poziomu komputera lub aplikacji mobilnej, co gwarantuje szybkość działania. Ponadto, jeżeli w komunikację wkradł się błąd, można go błyskawicznie skorygować.
Spersonalizowany przekaz
Digital signage czasami zapewnia też możliwość interakcji z urządzeniem. Tego typu rozwiązania bardzo mocno angażują konsumentów, ale jednocześnie pozwala personalizować ofertę, szczególnie gdy konsument stojąc przed ekranem, może zeskanować lub wpisać kod umożliwiający jego identyfikację.
To właśnie możliwość lepszego dopasowania wyświetlanych informacji jest kolejnym atutem tego typu systemu. Na poszczególnych ekranach można bowiem wyświetlać oddzielne komunikaty. Analizując ścieżkę zakupową poszczególnych typów konsumentów w sklepie lub centrum handlowym, możliwe jest pokazywanie na ekranach odrębnych informacji o promocjach czy produktach wartych uwagi. Tzw. segmentacja przekazu pozwala na lepszą odpowiedź na potrzeby klienta.
Istotna jest również kwestia kosztów. Wdrożenie całego systemu wyświetlaczy będzie sporą inwestycją, jednak jednorazową, której żywotność może wynosić nawet kilkanaście lat. W tym czasie nie trzeba drukować tradycyjnych banerów, plakatów czy reklam. Ponadto źródłem finansowania tego systemu może być również wyświetlanie ogłoszeń zewnętrznych, opłacanych przez inne podmioty.