20.11.2024 / 11:02
StoryEditor

Sprzedaż żywności roślinnej w Polsce będzie rosła! Poznaj kluczowe trendy kształtujące przyszłość tego segmentu rynku

Anastasija NadezdinaAnastasija Nadezdina
Po produkty plant-based sięga coraz większa część populacji, Polaków motywuje do tego przede wszystkim ciekawość (fot. Shutterstock)

Coraz większa popularność diet roślinnych to siła napędowa rynku żywności plant-based. Jego wzrost został w ostatnich latach nieco przystopowany, ale obecnie znów są na niego duże szanse.

Diety roślinne zyskują zwolenników na całym świecie. Co ważniejsze, nie są już one zarezerwowane dla wegan i wegetarian, ale stosowane przez znacznie szerszą część populacji. Zwrot w ich kierunku wynika z rosnącej świadomości w kilku obszarach. Ludzie stawiają na menu bogatsze w warzywa i owoce, ponieważ chcą być zdrowsi. Popularność roślinnych produktów jest też napędzana obawami dotyczącymi wpływu hodowli zwierząt na środowisko, w tym na emisję gazów cieplarnianych, wylesianie oraz zużycie wody. Kluczową rolę w tej zmianie odgrywają również względy etyczne związane z dobrostanem zwierząt.

Szersza perspektywa

Globalny wzrost spożycia żywności pochodzenia roślinnego wyraźnie przyspieszył w połowie 2010 r. i od tamtego czasu wciąż rośnie. Znacząca część sprzedaży detalicznej przypada na roślinne zamienniki przetworów mlecznych, gdyż jest to najbardziej dojrzały sektor rynku produktów roślinnych w ogóle. Dojrzałość oznacza jednak mniejszą dynamikę – w ciągu ostatnich pięciu lat (2018–2023) roślinne zamienniki przetworów mlecznych odnotowały wolniejszy wzrost niż substytuty mięsa i owoców morza oraz lody plant-based.

Pandemia COVID-19 przyniosła rynkowi wiele wyzwań. Należały do nich ograniczenia ekonomiczne, problemy z łańcuchem dostaw oraz zmiany w zachowaniu konsumentów, którzy zwrócili się w kierunku żywności komfortowej i znanych nawyków żywieniowych. Znaczące wzrosty cen i niestabilność gospodarcza doprowadziły do spowolnienia w sektorze plant-based.

W 2022 r. rynek ten, podobnie jak wiele innych, stanął przed nowymi wyzwaniami związanymi z pogorszeniem koniunktury gospodarczej wywołanym inwazją na Ukrainę i wynikającą z niej wysoką inflacją. Rosnące ceny skłoniły konsumentów na całym świecie do poszukiwania tańszych opcji żywieniowych, powodując stagnację w sektorze plant-based. Chociaż rynek w dalszym ciągu rósł pod względem wartościowym z powodu wyższych cen, wzrost wolumenu sprzedaży detalicznej znacznie spowolnił ze względu na zmniejszony popyt, niedobory surowców oraz zwiększone koszty produkcji, pakowania i transportu. Jednak rok 2024 i lata kolejne zapowiadają się bardziej pozytywnie.

Wschód przestawia wajchę

Europa Wschodnia zmagała się z tymi samymi wyzwaniami co reszta świata. Problemy w regionie były nawet większe, ponieważ inflacja była znacznie wyższa niż np. w Europie Zachodniej czy Ameryce Północnej. Kategoria produktów roślinnych nadal jednak rosła, ale w znacznie wolniejszym tempie. Można to przypisać temu, że w Europie Wschodniej jest silny kulturowy nacisk na spożycie mięsa i nabiału oraz ugruntowana tradycja ich jedzenia. Mimo to produkty roślinne w ostatnich latach zyskiwały na popularności. Wolumen sprzedaży detalicznej roślinnych zamienników produktów mlecznych wzrósł w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. o 2,3 proc., podczas gdy substytuty mięsa i owoców morza odnotowały wzrost o 9,6 proc., a lody roślinne o 6 proc.

Młodsze pokolenie pod wpływem globalnych trendów oraz większego dostępu do informacji, zwłaszcza poprzez media, jest bardziej otwarte na eksperymentowanie z dietami roślinnymi. W odpowiedzi na zwiększony popyt sklepy i restauracje oferują szerszy wybór roślinnych opcji, ułatwiając konsumentom włączenie ich do codziennej diety.

Polska nie zostaje w tyle

W Polsce rynek produktów pochodzenia roślinnego przeżywa rozkwit wywołany postępującą urbanizacją kraju oraz otwartością na globalne trendy żywieniowe. Jego wzrost jest wspierany przez innowacyjne lokalne start-upy, takie jak Dobra Kaloria, Roślinna Kuchnia, Bezmięsny i Vege Smak, które wprowadzają różnorodne produkty plant-based dostosowane do polskich gustów. Asortyment roślinnych opcji w sklepach i restauracjach także jest coraz szerszy. Idzie to w parze z motywacjami konsumentów, którzy zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach wybierają je nie ze względu na rygorystycznie przestrzeganą dietę czy ograniczenia zdrowotne, lecz z ciekawości.

W latach 2018–2023 sektor produktów pochodzenia roślinnego w Polsce odnotował dość wysokie wskaźniki wzrostu w różnych kategoriach. Przykładowo wolumen sprzedaży detalicznej roślinnych odpowiedników produktów mlecznych wzrósł o ok. 10 proc., co odzwierciedla znaczną zmianę preferencji konsumentów. Oczekuje się, że ta kategoria będzie się nadal rozwijać, a prognozy wskazują na tempo wzrostu ok. 17,5 proc. w latach 2024–2029.

Kategoria roślinnych substytutów mięsa i owoców morza zachowywała się podobnie i także odnotowała solidny wzrost. Prognozy sugerują, że ta tendencja się utrzyma, ponieważ kategoria jest stosunkowo nowa i cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Oczekuje się nawet, że będzie to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów na rynku produktów plant-based.

Popularność kategorii niszowych, takich jak lody roślinne, również wzrasta. W ciągu ostatnich pięciu lat segment ten miał roczną stopę wzrostu 4,5 proc., a zakłada się, że w przyszłości będzie to nawet 5,7 proc., ponieważ coraz więcej konsumentów poszukuje innowacyjnych i smacznych odpowiedników tradycyjnych lodów mlecznych.

Szanse i wyzwania

Podsumowując, rynek produktów roślinnych w Polsce rośnie, choć tempo tego wzrostu jest wolniejsze niż w krajach zachodnich. Chcąc dorównać im pod względem poziomu konsumpcji żywności plant-based, zarówno Polska, jak i cała Europa Wschodnia muszą sprostać wielu wyzwaniom. Wysoka inflacja, niedobory surowców, wynikające z nich rosnące ceny, wysokie podatki na produkty roślinne, aspekty kulturowe i inne czynniki utrudniają markom roślinnym pełną penetrację rynku. Jednak pomimo tych wyzwań istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie on rósł. Coraz większe zainteresowanie konsumentów produktami plant-based w połączeniu z ciągłymi innowacjami, jakie się w tym obszarze pojawiają, oraz ze zmianą nawyków żywieniowych na zdrowsze wskazuje, że sektor żywności pochodzenia roślinnego w Polsce i regionie czeka obiecująca przyszłość.

image
FOTO: fot.

Wartość globalnej sprzedaży produktów plant-based w 2023 r.:

Roślinny "nabiał" – 19,702 mld euro
Substytuty mięsa i owoców morza – 5,874 mld euro
Roślinne lody – 1,220 mld euro

Źródło: Euromonitor International

O autorce:
Anastasija Nadezdina, analityk w Euromonitor International. Pracuje jako analityk ds. żywności i żywienia, koncentrując się na rynkach nordyckich i wschodnioeuropejskich. Ukończyła Wyższą Szkołę Ekonomii, gdzie uzyskała licencjat z marketingu i analityki rynkowej. Przed objęciem obecnego stanowiska doskonaliła umiejętności marketingowe i badawcze, pracując ze start-upami w Estonii oraz studiując w Estońskiej Szkole Biznesu.

***

Powyższy artykuł pochodzi z nr 5/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

15.11.2024 / 13:50
StoryEditor
Polska Grupa Detalistów i Spółdzielni rozpoczyna działalność. Jakie są plany sojuszu zakupowego czterech polskich firm? [TYLKO U NAS]
Polska Grupa Detalistów i Spółdzielni to nowa grupa zakupowa na rynku handlu FMCG (fot. wiadomoscihandlowe.pl, mat. prasowe)

Polscy operatorzy sklepów spożywczych łączą siły w walce z zagranicznymi detalistami. Topaz, Polska Grupa Supermarketów, Społem Białystok i SPS Handel utworzyły Polską Grupę Detalistów i Spółdzielni, która da im lepszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z dostawcami. Polskie firmy otrzymały już zielone światło od prezesa UOKiK, a teraz po raz pierwszy opowiadają o planach związanych z projektem grupy zakupowej.

Łączne obroty podmiotów tworzących Polskiej Grupy Detalistów i Spółdzielni przekraczają 3 mld zł, a liczba sklepów, dla których dokonywane będą wspólne zakupy, to ponad 5...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14.11.2024 / 11:20
StoryEditor
Bankructwo Active MG. Polska marka sportowa znika po 26 latach
fot. Shutterstock

Kolejną ofiarą trudnej sytuacji na rynku została marka Active MG. Specjalizująca się w sprzedaży odzieży i obuwia sportowego, firma działała na rynku od 1998 roku i przez 26 lat była obecna w największych centrach handlowych. Sąd Rejonowy w Kielcach ogłosił upadłość Active MG, zamykając tym samym długą historię marki.

Z początkiem roku Active MG mierzyła się z problemami finansowymi, które skłoniły ją do złożenia wniosków o upadłość. Sąd Rejonowy w Kielcach postanowił ogłosić upadłość firmy. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20. listopad 2024 11:02