Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy rosnącą świadomość żywieniową konsumentów. Z badań przeprowadzonych w 2021 r. wynika, że 6 na 10 klientów czyta etykiety i poszukuje produktów spożywczych wysokiej jakości oraz certyfikowanych. Dodatkowo czas pandemii zweryfikował podejście konsumentów do zdrowia, stylu życia, a także do wybieranych artykułów spożywczych. Rozwija się trend na dietę zrównoważoną, fleksitariańską w której konsumenci spożywają mniej mięsa, stawiając na jego jakość i sprawdzone pochodzenie i certyfikację.
I choć aktualna sytuacja polityczno-gospodarcza wywołana wojną w Ukrainie i rosnącą inflacją zmieniły podejście konsumentów do wybieranych produktów, ponieważ głównym wyznacznikiem decydującym o ich zakupie jest cena, wartości takie zdrowie i jakość pozostaną nadal ważnymi czynnikami wpływającymi na decyzję konsumentów przy sklepowej półce.
Warto zatem rozważyć certyfikację produktów mięsnych w polskim systemie jakości żywności QAFP. Prócz wyraźnego komunikatu wizerunkowego dla konsumentów, certyfikat jest także komunikatem biznesowym, wzmacniającym pozycję producenta także w procesie negocjacji handlowych, gdyż jest dodatkowym atutem do pokazania własnej wartości i pozycji.
Czym jest System QAFP?
Wymagania jakościowe dla produktów QAFP zostały opracowane przez naukowców z wiodących ośrodków akademickich w Polsce we współpracy z praktykami i ekspertami. W grudniu 2009 r. system został uznany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi za krajowy system jakości żywności. Producenci uczestniczący w systemie gwarantują, że do produktów oznaczonych logo QAFP konsument może mieć zaufanie, ponieważ na wszystkich etapach produkcji przestrzegane są zasady pozwalające na uzyskanie najwyższej jakości mięsa i przetworów mięsnych. Hodowca dba o żywienie, zdrowie i dobrostan zwierząt. Przetwórca o jakość surowca: właściwy rozbiór, barwę i poziom pH mięsa oraz odpowiedni sposób pakowania. Dystrybutor zapewnia właściwe warunki przechowywania i eksponowania produktów.
Troska o środowisko i ochronę klimatu stała się w ostatnim czasie bardzo ważnym tematem na płaszczyźnie polityki unijnej, biznesu oraz wymagań i oczekiwań konsumentów. Ambitne cele, które stawia przed sektorem rolno-spożywczych unijna polityka Zielonego Ładu określone w „Strategii od pola do stołu” stały się po części również Naszymi celami. Jednym z nich jest ograniczanie emisji gazów cieplarnianych. Jest to ważne dla branży mięsnej, która jest uznawana w rolnictwie za głównego emitenta. W związku z tym wychodząc naprzeciw ochronie klimatu, uruchomiliśmy w ramach konsorcjum z Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego, Instytutem Zootechniki w Balicach oraz Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN projekt: „Przyjazna dla klimatu polska wołowina i wieprzowina wysokiej jakości”. Chcemy wesprzeć rolników w przygotowaniu gospodarstw do niskoemisyjnej produkcji. Udostępnimy rolnikom tzw. kalkulator efektywności klimatycznej, który będzie zawierał katalog metod redukujących emisje gazów cieplarnianych. Chcemy, aby Polacy mogli kupować mięso wyprodukowane w polskim systemie jakości żywności QAFP, którego produkcja będzie docelowo niemalże neutralna dla klimatu.
System QAFP to nie tylko produkcja, ale też promocja. Od lat promujemy markę QAFP poprzez działania w Internecie, docierając z przekazem do ponad 5 mln konsumentów. Jedną z naszych ostatnich kampanii promocyjnych skierowaliśmy do nastolatków, ponieważ za chwilę to właśnie ta grupa konsumentów będzie podejmowała decyzje zakupowe. W myśl zasady, że każda marka wychowuje sobie klienta, w ramach kampanii „QAFP dla młodych” z wykorzystaniem platformy Tik Tok pokazywaliśmy, jak istotne jest to, jakie mięso i wędliny wybieramy i dlaczego to jest ważne.
Jako organizacja zabiegaliśmy również, aby podmioty certyfikowane w Systemie miały wsparcie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Dzięki temu Uczestnicy Systemu QAFP mogą w ramach „Działania 3 Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych Poddziałanie 3.2 "Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” wnioskować o środki na działania informacyjno-promocyjne. Z tej możliwości skorzystało już kilka zakładów, dzięki czemu wykorzystując różne narzędzia marketingowe takie jak reklama w telewizji, social mediach, udział w targach, reklama w prasie promując produkty QAFP budują również swoją markę. Kolejny nabór wniosków w ramach działania przewidziany jest w lipcu 2022. Wspólne działania Administratora Systemu-UPEMI i firm certyfikowanych w systemie pozwolą uzyskać efekt synergii i umocnią pozycję marki QAFP na rynku.
Z każdym rokiem koszyk produktów QAFP staje się coraz bogatszy. Obecnie znajduje się w nim ponad 100 asortymentów w tym: wieprzowina, mięso drobiowe, mięso mielone, konserwy oraz gama wędlin. Zależy nam aby te produkty były szeroko dostępne dla konsumentów. Przed laty zaczynaliśmy od sklepów firmowych zakładów certyfikowanych w Systemie QAFP. Wraz z rosnącym wolumenem produkcji produktów QAFP asortyment pojawiał się w coraz to nowych sieciach handlowych m.in. ALDI i Intermarché. Aktualnie to ponad 1200 punktów dystrybucji. W 2020 roku rozpoczęliśmy współpracę z siecią e-commerce, idealnie wstrzeliliśmy się w okres kiedy podczas pandemii konsumenci stawiali na zakupy internetowe. Dziś wartość sprzedaży mięsa QAFP na platformie internetowej wynosi 50% w swojej kategorii zakupowej, a rozpoznawalność marki wśród klientów FRISCO przekracza 50%. Z asortymentem QAFP poszliśmy krok dalej i od ponad roku dania przygotowywane na bazie wieprzowiny QAFP serwowane są w jednej z warszawskich restauracji, a w tym roku rozszerzamy ten program o kolejne podmioty z sieci HoReCa na terenie całego kraju.
Autor: Jolanta Ciechomska Kierownik ds. Systemu QAFP
Jak dołączyć do QAFP?
Więcej informacji uzyskasz też na stronie internetowej https://www.qafp.pl.