Obecny rynek jest coraz bardziej wymagający, a firmy muszą sprostać wysokim wymaganiom stawianym im przez konsumentów. Podstawą sukcesu każdego przedsiębiorstwa są klienci – zarówno ci nowi jak i stali. Nie od dziś wiadomo, iż programy lojalnościowe stanowią fundament w pozyskiwaniu coraz to większej liczby konsumentów. Każdy program rządzi się swoimi prawami oferując uczestnikom benefity w różnorodnych formach.
Programy lojalnościowe w segmencie spożywczym
Według statystyk każdy z nas chodzi minimum dwa razy w ciągu tygodnia do sklepu spożywczego, czy to do hipermarketu, czy do małego sklepu osiedlowego. Głównym kryterium wyboru sklepu, do którego się udamy, są promocje.
Niemal wszystkie programy lojalnościowe marketów są dostępne w postaci aplikacji, którą możemy ściągnąć na swoje urządzenie mobilne i dzięki temu na bieżąco śledzić aktualne oferty.
Głównym benefitem dla członków programów są kupony zniżkowe na wybrane produkty. Mają one określoną datę (w niektórych przypadkach jest to kilka dni zaś w innych nawet cały miesiąc) oraz warunki, które należy spełnić, aby móc z niego skorzystać (np. dokonać zakupów za określoną kwotę). Inną formą zachęty konsumentów są nagrody (w postaci voucherów lub zniżek na zakupy) przy dokonaniu zakupów za wyznaczoną odgórnie kwotę. Uzyskane w ten sposób benefity także mają swój ograniczony czas ważności i często ukryte kruczki, które określają warunki z ich korzystania.
Niektóre firmy oferują zwrot części kwoty (w wymiarze procentowym) za zakupy na ich karty członkowskie programów lojalnościowych, którą możemy wykorzystać przy następnej wizycie w sklepie. Często możemy się także spotkać z różnymi ofertami produktowymi, które obowiązują tylko w określonych godzinach czy dniach tygodnia. Jak możemy zauważyć benefity, które oferują nam firmy spożywcze, są bardzo różnorodne, co zwiększa szanse na zadowolenie konsumenta i jego zachęcenie do przynależności do danego programu lojalnościowego.
Sukcesem programu lojalnościowego jest przede wszystkim słuchanie opinii swoich klientów oraz śledzenie najnowszych trendów na rynku, który jak wiemy, jest bardzo dynamiczny. Niestety, ale zaniedbanie wyżej wymienionym czynników (i nie tylko) może doprowadzić do klęski, jaką poniósł ostatnio topowy program lojalnościowy Tesco Clubcard.
Programy lojalnościowe w segmencie stacji paliw
W branży paliwowej firmy nie próżnują i na bieżąco udoskonalają swoje programy lojalnościowe, które w większości są dostępne w postaci aplikacji mobilnej.
W tej kategorii programów popularne jest zbieranie punktów za dokonywane transakcje na stacji, które następnie możemy wymienić na różne produkty czy bony oferowane nam przez daną firmę. Jeden z przodujących programów lojalnościowych posiada w swojej ofercie obszerny katalog z ofertami różnych nagród, które możemy otrzymać po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów. Zebrane przez nas punkty mogą także zostać przekazane na różne cele charytatywne m.in. na wsparcie szpitali podczas pandemii. W tym przypadku konsument posiada wiele możliwości, w jaki sposób chce spożytkować zebrane przez niego punkty, a nie jeden narzucony odgórnie.
Często także możemy się spotkać z rabatami na paliwo czy usługi myjni w danych godzinach, czy dniach tygodnia. Na wybranych stacjach możemy także zbierać pieczątki za korzystanie z usług myjni, gdy uzbieramy już odpowiednią ilość pieczątek, otrzymujemy darmową usługę. Na stacjach paliw oprócz promocji na paliwo, możemy także skorzystać z promocji na różne produkty spożywcze dostępne na stacyjnych sklepikach.
Programy lojalnościowe stacji paliw cały czas się rozwijają, aby móc zadowolić swoich stałych konsumentów jak i zachęcić tych nowych. Oby tak dalej! Gdyż jak wiemy, rynek bywa czasem brutalny i jeden mały błąd może doprowadzić do upadku nawet największe firmy.
Programy lojalnościowe w segmencie drogeryjnym
Ostatnią kategorią, jaką chcielibyśmy Państwu przedstawić, są programy lojalnościowe oferowane nam przez drogerie. Jak wiemy wachlarz dostępnych produktów w popularnych drogeriach jest tak samo duży jak oferowane w nich promocje dla członków programów.
Fundamentem programów lojalnościowych różnych marek drogeryjnych jest możliwość zbierania punktów. W zależności od firmy możemy spożytkować zebrane przez nas punkty w różnoraki sposób m.in. wymieniając na nagrody, rabaty lub przeznaczyć je na cel charytatywny wybrany odgórnie przez daną markę drogeryjną.
Sklepy oferują nam tygodnie promocyjne, na których możemy zakupić wybrane produkty w niższej cenie. Możemy także spotkać się z ofertą kupna drugiego takiego samego produktu za jedynie 1 grosz, co ma na celu zwiększenie sprzedaży wybranego asortymentu.
Jedna z marek zaoferowała swoim klientom loterie z nagrodami. Warunki były jasne – przy dokonaniu zakupu za minimum 20 zł otrzymywaliśmy jeden los. Podczas loterii do wygrania były produkty z różnych kategorii, które mogliśmy odebrać za darmo w sklepie.
Oprócz zniżek produktowych marki oferują nam inne benefity takie jak darmowa dostawa ze sklepu internetowego czy darmowe mini produkty za dokonanie transakcji za określoną kwotę.
Podsumowanie
Jak możemy zauważyć, ostatnimi czasy rzadko możemy spotkać firmę, która nie oferuje swoich konsumentom programu lojalnościowego. Każdy z dostępnych programów lojalnościowych na rynku jest inny, wyjątkowy w swoim rodzaju dzięki czemu, my konsumenci jesteśmy w stanie znaleźć, coś odpowiedniego dla siebie. Ogromnym plusem jest to, iż mimo tylu dostępnych ofert, co jakiś czas firmy wpadają na coraz to bardziej nowatorskie pomysły, zaskakując tym samym swoich klientów.
Jeśli zainteresował Państwa temat programów lojalnościowych i mimo artykułu czujecie lekki niedosyt, zachęcam do zapoznania się z poniższym linkiem https://i360.com.pl/programy-lojalnosciowe/ . Na stronie mogą Państwo poszerzyć swoją wiedzę na temat programów lojalnościowy B2B ORAZ B2C, które są na bieżąco monitorowane. Wnioski w postaci merytorycznych artykułów są regularnie publikowane, aby zaspokoić najciekawszych czytelników.
Artykuł powstał we współpracy z firmą i360 Sp. z o.o., która od wielu lat zajmujemy się organizacją oraz obsługą nowoczesnych programów lojalnościowych.