24.03.2022 / 17:30
StoryEditor

Terminal płatniczy dla gastronomii – dodatkowy gadżet czy konieczność?

Terminal płatniczy dla gastronomii – dodatkowy gadżet czy konieczność? (unsplash.com)
Prowadzenie działalności gospodarczej w sektorze gastronomii to nie lada wyzwanie. Wiąże się z koniecznością podejmowania wielu różnych decyzji, które mogą zaważyć na dalszych losach restauracji czy kawiarni. Każdy właściciel lokalu chce stawiać na rozwój i powiększać grono zadowolonych klientów. Czy jednym ze sposobów na rozwój jest terminal płatniczy dla gastronomii? Wątpliwości rozwiewamy w poniższym artykule.

 

Terminal płatniczy dla gastronomii – zalety

Jakie zalety niesie za sobą terminal płatniczy dla gastronomii? Wie to każdy współczesny człowiek, który korzysta z możliwości płacenia kartą. Forma płatności bezgotówkowych jest obecnie bardzo popularna; ze względu na to, że nie trzeba nosić ze sobą gotówki, a nawet portfela (wiele osób dokonuje płatności bezgotówkowych przy pomocy telefonu lub zegarka czy też BLIK-iem).

Prowadzący działalność usługową przedsiębiorcy muszą podążać za wszelkimi technicznymi nowinkami, aby dotrzymać kroku klientom. Płatność kartą za pośrednictwem terminala płatniczego jest łatwa, szybka i bezpieczna – zarówno dla klienta, jak i dla właściciela lokalu gastronomicznego. Dokonywanie płatności zbliżeniowych, czy w ogóle płatności kartą nie wymaga żadnych formalności. Wszystko dzieje się automatycznie – dzięki temu, że urządzenie połączone jest ze specjalnym systemem fiskalnym. Podczas płatności terminal łączy się natomiast z centrum autoryzacyjnym banku, co pozwala szybko zweryfikować i przeprowadzić transakcję. Jak zapewne wiemy z własnego doświadczenia – całość trwa zaledwie chwilę. Przedsiębiorca ma natomiast wgląd w historię przychodzących płatności i może czuwać nad stanem konta.

W praktyce posiadanie terminala płatniczego daje znacznie więcej możliwości. Klienci mogą spontanicznie wstąpić na kawę, deser czy lunch – nawet, jeśli nie mają przy sobie gotówki lub wyszli z domu bez portfela. Umożliwienie płatności bezgotówkowych to synonim nowoczesności i dowód na to, że właściciel dba o komfort klienta. Wszystko to sprawia, że klienci chętnie wracają do lokalu.

Czy terminale płatnicze mają jakieś wady?

Oczywiście za terminal płatniczy trzeba zapłacić. Urządzenie można także wziąć w dzierżawę. Koszty nie są wówczas duże (około 50 zł miesięcznie), a zalety posiadania sprzętu nieocenione.

Czy istnieją jakieś ukryte koszty? Właściciel lokalu musi się liczyć z tym, ż=e istnieją dodatkowe koszty obsługi terminala. Są to: utrzymanie stałego łącza internetowego, które pozwoli na bezproblemowe realizowanie płatności, rolki papieru do terminala, prąd, ale także prowizja (kwota prowizji uzależniona jest od konkretnej oferty, można znaleźć taką z niską prowizją).

Kupno terminala na własność to koszt około kilkuset złotych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że wówczas prowizja pobierana od transakcji kartą jest zazwyczaj wyższa, aniżeli w przypadku dzierżawy. Najczęściej wysokość prowizja wynosi od 0,65 proc. do nawet 2,5 proc. Warto zatem wziąć ten parametr pod uwagę przy podpisywaniu umowy i wyborze terminala płatniczego oraz konkretnej oferty.

A zatem: ile będzie kosztować nabycie i comiesięczne użytkowanie terminala? Wiele zależy od kilku czynników, takich jak: rodzaj terminala (terminal POS lub mPOS), oferta dostawcy realizującego transakcje, wysokość prowizji.

Jak zatem widać – pewne koszty są nieuniknione. Czy jest to wada? Wyposażenie restauracji czy kawiarni w terminal płatniczy należy traktować jako inwestycję, która z całą pewnością przyniesie wiele korzyści. Nabycie i obsługa terminala to relatywnie niski koszt. Warto się na tę opcję zdecydować nawet w momencie otwierania nowego lokalu.

Wadą może być fakt, że terminal płatniczy może ulec awarii (jak każde urządzenie elektroniczne). Jednakże są to sytuacje naprawdę sporadyczne.

Jaki terminal do płatności bezgotówkowych? Mobilny czy stacjonarny?

Sprawdza się zarówno terminal mobilny, jak i stacjonarny. Wszystko zależy od potrzeb przedsiębiorcy, ale i od charakteru lokalu gastronomicznego.

Mała kawiarenka lub niewielki bar z odbiorem osobistym mogą sobie pozwolić na terminal stacjonarny, który będzie obsługiwany przez stojącą przy kasie osobę.

Niemniej większe lokale z obsługą kelnerską, o dużej powierzchni lub z ogródkiem powinny zdecydować się na nabycie terminala mobilnego. Dzięki takiemu rozwiązaniu kelnerzy będą mogli przyjmować płatność od klienta przy stoliku. Praktyka pokazuje, że większość klientów preferuje właśnie taki rodzaj obsługi, bez konieczności wstawania od stolika.

Podsumowując; w dobie cyfryzacji i płatności bezgotówkowych posiadanie terminala płatniczego to w zasadzie konieczność. Lista zalet, jakie niesie za sobą to rozwiązanie, zdecydowanie przyćmiewa ewentualne wady. Nowoczesny i mobilny lokal gastronomiczny to miejsce, które przyciąga klientów. Buduje w ich świadomości pewność, że zawsze mogą wpaść na kawę, lunch czy kolację – niezależnie od tego czy zaplanowali wyjście, czy też dopadł ich głód na spacerze z drugą połówką lub podczas załatwiania spraw na mieście.

Do wyboru są terminale stacjonarne oraz mobilne (tak zwane terminale mPOS). Można użytkować sprzęt w dzierżawie lub nabyć własne urządzenie. Na rynku funkcjonują dostawcy, którzy zaproponują przedsiębiorcy ofertę – bardzo często niemalże skrojoną pod dany lokal. Wiele firm oferuje abonament dla otwierających się lokali, które potrzebują korzystnej oferty.

17. listopad 2024 02:17