19.06.2024 / 16:13
StoryEditor

Technologiczna wpadka sieci McDonald‘s. Sztuczna inteligencja błędnie interpretowała zamówienia składane przez klientów

Testowany przez McDonald‘s system składania zamówień oparty na sztucznej inteligencji przegrał w konkurencji z pracownikami z krwi i kości (fot. Shutterstock)  
McDonald’s zdecydował się wycofać technologię składania zamówień opartą na AI z restauracji typu drive-thru. Dlaczego? Wszystkiemu winne były źle interpretowane zamówienia, z których klienci szydzili w internecie.

McDonald‘s zapowiedział, że do końca lipca br. wycofa system automatycznego składania zamówień oparty na sztucznej inteligencji z ponad 100 restauracji w USA, w których to rozwiązanie testował – informuje portal bbc.com. Dodatkowo sieć w oświadczeniu podała, że z upływem bieżącego roku zakończy globalną współpracę z firmą IBM (która ten system stworzyła) w zakresie automatycznego przyjmowania zamówień.

Lody z bekonem i nuggetsy za miliony dolarów

Za tą decyzją stały dziwaczne, błędnie zinterpretowane zamówienia, które zostały udokumentowane przez klientów, a następnie upublicznione w postaci filmików opublikowanych w social mediach, gdzie niektóre z nich miały po 30 tys., a nawet 360 tys. odsłon.

W filmikach tych klienci nagłośnili sytuacje, a których próbowali bezskutecznie przekonać sztuczną inteligencję, że chcą zamówić lody z karmelem, zamiast których dostawali dodatkowe porcje masła, albo też sztuczna inteligencja fundowała im lody z bekonem, dziewięć herbat, których nie zamawiali lub też nuggetsy z kurczaka warte miliony dolarów.

Pięć lat pracy w piach?

Portal bbc.com podaje, że wersję próbną systemu wykorzystującego do realizacji zamówień oprogramowanie do rozpoznawania głosu, stworzonego w kooperacji z firmą IBM, McDonald‘s zapowiedział w 2019 r.

Już wtedy ta technologia budziła kontrowersje, jednak wiązały się one głównie z obawami o to, że jej wprowadzenie spowoduje, że zniknie część miejsc pracy. Jak się okazało, zastąpienie pracowników przez sztuczną inteligencję (przynajmniej na polu przyjmowania zamówień) wcale nie będzie takie łatwe.

McDonald‘s nie składa broni

Zawieszenie pilotażu rozwiązania, którego twórcą była firma IBM, nie oznacza jednak, że McDonald’s całkowicie z niego rezygnuje. Sieć zapowiedziała, że technologia automatycznego składania zamówień głosem będzie  częścią przyszłości restauracji pod tym szyldem.

McDonald’s zapewnił też, że będzie nadal poddawał ocenie długoterminowe, skalowane rozwiązania tego typu.

13.11.2024 / 21:35
StoryEditor
Biedronka audytuje dostawców na potęgę. Po co sieć robi tyle kontroli?
Sklep sieci Biedronka w Warszawie

Tylko w 2023 roku Biedronka przeprowadziła łącznie 8935 audytów bezpieczeństwa żywności w sklepach oraz 1833 u dostawców produktów świeżych i marek własnych. Dlaczego operator tak mocno kontroluje dostawców i sklepy?

Od trzech dekad Biedronka nieustannie inwestuje w rozwój jakości produktów, bezpieczeństwa i standardów produkcji, współpracując z lokalnymi dostawcami oraz stosując nowoczesne ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 15:29
StoryEditor
Jak sieć Dino radzi sobie z rosnącymi kosztami biznesu ? O ile więcej sieć z Krotoszyna musiała zapłacić pracownikom?

W III kwartale 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 7 607,4 mln zł i były o 732,1 mln zł, czyli o 10,6 proc. wyższe niż w III kw. 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 10 proc. do 5 809,6 mln zł. Narastająco, po 9 miesiącach 2024 r. przychody Grupy Dino wyniosły 21 521,6 mln zł i były o 2 553,3 mln zł, czyli o 13,5 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2023 r. Równocześnie koszt własny sprzedaży wzrósł o 13,5 proc. do 16 543,8 mln zł. W jakich obszarach biznesu koszty rosły najmocniej?

W III kwartale 2024 r. wynik EBITDA zwiększył się rok do roku o 3,7 proc. do 673,4 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 8,9 proc., podczas gdy rok temu było to 9,4 proc. Narastająco, p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 19:03