06.06.2022 / 09:58
StoryEditor

Gdzie leży sukces polskiego retailera i czego nie widzi konkurencja [BADANIE FIRM]

Cyfryzacja - zdjęcie ilustracyjne (fot. Pixabay)
Rozwój działalności w odpowiednim kierunku wymaga wykorzystania danych – to słowa powtarzane w środowisku biznesowym niczym mantra już od dawna. W końcu firmy sektora handlu detalicznego muszą dogłębnie poznać klientów i rynek, jeśli chcą odnieść sukces i pozostać konkurencyjne – to z kolei fundament wypowiedzi niejednego eksperta. Najlepszy sposób to „złota zasada handlowców”, a więc zrozumienie tego, jak, co i kiedy kupują klienci. Tymczasem, jak wynika z Adyen Retail Report, nie więcej niż 19 proc. firm analizuje dane z płatności swoich klientów i wykorzystuje je do podejmowania decyzji. Jak zaskakują realia handlowego krajobrazu w Polsce i co zrobić, by wyprzedzić konkurencję?

Niezależnie od poziomu dojrzałości biznesu, badania rynku i preferencji konsumentów są niezbędne do zrozumienia docelowej grupy odbiorców, a tym samym zwiększenia sprzedaży. Przedsiębiorcy odnoszący sukcesy, regularnie wykorzystują dane o swoich klientach, np. po to, aby móc tworzyć wzorce ich zachowań, identyfikować popularne produkty, zarządzać planogramami i ekspozycją, czy lepiej profilować strategie marketingowe. Polska jest jednak na wczesnym poziomie wykorzystywania tej praktyki. Jak wynika z najnowszego Retail Report od Adyen, liczba polskich firm postępujących w ten sposób, nie przekracza 30 proc. w żadnym z wymienionych przypadków.

Dobrą prognozą na kolejne miesiące jest jednak fakt, że ponad połowa firm jest obecnie w lepszej kondycji dzięki inwestycjom dokonanym w trakcie pandemii, a 91 proc. otwarcie mówi o dalszych planach i wydatkach w celu poprawy swojej działalności. Co więcej, w ciągu tego roku 40 proc. handlowców planuje zwiększyć liczbę sklepów fizycznych, które prowadzi, a 52 proc. spodziewa się, że udział przychodów z tej formy sprzedaży wzrośnie. Firmy będą więc musiały znaleźć innowacyjny sposób na przyciągnięcie uwagi klientów, skrócenie kolejek i stworzenie niezapomnianego doświadczenia związanego z marką. Według aktualnych oczekiwań, fizyczna placówka powinna odzwierciedlać jej wizję i historię oraz oferować zaawansowane technologicznie zakupy. Uwolnienie pełnego potencjału sklepu dzięki technologii cyfrowej i płatnościom będzie kluczem do maksymalnego wykorzystania dokonanych inwestycji.

Kroki w praktyce

Firma consultingowa Cebr określiła prognozę przyspieszonego wzrostu polskich przedsiębiorstw, opartego na zwiększonej transformacji cyfrowej, na poziomie 21,3 proc. w ciągu najbliższych 5 lat. Co ma być częścią tego zwrotu ku innowacji? Według badań, odsetek handlowców, którzy połączyli swoje systemy płatności w ramach całej firmy i odnotowali wzrost sprzedaży o co najmniej 20 procent, wyniósł 80 proc. Tym niemiej, obecnie jedynie 19 proc. detalistów potwierdza, że ich system płatności jest rzeczywiście połączony z innymi obszarami działalności (np. z zarządzaniem zapasami, łańcuchami dostaw, systemem rabatowym czy obsługą posprzedażową). Kiedy ekosystem „na zapleczu” jest podzielony na części, między którymi nie ma przepływu informacji, utrudnione jest uzyskanie zgodności międzykanałowej, wachlarz doświadczeń do zaoferowania ulega zawężeniu, a działanie w wielu kanałach i regionach nie jest sprawne.

- Porównując rzeczywistość rynkową z oczekiwaniami klientów pod kątem dalszych inwestycji, warto rozważyć rozwiązania ujednoliconego handlu, łączące kanały sprzedaży i konsolidujące płatności, aby zapewnić bardziej nowoczesne doświadczenia. Najbardziej innowacyjne firmy na świecie zaczęły postrzegać płatności jako strategiczny czynnik wpływający na poprawę doświadczeń klientów i z dużym powodzeniem wprowadziły nowe, zwiększające przychody rozwiązania – komentuje Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Droga ta to klucz do sukcesu nie tylko pod względem sprzedaży, ale także wydajności operacyjnej. Możliwość wglądu w informacje płynące ze wszystkich kanałów sprzedaży w ramach jednego systemu zapewnia większą spójność doświadczenia i pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klientów, jak również błyskawicznie na nie reagować - dodawać nowe metody płatności, obsługiwać kolejne ścieżki zakupowe czy podejmować bardziej trafne decyzje co do lokalizacji nowych placówek. Firmy chcą rozumieć rynek, a dokładne badania pomagają im w identyfikacji możliwości i wyzwań. 72 proc. detalistów, którzy łączą systemy online i offline spodziewa się w tym roku wzrostu sprzedaży o minimum 20 proc. Realizacja tych aspiracji będzie dla Polskiej gospodarki szansą na 235 mld zł. Jeśli wdrożenie technologii nastąpi szybciej, sektor detaliczny może zwiększyć swoją stopę wzrostu o 4,7 punktu procentowego w ciągu najbliższych pięciu lat.

Więcej informacji i danych na temat polskiego rynku handlowego znaleźć można w pełnej wersji raportu Adyen Retail Report 2022 na stronie https://adyen.com/retail-report

 
15.11.2024 / 14:42
StoryEditor
Lidl nokautuje Biedronkę. Niemiecki dyskonter wydał ponad dwa razy więcej na reklamę w tv niż jego największy konkurent
W październiku br. Lidl wydał na reklamę w tv ponad 170 mln zł, ponad dwa razy więcej niż Biedronka (fot. Youtube.com)

Lidl wskoczył na pierwsze miejsce wśród największych reklamodawców telewizyjnych. Z najnowszego raportu Nielsen Media wynika, że w październiku br. niemiecki dyskonter przeznaczył na te cel ponad 170 mln zł. Wydatki Jeronimo Martins – właściciela Biedronki, były o niebo skromniejsze.

Październikowy raport Nielsen Media wskazuje, że pod względem wydatków na reklamę telewizyjną Lidl nie miał sobie równych. Niemiecki dyskonter przeznaczyła na nią sumę p...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 18:12
StoryEditor
Polacy zamierzają mocno ograniczać wydatki związane z Bożym Narodzeniem. A co chcieliby znaleźć pod choinką?

Polscy konsumenci zamierzają kupić wszystko, co potrzebne na święta, ale będą kupować możliwie najtańsze produkty. Według Barometru Providenta, wydatki związane z organizacją świąt Bożego Narodzenia wyniosą średnio 1453 zł. To o 263 zł niższa kwota niż wskazana przez respondentów podczas ubiegłorocznej edycji badania. Do prezentów podchodzimy pragmatycznie.

– Polacy ostrożnie podchodzą do planowania świątecznego budżetu i starają się nie przepłacać za produkty – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. listopad 2024 18:31