22.07.2021 / 15:50
StoryEditor

Rekomender asortymentu dla sieci handlowych – jak to się robi krok po roku?

Mężczyzna przed półką z kosmetykami (Shutterstock)
Firma Shelfy, specjalizująca się w doradztwie w zakresie zarządzania kategorią, wdraża w sieciach handlowych narzędzie, które poprawia zysk detalistów. To tzw. rekomender asortymentu. Jak działa i w jaki sposób jest wdrażany?

Samo wdrożenie podzielone jest na 3 etapy. Pierwszy to przygotowanie wdrożenia testowego, które najczęściej trwa od 4 do 6 tygodni.

W jego czasie trwają m.in. prace nad integracją danych z sieci handlowej i stworzeniem instalacji dedykowanej klientowi. Wybierane są też placówki testowe (najczęściej 3-5 sklepów) oraz kategorie, w których detalista zamierza poprawić swoją sprzedaż. Przychodzi też czas na segmentację asortymentu oraz zbudowanie scenariuszy symulacji, uwzględniających nową strategię asortymentową dla wybranych placówek i kategorii. Chodzi o to, aby przewidzieć kilka możliwych rozwiązań. Istotne jest też zdefiniowanie wskaźnika sukcesu. W tym przypadku celem jest określenie, jaki wzrost przychodu, marży, lub liczby klientów danej kategorii będzie satysfakcjonujący.

Scenariusze i rekomendacje

Drugi etap to test trwający ok. dwóch miesięcy. Shelfy przygotowuje rekomendacje asortymentowe dla wybranych kategorii. Tworzy je w oparciu o dane sprzedażowe, informacje o produkcie, dane o sklepie, ekspozycji kategorii oraz klientach. Dodatkowo pod uwagę brane są również dane zewnętrzne, takie jak informacje o asortymencie konkurencji, pogodzie czy wydarzeniach masowych w okolicy placówki.

Takie rekomendacje mogą zakładać np. konieczność usunięcia niektórych produktów z asortymentu np. ze względu na ich nadmiar wynikający z dużej liczby nowości czy kanibalizacji niektórych wariantów. Analiza może również wykazać zalecenie wprowadzenia produktów w wybranych segmentach cenowych lub podkategoriach np. w związku ze zwiększoną sprzedażą sezonową. Poza tym część produktów być może będzie trzeba ustawić w innym miejscu sklepu.

W scenariuszach i rekomendacjach w trakcie trwania testu wprowadzane są oczywiście korekty, celem poprawy rezultatów. Nieustannie monitorowane są też wyniki sprzedaży na danej kategorii.

Na końcu przychodzi moment podsumowania wyników i ocena tego, co udało się osiągnąć lub czego zabrakło, aby osiągnąć założony na początku cel. To w tym momencie detalista musi podjąć decyzję o ewentualnej dalszej współpracy.

Wdrożenie na pełną skalę

Trzeci krok do szerokie wdrożenie w całej sieci lub w konkretnych kategoriach. Polega to na uprzednim segmentowaniu placówek tak, aby nie było konieczności budowania oddzielnych strategii dla każdego sklepu. Potem owe strategie przygotowuje się dla wszystkich lub większości kategorii i dokonuje wdrożenia. Ostatni element to monitoring wyników.

Jakie są zalety rekomendera asortymentu?

– Wdrożenie narzędzia powinno zwrócić się z nawiązką.  Tak więc główne korzyści to efekty finansowe, czyli wzrost marży i przychodów. Dlatego w Shelfy wykorzystujemy dane paragonowe sieci z dwuletnią historię sprzedaży. Najczęściej do sukcesu wdrożenia wyliczamy takie wskaźniki jak ewolucja liczby paragonów, obrotów i marży. Dzięki wykorzystaniu danych wiemy po jakie produkty klienci przychodzą do sklepu. Stąd też pomagamy detalistom budować asortyment dopasowany do potrzeb ich klientów, pracując nad odpowiednią ofertą, jej dostępnością, jak również optymalizacją miejsca ekspozycyjnego na półce – mówi Marcin Dobek, CEO firmy Shelfy, która w ramach pozyskanego finansowania unijnego, tworzy dedykowane dla handlu rozwiązanie IT do rekomendacji asortymentu.

Dodaje, że wdrożenie często wiąże się z pewnym poukładaniem procesów u detalisty. Dodatkowo część prac, która dotychczas odbywała się ręcznie (np. przygotowanie analiz), jest automatyzowana. Do tego dochodzą nowe możliwości optymalizacji marży, takim może być segmentacja placówek sieci. Dzięki temu category managerowie mogą przygotować wiele różnych scenariuszy optymalizacji asortymentu i wdrożyć ten, który spełnia ich cele. Daje też to możliwość ciągłej rewizji asortymentu, a w przypadku wprowadzenia nowości, narzędzie rekomenduje produkty do usunięcia.

Jak podkreśla Marcin Dobek, zgodnie z prognozami wdrożenie samego rekomendera asortymentu ma zapewnić wzrost masy marży detalisty  od 3 do 9 proc. dla kategorii, a wdrożenia całościowej ma zapewnić wzrost liczby paragonów o 3-12 proc.

Fundusze Europejskie_Shelfy (materiał partnera)

Shelfy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej, prowadzi Projekt p.n.: „Shelfy – Rekomender asortymentu (SaaS) dla sieci handlowych", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

22. listopad 2024 01:17