14.06.2021 / 10:31
StoryEditor

Gospodarka 4.0: dane produktowe dźwignią handlu?

Carrefour (for. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)
Dzięki GDSN Carrefour i dostawcy sieci oszczędzają dziesiątki tysięcy godzin rocznie. Z GDSN korzystają także klienci, którzy chcą się dowiedzieć szczegółów o produkcie.

Dane produktowe mogą mieć decydujący wpływ na wolumen sprzedaży oraz satysfakcję konsumenta. Carrefour wykorzystuje Sieć Globalnej Synchronizacji Danych GS1 (GDSN) do uproszczenia komunikacji na poziomie globalnym zarówno we współpracy z partnerami handlowymi, jak i do komunikacji z konsumentami.

Konfrontacja z danymi nie taka straszna

Do projektu GDSN Carrefour France przyłączył się aktywnie w 2006 roku. Przed wdrożeniem GDSN sieć poświęcała ok. 8-10 minut wymieniając dane z dostawcami, a cały proces wymagał co najmniej 3-4 powtórzeń. Wszystko po to, aby wypracować właściwą kartę produktową, zawierającą jednolite dane.

Najpierw zintegrowano dane produktowe dla produktów spożywczych oraz produktów szybko zbywalnych spokrewnionych z branżą spożywczą.

Z każdym rokiem firma Carrefour rozszerzała zasięg rozwiązania GDSN o kolejnych partnerów handlowych, koncentrując się nie tylko na większych dostawcach, ale również tych średnich i małych, by jeszcze bardziej usprawnić proces pozyskiwania danych.

„Założeniem GDSN jest konfrontacja z danymi. Dla przykładu, ustalamy z naszymi producentami konkretne atrybuty, które będą wprowadzać, gdyż te akurat są ważne dla naszych konsumentów” – tłumaczy Thierry Villate z Carrefour.

Szybko, szybciej i … mniej błędów 

Dziś Carrefour Francja rejestruje w swoich katalogach do 322 tys. produktów rocznie, oszczędzając dziesiątki tysięcy godzin w skali roku w porównaniu z procesem manualnym. Sieć  nie musi już sprawdzać kompletności lub poprawności bazowych atrybutów na kartach produktowych, bo wymiana informacji produktowych jest w wielu aspektach zautomatyzowana.

„Rozwiązanie GDSN oznacza mniej błędów człowieka. Co więcej, wcześniej za sprawą częstej wymiany danych trudno było ustalić źródło błędu. Teraz dostawcy czują się częścią procesu udostępniania danych produktowych” – mówi Marina Guégan, Carrefour.

Korzysta producent i klient 

GDSN wspiera kanały sprzedażowe Carrefour, udostępniając bazowe atrybuty produktowe
z informacjami dotyczącymi rozmiaru, wagi czy składu, jak również dane cyfrowe: opis produktu czy jego zdjęcie. Dzięki temu klient końcowy może podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje na temat produktu. W ten sposób nowy zakres atrybutów pozwala firmie Carrefour na realizowanie założeń Programu Poprawy Jakości Żywności – Act for Food.

W Polsce Carrefour Polska jest również pionierem we wdrażaniu GDSN. Projekt rozpoczął się w 2019 roku. Obecnie uczestniczy w nim ponad 50 dostawców, dużych i małych firm.
W Polsce dostawcy mogą korzystać z trzech licencjonowanych katalogów GDSN, z których każdy oferuje rozwiązanie zgodne z Globalnym Modelem Danych i oczekiwaniami Carrefour. GS1 Polska na swoich stronach udostępnia wytyczne wdrożeniowe oraz materiały informacyjne.

„Od początku wspieraliśmy Carrefour w szkoleniu ich dostawców i wdrożeniu GDSN. Wśród korzyści, które najczęściej wymieniają polscy dostawcy wymienia się redukcję błędów w zamówieniach, lepsze zarządzanie zapasami oraz szybszą organizację promocji. Bardzo liczymy na to, że już wkrótce inne sieci pójdą śladem Carrefour” – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.

Business case do pobrania tutaj (link): https://cutt.ly/3nUPobn

 

###

Kontakt:

Marta Szymborska, Menedżer ds. Komunikacji, PR i CSR

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. kom.: 887 889 705

GS1 Polska – zarządza Systemem GS1 w Polsce. Jako jedyna upoważniona organizacja przyjmuje firmy i instytucje z Polski i UE do Systemu GS1 oraz nadaje im uprawnienia
do stosowania identyfikatorów GS1, w tym także kodów kreskowych GS1. Wspiera Uczestników Systemu w efektywnym wdrażaniu standardów GS1, stanowiących zbiór wielobranżowych rozwiązań i narzędzi identyfikacyjnych oraz komunikacyjnych. Opracowuje rozwiązania krajowe oraz bierze aktywny udział w rozwijaniu globalnych standardów i nowych zastosowań.

Więcej informacji www.gs1pl.org

17. listopad 2024 09:20