20.10.2023 / 14:48
StoryEditor

Sztuczna inteligencja wkracza do branży piekarniczo-cukierniczej

Sektor piekarnictwa coraz częściej sięga po innowacyjne rozwiązania, które pozwalają optymalizować różnorodne procesy zarządzania punktem sprzedaży. Rozwój sieci cukierniczo-piekarniczych ujawnił szereg potrzeb, związanych z pozyskiwaniem klarownych danych i informacji, dotyczących ich funkcjonowania. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe trafiają w te potrzeby z niezwykłą precyzją, a technologie wychodzące poza stereotypowe myślenie o branży już wkrótce będą miały swój globalny debiut.

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji i machine learning do usprawniania procesów operacyjnych staje się niezwykle eskalującym trendem biznesowym. Jak się okazuje, z potencjału AI korzystają również branże, wśród których wspomniane praktyki technologiczne nie są aż tak oczywiste i powszechne. Jednym z takich sektorów jest branża piekarniczo-cukiernicza, której liderzy coraz odważniej podchodzą do budowania strategii z zazstosowaniem innowacyjnych rozwiązań.

Mówiąc o piekarnictwie warto wspomnieć o międzynarodowej grupie Puratos, która oferuje pełną gamę nowatorskich produktów i surowców w zakresie zastosowań dla sektora piekarniczego, cukierniczego i czekoladowego. Dysponując fachową wiedzą i klarownie zdefiniowanymi potrzebami – firma zdecydowała się na współpracę ze spółką MarketLab, specjalizującą się w tworzeniu technogii image recognition. MarketLab do tej pory oferował swoje rozwiązania głównie branży retail, jednak kolaboracja z Puratosem otworzyła pole do nowych koncepcyjnych działań, a te z kolei zaawocowały wykorzystaniem analizy obrazu właśnie w piekarnictwie.

Z tej wspomnianej, obiecującej kooperacji powstało narzędzie, które ma szansę zrewolucjonizować piekarniczy świat. Spotimize, bo tak właśnie nazywa się “technologiczne dziecko” Puratos i MarketLab, to usługa rozpoznawania obrazów oparta na sztucznej inteligencji, która w czasie rzeczywistym śledzi półki piekarnicze oraz działanie placówek cukierniczych. Opracowane rozwiązanie opiera się na zaawansowanych algorytmach AI, które dzięki kamerom rozmieszczonym w danym punkcie sprzedaży zapewniają szczegółowe informacje niezbędne do skutecznego zarządzania asortymentem.

Kamery każdego dnia rejestrują obraz i wykonują zdjęcia półek i witryn chłodniczych w sklepach piekarniczych i cukierniczych, które następnie przesyłane są do chmury. System dokonuje analizy ujęć i identyfikuje poszczególne elementy, wykazując braki, produkty o ograniczonym okresie przydatności do spożycia i wydajność poszczególnych artykułów. Wszystkie pozyskane dane dostępne są za pośrednictwem intuicyjnego i czytelnego pulpitu, dostępnego dla właścicieli punktów sprzedaży.

Spotimize wyposaża przedsiębiorstwa piekarnicze i cukiernicze w wiedzę, pozwalającą podejmować kluczowe decyzje strategiczne. Technologia image recognition pozwala na optymalizację procesu zarządzania, ograniczenie ilości odpadów i poprawę doświadczeń klientów. Dane dostępne w czasie rzeczywistym umożliwiają podejmowanie kroków naprawczych w trybie natychmiastowym, co znacząco obniża koszty, wynikające z nieefektywnego gospodarowania towarem.

Aktualnie technologia generuje dostęp do kluczowych KPI, takich jak: udział półkowy, co zapewnia najbardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni wystawienniczej; dostępność produktów wraz z informacją, które z towarów wymagają uzupełnienia, a także informacje o odpadach. Wszystkie statystyki gromadzone są z jasnym podziałem na lokalizację, co w przypadku sieci piekarni lub cukierni pozwala jeszcze lepiej spełniać potrzeby danego regionu.

Obecnie technologia będzie dostępna dla ograniczonej liczby klientów Puratos, w wybranych krajach, jednak jej możliwości zostaną zaprezentowane na tegorocznych Targach Piekarskich IBA. Synergiczne działanie Puratos i MarketLab ma szansę zrewolucjonizować sposób prowadzenia sklepów piekarniczych oraz cukierniczych, a także ustanowić nowe standardy jakościowe półek.

Jan Willem Groen i Joris Schrauwen, kierownicy projektów Spotimize, potwierdzają przełomowość i uniwersalność usługi, stwierdzając: „Każdy sklep ma swój niepowtarzalny rytm. Niektórzy zmagają się z marnotrawstwem, inni z frustracją związaną z brakiem zapasów. Spotimize umożliwia pracownikom codzienną poprawę jakości półek i konsekwentną realizację planogramu. Dodatkowo - centrale dysponują danymi, aby rozszyfrować działania sklepów osiągających najlepsze wyniki i rozpowszechniać korzystne praktyki wśród sklepów, które wymagają korekty działań. Dzięki modelowaniu predykcyjnemu Spotimize, zbliżamy się do przyszłości”.

Sektor piekarniczo-cukierniczy to trudna branża, która jest niezwykle istotna dla codziennego funkcjonowania społeczeństwa. Z tego względu zasługuje na wielowymiarowe, koncepcyjne podejście, a dostosowanie się do dynamicznych przemian technologicznych ma kluczowe znaczenie.

„W MarketLab dostrzegamy siłę AI, która może zrewolucjonizować sposób działania przedsiębiorstw. Nasze zaawansowane rozwiązania zostały już zastosowane przez największych sprzedawców detalicznych, zmieniając nie tylko ich strategie i postrzeganie biznesu, ale również poprawiając doświadczenia klientów. Udostępnienie tej specjalistycznej wiedzy branży piekarniczo-cukierniczej, to nie tylko ważne posunięcie, to konieczność. Zarządzanie półkami piekarniczymi jest pełne zawiłości i wymaga szczegółowego zrozumienia, a sztuczna inteligencja oferuje precyzję i wydajność niezbędną do sprostania tym wyzwaniom” – mówi Piotr Wardaszko - CEO MarketLab.

Spotimize zostało już zaimplementowane w Polsce, a pierwsi klienci mogą w pełni korzystać z potencjału technologii IR. Usługa nabiera jednak tempa i jej globalny debiut nastąpi w STARTUP AREA, sponsorowanej przez Puratos, na renomowanych Targach Piekarskich IBA w Monachium, których start planowany jest już 22 października 2023 r. Miejmy nadzieję, że przedstawienie systemu wśród liderów branży będzie początkiem gwałtownego rozwoju technologicznego dla całego świata piekarnictwa.

22. grudzień 2024 09:45