07.06.2024 / 16:33
StoryEditor

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Koncerny paliwowe płaczą, a Żabka się cieszy

Stacje paliw mają największe znaczenie dla sprzedaży największych kategorii alkoholowych, czyli piwa i wódki (fot. Shutterstock)
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, ze względu na ich niewielkie udziału w obrocie tą kategorią, wydaje się dla branży stosunkowo niegroźny. Anna Wagner z NielsenIQ w komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl, przestrzega jednak, że straty z tego tytułu mogą być większe niż się wydają. Ekspertka wskazuje także, kto może być największym beneficjentem nowych regulacji, przy czym nie chodzi tu bynajmniej o społeczeństwo.

Rola stacji paliw w obrocie alkoholem – w porównaniu z innymi kanałami sprzedaży – jest marginalna. Z danych za okres maj 2023 - kwiecień 2024 przytoczonych przez Annę Wagner, client business partnera w NielsenIQ wynika, że pod względem wielkości odpowiadają one jedynie za 2,1 proc. sprzedaży. Wartościowo jest to nieco więcej, bo 2,7 proc.

– Patrząc na poszczególne kategorie, widzimy, że znaczenie stacji paliw jest największe dla największych kategorii alkoholowych, czyli piwa i wódki. W obu przypadkach udziały tego kanału w wielkości sprzedaży wynoszą 2,2 proc., podczas gdy dla takich kategorii jak likiery czy brandy i cognac jest to jedynie 0,1 proc. zaznacza ekspertka.

Sprzedaż może i niewielka, ale za to stabilna

Co ważne, waga stacji paliw w obrocie alkoholem pozostaje dosyć stabilna, co oznacza, że np. takie kanały jak dyskonty nie odbierają im klientów. – Na przestrzeni ostatnich trzech lat udziały stacji paliw w sprzedaży alkoholu pod względem wielkości pozostawały na niezmienionym poziomie równym 2,1 proc. Wahnięcia rzędu 0,1 punktu procentowego w przypadku udziałów wartościowych również świadczą o stabilnej pozycji tego kanału, zwłaszcza kiedy w tym samym czasie widzieliśmy dynamiczną ekspansję dyskontów – podkreśla Anna Wagner.

Kolejny z serii cios dla branży

Ekspertka przestrzega jednak, że konsekwencji wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw, który stał się realny po zapowiedziach minister zdrowia Izabeli Leszczyny, z punktu widzenia rynku nie należy bagatelizować.

– Biorąc pod uwagę relatywnie niewielką wagę stacji benzynowych w sprzedaży alkoholu, wydawać by się mogło, że to będzie stosunkowo "niewielka strata” dla branży. Jednak po latach przeciwności, związanych z odcięciem dostępu do kanału HoReCa podczas pandemii czy zaciskaniem pasa przez konsumentów w czasach dwucyfrowej inflacji, ograniczenie sprzedaży alkoholu na stacjach to kolejna przeszkoda w dążeniu do odzyskania wolumenów sprzed czterech lat – argumentuje nasza rozmówczyni.

Kto zyska na "krzywdzie" stacji paliw?

Ekspertka nie ma wątpliwości co do tego, że na wejściu tego ograniczenia w życie, najbardziej ucierpią same stacje paliw, bo alkoholu odpowiada za ponad 16 proc. wartości sprzedaży kategorii FMCG. Na odpływie klientów kupujących alkohol ze stacji benzynowych zyskają natomiast pozostałe formaty, zwłaszcza te, które podobnie jak stacje będą odpowiadały na potrzeby klientów pod względem dostępności i asortymentu.

Tu od razu na myśl przychodzą sieci convenience, na czele z Żabką, której placówki podobnie jak stacje benzynowe są otwarte do późnych godzin nocnych i podobnie jak stacje benzynowe działają świątek piątek i niedzielę.

13.01.2025 / 10:04
StoryEditor
Karma dla zwierząt droższa w sieci. Prezes UOKiK nałożył za to prawie pół miliona kary, w tym dla dwóch menedżerów
85 proc. opiekunów zwierząt kupuje produkty dla nich w internecie, myśląc że jest tam taniej. UOKiK stwierdził, że niekonicznie tak jest (fot. Shutterstock)

Dystrybutor karmy dla psów i kotów zawarł zmowę cenową ze swoimi kontrahentami. Prezes UOKiK nałożył karę na firmę i dwóch jej menadżerów, którzy bezpośrednio odpowiadali za niedozwolone porozumienie, łącznie prawie pół miliona złotych.

Firma Empire Brands zajmuje się sprzedażą hurtową i detaliczną karmy dla psów i kotów. Produkty marki Empire dostępne są dla klientów stacjonarnie (w sklepach zoologicznych i ga...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14.01.2025 / 14:48
StoryEditor
Marka narzędziem walki o klienta. Zapraszamy na panel poświęcony strategii kreowania oraz przyszłości marek podczas kongresu Retail Trends 2025
Retail Trends 2025

Na rynku detalicznym toczy się bezpardonowa walka o konsumentów i ich lojalność. Zwycięstwo w niej zapewni sobie ten, kto zaoferuje klientom nie tylko atrakcyjne ceny, ale i odpowiednio skrojony garnitur marek, wyposażonych w atrybuty, które przemawiają do kupujących. Jak go stworzyć? Odpowiedź na to pytanie uzyskasz podczas kongresu Retail Trends 2025.

"Brands & private label trends" – tak zatytułowana jest jedna z dziewięciu scen tematycznych kongresu Retail Trends 2025, który odbędzie się 1 kwietnia br. w stołecznym hot...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. styczeń 2025 07:49