04.04.2022 / 15:56
StoryEditor

Wiosna wiosna, ach to… czas na HELIO!

Helio_banner wiosenny (materiał partnera)
Wiosna za pasem, coraz bliżej Wielkanoc! Tradycyjnie czas zatem przyjrzeć się topowej w tym czasie kategorii bakalii. Kto dziś stoi na czele bakaliowego peletonu? Na jakiego konia postawić? Twarde dane wskazują jednoznacznie, że obecnym liderem detalicznego rynku bakalii jest firma HELIO. Dla rynkowych ekspertów nie jest to zaskoczenie. Jeżeli dla Ciebie jest, koniecznie poznaj najważniejsze fakty na temat bakaliowego potentata.

Kultura organizacyjna

HELIO wywodzi się z firmy rodzinnej. 30 lat temu, na fali przemian gospodarczych młode małżeństwo Wąsowiczów wraz z przyjacielem postanowili spróbować swoich sił we własnym biznesie. Początki w kawalerce, brak zaplecza finansowego, olbrzymi zapał i motywacja. Można powiedzieć, że historia zaczyna się jak wiele innych z lat 90-tych XX wieku, ale po trzech dekadach już tylko nieliczni mogą świętować jubileusz na pozycji lidera swojej kategorii.

Co stoi zatem za sukcesem tej organizacji? Bez wątpienia ludzie. Począwszy od małżeństwa Wąsowiczów, którzy po dziś dzień nieustannie zarządza firmą, pozostając wciąż głównym jej właścicielami z pakietem kontrolnym akcji. To właśnie dzięki nim branża bakaliowa w ostatnich latach kwitła, a HELIO mogło konsekwentnie budować swoją rynkową pozycję. Co ważne, HELIO nie przejadało przy tym wypracowanych przez siebie zysków, lecz systematycznie inwestowało w ludzi, markę i infrastrukturę produkcyjną. Jednocześnie nie łapało w swych strategiach rozwoju wszystkich srok za ogon, a wytrwale koncentrowało się na budowaniu przewag konkurencyjnych w core businessie.

Numer 1 w sprzedaży bakalii

Analiza sprawozdań finansowych spółek bakaliowych jednoznacznie wskazuje, że HELIO osiągnęło w ostatnim roku obrotowym najwyższe przychody ze sprzedaży detalicznej w kategorii bakalii. W roku kalendarzowym 2021 było to już ponad 300 mln zł. Spółka doskonale sprawdza się jako producent marek własnych sieci handlowych, a równolegle skutecznie i spójnie buduje wartość zdrowej marki HELIO. W ostatnim rankingu prezentującym najcenniejsze polskie marki, opracowywanym cyklicznie przez Rzeczpospolitą, HELIO wycenione zostało najwyżej w swojej branży. Już od dwóch lat palmę pierwszeństwa przyznaje HELIO w analogicznym rankingu także Gazeta Finansowa.

Wybór konsumentów

Na korzyść HELIO przemawiają jednak nie tylko liczby. Marka cieszy się od dziesięcioleci doskonałą renomą, potwierdzaną corocznie najbardziej prestiżowymi nagrodami. Jubileuszowy rok 2022 również zaczął się dla HELIO pomyślnie. Na początku roku producent sięgnął aż po cztery medale w ostatniej edycji badania Najlepszy Produkt − Wybór Konsumentów, które przeprowadza renomowany instytut GfK Polonia, a organizuje Wydawnictwo Gospodarcze.

Jak wykazały badania konsumenckie, HELIO zbiera najwięcej głosów pod kątem siły i zaufania do marki w kategorii bakalii i przekąsek bakaliowych. W kategorii słonych przekąsek konsumenci spontanicznie wskazują zaś produkty HELIO jako ekologiczne i „nie zawierające składników, które ich zdaniem są niezdrowe”.

– Cztery podia w kluczowych dla HELIO kategoriach to znakomity prognostyk na ten rok. Jako lidera branży bakaliowej szczególnie cieszy złoto w kategorii bakalie i przekąski bakaliowe. Wizerunek zdrowej marki procentuje też medalami za słone przekąski i produkty eko. Wisienką na torcie jest zaś podium w słodkich produktach kulinarnych. Okres wiosenno-wielkanocny będzie doskonałą okazją aby wykorzystać potencjał naszych nowości – mówi Grzegorz Sobociński, prokurent, a zarazem kierownik marketingu w spółce HELIO, odnosząc się do wyników badań.

Sympatie konsumenckie do HELIO potwierdziły także tegoroczne Złote Laury Konsumenta.

Gwiazdy to lubią

Nie były to jedyne nagrody dla HELIO w tym roku. W marcu firma HELIO cieszyła się bowiem z dwóch kolejnych statuetek. Najpierw parasolowa marka Helio została uhonorowana tytułem Superbrands 2022 w kategorii „zdrowe przekąski”, później linia miękkich suszonych owoców bez konserwantów HELIO Natura So Soft! otrzymała statuetkę Superpodukt Świata Kobiety 2021 w kategorii „żywność − produkty dietetyczne”.

Cechujące się wyjątkową miękkością propozycje z linii So Soft! zachwyciły aktorki: Grażynę Wolszczak i Małgorzatę Ostrowską-Królikowską, dziennikarki: Katarzynę Dowbor i Martę Manowską, a także blogerkę kulinarną Natalię Ruszkowską-Tabor, bo właśnie te panie zasiadały w jury 15. edycji konkursu Superprodukt, organizowanego przez poradnik Świat Kobiety.

Według Natalii Ruszkowskiej-Tabor w wyborze najlepszych produktów 2021 r. jury kierowało się przede wszystkim jakością, naturalnością, walorami zdrowotnymi i wyjątkowym smakiem. Owoce suszone bez konserwantów So Soft! Helio Natura zostały uznane za doskonałe − wszystkie bez wyjątku. Idealne jako zdrowa przekąska lub dodatek do dań wytrawnych i deserów.

Nowa rola i potencjał do wykorzystania przez detalistę

Warto pamiętać, że wiosna oznacza zwiększony popyt na bakalie powodowany nie tylko Wielkanocą, ale też wzrostem zainteresowania zdrową dietą. Bakalie zaś wpisały się w świadomość większości konsumentów jako produkty, które − ze względu na ich nieocenione wartości odżywcze − warto włączać do menu. Coraz więcej Polaków traktuje je też jako alternatywę dla klasycznych słodkich i słonych przegryzek.

− Wzrost zainteresowania zdrowymi, bakaliowymi przekąskami nie jest dla nas zaskoczeniem. Wszak od wielu lat inwestujemy w budowanie zdrowej marki HELIO. Na szczyt bakaliowej piramidy wspięliśmy się dzięki uczciwej i rzetelnej pracy. Choć brzmi to banalnie, kryje się pod tym właśnie nasza wyjątkowość. Naszą misją jest „Tworzyć razem zdrową i smaczną rzeczywistość dla nas i przyszłych pokoleń − podkreśla Sobociński. Co to oznacza w praktyce?

− Na przykład to, że budujemy zdrową markę dostarczając dobry jakościowo produkt, bez konserwantów, oleju palmowego, czy innych dodatków, a przy tym rzetelnie edukujemy konsumentów. Ponadto od lat jesteśmy rynkową awangardą i jako pierwsi odpowiadamy na realne potrzeby konsumentów. Nasze portfolio samoistnie wpisuje się w bieżące trendy, bowiem sami je współtworzymy. Nie musieliśmy zatem sztucznie „naciągać” oferty do potrzeb konsumentów, bowiem strategia marketingowa jest dopasowana do realiów rynkowych, a do tego spójna i konsekwentnie realizowana − wyjaśnia prokurent, a zarazem kierownik marketingu w spółce HELIO.

Wzrost świadomości konsumenckiej, poszukiwania czystego składu, a finalnie zdrowej diety sprawia, że przekąski HELIO dynamicznie zyskują na popularności. Ten trend znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych, przy czym najlepszym przykładem jest tu kwartał letni. − Ze względu na brak świąt okres od lipca do września jeszcze kilka lat temu był w branży bakaliowej sezonem ogórkowym. Tymczasem, ostatnio sprzedaż naszych produktów rosła w tych okresach po kilkadziesiąt procent r/r − mówi Grzegorz Sobociński.

Tendencja do sięgania po bakalie w codziennej diecie nasila się szczególnie wiosną, kiedy wiele osób motywowanych głównie chęcią zrzucenia kilku kilogramów przed sezonem urlopowym, zaczyna zwracać większą uwagę na kwestie zdrowego odżywiania. Bakalie są to tego doskonałe, bo nie dość, że świetnie smakują, nadają się dla dzieci i dorosłych, a przy tym nie pozostawiają „moralnego kaca” podczas dietetycznych wyzwań.

Zdrowe, czyli jakie?

O wzrostach sprzedaży, jakie HELIO notuje w okresach wiosenno-letnich decyduje też strategia firmy, a dokładniej dbałość o to, by produkty tej marki miały maksymalnie naturalny skład, a więc tzw. czyste etykiety.

Helio od lat intensywnie promuje linię bakalii bez konserwantów Helio Natura, certyfikowaną znakiem „Czytaj skład poleca”. Oferowane w niej suszone owoce nie zawierają powszechnie stosowanego w tej branży środka konserwującego, jakim jest dwutlenek siarki. Substancja ta (oznaczana symbolem E220) może powodować zmianę aromatu, smaku i barwy produktów. Co więcej, została uznany za silny alergen i jest szczególnie niebezpieczna dla alergików. Linia Helio Natura obejmuje także orzechy pieczone lub prażone bez dodatku tłuszczu i soli.

Z kolei popcorn do mikrofalówki i masy do ciast marki Helio powstają bez użycia oleju palmowego, co jest ważne po pierwsze dlatego, że zawarte w tym oleju utwardzone kwasy tłuszczowe mają negatywny wpływ na zdrowie, a po drugie dlatego, że plantacje palm oleistych, które zastępują lasy tropikalne przyczyniają się do globalnych zmian środowiska. Stanowią też zagrożenie dla populacji orangutanów i wielu innych zwierząt. Eliminując olej palmowy ze swoich wyrobów HELIO przyczynia się do ich ochrony.

Firma ma też w portfolio produkty, które pochodzą z polskich upraw ekologicznych. Należą do nich m.in. pestki dyni, słonecznik łuskany czy orzechy włoskie, oferowane w ramach wspomnianej już linii Helio Natura.

Helio inspiruje

Rozwój oferty bakalii przekąskowych nie oznacza jednak, że HELIO rezygnuje z promowania swoich produktów jako dodatków do pieczenia w okresach poprzedzających najważniejsze dla Polaków święta, czyli Wielkanoc i Boże Narodzenie. Robi to jednak w sposób nowoczesny i atrakcyjny dla współczesnych konsumentów, a także inspirujący do wykorzystywania bakalii w potrawach na co dzień, a nie tylko od święta.

Przykładem są tu choćby wideo przepisy zamieszczane na stronie internetowej marki (www.helio.pl), która z okazji jej 30 urodzin zyskała nową szatę graficzną, dodatkowe funkcjonalności i umożliwia teraz wygodny oraz szybki dostęp do ciekawych treści nt. zdrowej diety, kulinarnych inspiracji, czy informacji korporacyjnych, dotyczących m.in. relacji inwestorskich, kariery czy CSR.

Nie ma czasu na spoczywanie na laurach

Choć firma ma 30 lat na karku, nie planuje spoczywać na laurach. Co więcej pandemia, wojna, inflacja, czy inne mnożące się trudności nie podcinają jej skrzydeł, a wręcz motywują do dalszej pracy.

Jak zapewnia prezes spółki − Leszek Wąsowicz, mimo niestabilnych czasów firma nie zatrzymuje się i działa dalej. − Nasze doświadczenie szczególnie w trudnych czasach powinno przyczynić się do dalszego rozwoju HELIO z synergią dla naszych interesariuszy, w szczególności odbiorców − mówi. Jak podkreśla, firma jest dziś na czele bakaliowego peletonu. Ma jeden z największych i najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w branży w Europie. 

Skala działalności jest zaś teraz szczególnie cenną przewagą konkurencyjną HELIO. − Im więcej sprzedajemy, tym koszt jednostkowy spada, a to jest istotny atut dla naszych odbiorców. Nasze doświadczenie, stabilna struktura właścicielska i zarządcza sprawia dodatkowo, że możemy elastycznie i szybko dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Mamy też wypracowane relacje z najlepszymi dostawcami surowca na całym świecie. Jesteśmy również  dla nich istotnym klientem, dzięki czemu możemy oferować detalistom doskonałą jakość produktów przy zachowaniu konkurencyjnych cen − argumentuje prezes.

04. lipiec 2024 01:26