16.02.2024 / 10:56
StoryEditor

Rynek piwa kurczy się w niepokojącym tempie. Trzyma się tylko jeden segment. Branża liczy, że uratuje sprzedaż

Rynek piwa kurczy się w niepokojącym tempie (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Według danych firmy NielsenIQ w ubiegłym roku polski rynek piwa skurczył się o prawie 7 procent, przy czym był to kolejny rok trendu spadkowego. Pozytywnym zjawiskiem była stabilna pozycja piw bezalkoholowych, których udział w ogólnej sprzedaży wciąż rośnie. Branża liczy, że ten segment pozwoli jej przetrwać trudne czasy.

Jak wyjaśnia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, w 2023 r. branża piwna pozostawała pod szczególnym wpływem inflacji, ale wolumeny sprzedaży piwa spadały od momentu wybuchu pandemii. Covid-19 i inflacja w podobnym stopniu wpłynęły na rynek piwa.

Badania przeprowadzone przez NielsenIQ potwierdzają wpływ inflacji na ograniczenie spożycia piwa. W połowie 2023 r. – a więc w okresie najwyższej inflacji – zapytano respondentów, jak zamierzają sobie poradzić z rosnącymi cenami.

– Na czym konsumenci zamierzali najbardziej oszczędzać? Na posiłkach poza domem, rozrywce i zamawianiu jedzenia - to jest cała grupa przyjemnościowych, niekoniecznych wydatków, które jako pierwsze zostają wycięte z domowych budżetów w momencie, kiedy ceny rosną – wskazuje Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.

Wśród produktów spożywczych, na które respondenci zamierzali wydawać mnie pieniędzy, czołowe miejsce zajmował alkohol.

– Napoje alkoholowe występowały obok innych kategorii przyjemnościowych, których nie musimy kupować: przekąsek i słodyczy. Uzyskane w połowie roku odpowiedzi przełożyły się na wyniki sprzedaży piwa w 2023 – wyjaśnia Marcin Cyganiak.

Spadki spożycia mocnych piw

Spadki spożycia były szczególnie wyraźne w określonych segmentach rynku. – To już kolejny rok, kiedy mocny lager notuje ujemną dynamikę sprzedaży. Wyraźnie wskazuje to na trend odchodzenia od alkoholu w piwie – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Z kolei sprzedaż piw bezalkoholowych była niemalże taka sama, jak w ubiegłym roku, dzięki czemu zwiększyły one swój udział w całej kategorii piwa w Polsce, z 6,3 do 6,5 proc.

Jak podkreśla Bartłomiej Morzycki, wzrost konsumpcji piwa bezalkoholowego wynika z trendów związanych ze zdrowym trybem życia. I wszystko wskazuje na to, że Polacy będą pili takiego trunku coraz więcej. – Wzrosty w kategorii NoLo, czyli piwa nisko- i bezalkoholowego obserwujemy już od kilku sezonów – zaznacza Bartłomiej Morzycki.

Perspektywy dla piwa NoLo są dobre

– U naszych sąsiadów – Czechów, udział piw bezalkoholowych w sprzedaży ogólnej jest dwukrotnie wyższy niż w Polsce. U nas jest to 6,5 proc., a tam 13-14 proc. To daje nadzieję na wzrost tego segmentu i w Polsce – mówi Igor Tikhonov. Zwłaszcza, że w segmencie piw nisko- i bezalkoholowych producenci wprowadzają bardzo dużo nowości, nowych wariantów czy smaków, a konsumenci lubią próbować nowości.

Dopasowanie się do zmieniających się warunków ekonomicznych oraz trendów pozwoli przetrwać branży piwowarskiej trudne czasy.

- Mimo zmian mamy w Polsce do czynienia z silną grupą konsumentów w średnim wieku i starszych, którzy uwielbiają polskie marki i są wobec nich lojalni. Z drugiej strony są osoby młodsze, nastawione na trunki nisko- lub bezalkoholowe. Mogą one liczyć na to, że zostaną dla nich przygotowane specjalne, nowatorskie produkty - powiedział Igor Tikhonov.

 

 

22.11.2024 / 16:07
StoryEditor
Walizki nie schodzą. Wittchen pod presją kosztową. Firmie szkodzi ostra konkurencja cenowa ze strony chińskich platform handlowych. Jak spółka chce się bronić?
Salon Grupy Wittchen

W ciągu trzech kwartałów 2024 roku Grupa Wittchen osiągnęła 321,1 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku, głównie z powodu nasilającej się konkurencji cenowej oraz mniejszego popytu na kluczowych rynkach Europy Zachodniej.

Te wszystkie czynniki, w połączeniu z utrzymującą się presją kosztową, sprawiły, że EBITDA Grupy Wittchen za dziewięć miesięcy tego roku wyniosła 57,9 mln zł (-21 proc. r/r), a ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.11.2024 / 12:03
StoryEditor
Żabka testuje różne metody zbiórki opakowań. Sieć sprawdza, jakie formy komunikacji z konsumentami są najskuteczniejsze

Instytut Łukasiewicz – PIT zorganizował panel dyskusyjny "System kaucyjny: wyzwania dla branży i samorządów. Jak pogodzić różne perspektywy?". Polski handel detaliczny reprezentowała sieć Żabka, która od kilku lat testuje różne formy zwrotu opakowań nadających się do recyklingu.

Sieć Żabka od kilku lat aktywnie włącza klientów swoich sklepów w zbiórkę opakowań nadających się do ponownego użytku lub przetworzenia, testując różne formy ich zwrotu. Opróc...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. listopad 2024 22:13