Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć ten artykuł.

13.02.2024 / 16:56
StoryEditor

Rynek piwa w odwrocie. Producenci pokazali dane

Sprzedaż piwa w Polsce spada (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Mimo wzrostu wartości o 7,1 proc. w ciągu 2023 roku rynek piwa skurczył się wolumenowo o 6,9 proc., czyli aż o 2 mln hektolitrów. Stabilna sprzedaż piw bezalkoholowych zapobiegła jeszcze większym spadkom.

Tylko we wrześniu minionego roku sprzedaż wolumenowa była wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku (o 5,3 proc.), co było przede wszystkim zasługą wyjątkowo ciepłej aury, która nakręcała konsumpcję. Największy spadek (o 10,6 proc.) zanotowano w czerwcu, czyli jednym z najważniejszych dla branży miesięcy.

Za spadek odpowiadają przede wszystkim piwa bezalkoholowe. O ile wolumenowa sprzedaż produktów bez procentów praktycznie się nie zmieniła (spadek o 0,4 mln litrów), to w przypadku napojów alkoholowych sprzedaż była niższa o 212,5 mln litrów.

Piwa smakowe nie smakuję konsumentom

Największy spadek zanotowały alkoholowe piwa smakowe oraz mixy. Woluemnowo spadły o 17,3 proc., a wartościowo o 2.4 proc. Z kolei wolumen sprzedaż lagerów praktycznie się nie zmienił, ale wartościowo segment urósł o 9,2 proc., co było efektem wzrostu cen. W przypadku alkoholowych specjalności wolumen również praktycznie nie drgnął, ale wartość spadła o 3,2 proc. Podobnie, jak w poprzednich latach utrzymywał się spadek sprzedaży mocnych lagerów. W zeszłym roku spadły one wolumenowo o 9,8 proc., ale urosły wartościowo o 4,6 proc.

Dane NielsenIQ zaprezentowane podczas konferencji ZPPP Browary Polskie pokazują również, że najmocniej traciły wolumenowo najtańsze piwa z segmentu economy oraz najdroższe top i ultra premium.

Wolumenowe spadki to z jednej strony efekt trendów – polscy konsumenci spożywają coraz mniej alkoholu – ale również cen. Średnio piwo podrożało w zeszłym roku o złotówkę, czyli o 15,2 proc (z 6,57 do 7,57 zł).

Piwo bezalkoholowe trzyma się mocno

Dane pokazują również, że nie zmieniły się udziały wartościowe marek własnych piwa i nadal wynosiły one w 202 roku ok. 2 proc., co świadczy o silnym przywiązaniu konsumentów do marek, nawet w czasach, gdy mogą być one droższe od wyrobów private labels. O 1,4 pp. spadła również sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych (do poziomu 65,2 proc.). W przeciwieństwie do całości koszyka spożywczego, gdzie proporcje są dokładnie odwrotne, 2/3 sprzedaży wartościowej piwa generują nadal małe sklepy.

Piwo bezalkoholowe utrzymało wolumen sprzedaży i urosło wartościowo o 157 mln zł. W 2023 roku rynek ten był wart 1,48 mld złotych przy wartości całego rynku piwa na poziomie 22,8 mld zł w zeszłym roku, co daje udziały na poziomie 6,5 proc.

Co ciekawe, w samej kategorii piwa bezalkoholowego wolumenowo w zeszłym roku minimalnie straciły lagery smakowe (1,2 proc.) oraz lagery (2,7 proc.), ale aż o 6,5 proc. urosła sprzedaż najmniejszego segmentu, czyli bezalkoholowych specjalności.

04.01.2025 / 14:00
StoryEditor
Belgia wprowadziła zakaz. Pierwszy taki w Unii Europejskiej
Belgia wprowadza zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów (fot. Shutterstock)

Belgia z początkiem roku wprowadziła zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów. To efekt obaw przez ich wpływem na dzieci i środowisko.

To także część szerzej kampanii antynikotynowej, która ma na celu przeciwdziałanie rosnącej popularności tego typu używek. Badania pokazują bowiem, że dla wielu młodych palaczy ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 87% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.01.2025 / 17:36
StoryEditor
Jest nowa prezes znanej sieci odzieżowej. W przeszłości pracowała w Marks&Spencer i Swarovskim
Ewa Sereczyńska (fot. Linkedin)

Ewa Sereczyńska została nowym country managerem sieci C&A w Polsce. To menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w handlu detalicznym, także w sklepach odzieżowych.

Sereczyńska objęła stanowisko z początkiem stycznia tego roku. Wcześniej przez prawie trzy lata związana była z Adidasem jako Senior Director Retail & Franchise EE.

Jedn...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18. styczeń 2025 03:09