Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć ten artykuł.

13.02.2024 / 16:56
StoryEditor

Rynek piwa w odwrocie. Producenci pokazali dane

Sprzedaż piwa w Polsce spada (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Mimo wzrostu wartości o 7,1 proc. w ciągu 2023 roku rynek piwa skurczył się wolumenowo o 6,9 proc., czyli aż o 2 mln hektolitrów. Stabilna sprzedaż piw bezalkoholowych zapobiegła jeszcze większym spadkom.

Tylko we wrześniu minionego roku sprzedaż wolumenowa była wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku (o 5,3 proc.), co było przede wszystkim zasługą wyjątkowo ciepłej aury, która nakręcała konsumpcję. Największy spadek (o 10,6 proc.) zanotowano w czerwcu, czyli jednym z najważniejszych dla branży miesięcy.

Za spadek odpowiadają przede wszystkim piwa bezalkoholowe. O ile wolumenowa sprzedaż produktów bez procentów praktycznie się nie zmieniła (spadek o 0,4 mln litrów), to w przypadku napojów alkoholowych sprzedaż była niższa o 212,5 mln litrów.

Piwa smakowe nie smakuję konsumentom

Największy spadek zanotowały alkoholowe piwa smakowe oraz mixy. Woluemnowo spadły o 17,3 proc., a wartościowo o 2.4 proc. Z kolei wolumen sprzedaż lagerów praktycznie się nie zmienił, ale wartościowo segment urósł o 9,2 proc., co było efektem wzrostu cen. W przypadku alkoholowych specjalności wolumen również praktycznie nie drgnął, ale wartość spadła o 3,2 proc. Podobnie, jak w poprzednich latach utrzymywał się spadek sprzedaży mocnych lagerów. W zeszłym roku spadły one wolumenowo o 9,8 proc., ale urosły wartościowo o 4,6 proc.

Dane NielsenIQ zaprezentowane podczas konferencji ZPPP Browary Polskie pokazują również, że najmocniej traciły wolumenowo najtańsze piwa z segmentu economy oraz najdroższe top i ultra premium.

Wolumenowe spadki to z jednej strony efekt trendów – polscy konsumenci spożywają coraz mniej alkoholu – ale również cen. Średnio piwo podrożało w zeszłym roku o złotówkę, czyli o 15,2 proc (z 6,57 do 7,57 zł).

Piwo bezalkoholowe trzyma się mocno

Dane pokazują również, że nie zmieniły się udziały wartościowe marek własnych piwa i nadal wynosiły one w 202 roku ok. 2 proc., co świadczy o silnym przywiązaniu konsumentów do marek, nawet w czasach, gdy mogą być one droższe od wyrobów private labels. O 1,4 pp. spadła również sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych (do poziomu 65,2 proc.). W przeciwieństwie do całości koszyka spożywczego, gdzie proporcje są dokładnie odwrotne, 2/3 sprzedaży wartościowej piwa generują nadal małe sklepy.

Piwo bezalkoholowe utrzymało wolumen sprzedaży i urosło wartościowo o 157 mln zł. W 2023 roku rynek ten był wart 1,48 mld złotych przy wartości całego rynku piwa na poziomie 22,8 mld zł w zeszłym roku, co daje udziały na poziomie 6,5 proc.

Co ciekawe, w samej kategorii piwa bezalkoholowego wolumenowo w zeszłym roku minimalnie straciły lagery smakowe (1,2 proc.) oraz lagery (2,7 proc.), ale aż o 6,5 proc. urosła sprzedaż najmniejszego segmentu, czyli bezalkoholowych specjalności.

10.12.2024 / 12:34
StoryEditor
Lidl testuje dwa nowe rozwiązania. Oba dotyczą nowych technologii [NASZ NEWS]
Inteligentna waga w jednym z warszawskich sklepów sieci Lidl (fot. Wiadomoscihandlowe.pl)

W jednym z warszawskich sklepów sieć Lidl prowadzi dwa pilotaże technologiczne, które mogą znacząco podnieść obsługę klienta. Porównujemy dotychczasowe rozwiązania z tymi testowanymi.

Na północy Warszawy, w sklepie przy ul. Światowida, czyli w otoczeniu kilku osiedli mieszkaniowych, sieć Lidl sprawdza reakcję klientów na nowe rozwiązania. A ma ich dwa - oba d...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.12.2024 / 10:07
StoryEditor
Makro Polska z nowym CEO! Emmanuel Pruvost pokieruje polskim oddziałem firmy
Emmanuel Pruvost, nowy CEO Makro Polska (fot. za: LinkedIn)

Nowym dyrektorem generalnym Makro Polska zostanie Emmanuel Pruvost. Menedżer w ostatnich latach związany był z krajowymi oddziałami Makro w Polsce, Rosji i na Węgrzech.

Emmanuel Pruvost do Makro Polska trafił po raz pierwszy w 2018 r. i do stycznia 2021 r. sprawował funkcje członka zarządu, dyrektora sprzedaży i dyrektora operacyjnego. Później ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 84% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18. grudzień 2024 01:59