12.05.2020 / 13:45
StoryEditor

Zakaz sprzedaży papierosów mentolowych już za tydzień. Najwięcej stracą małe sklepy

Papierosy, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych ()
20 maja wchodzi zakaz sprzedaży papierosów mentolowych oraz tych z kapsułką smakową. Stracą legalnie działające sklepy, wzrośnie szara strefa – ostrzega Polska Izba Handlu.

19 maja jest ostatnim dniem, kiedy papierosy mentolowe mogą być legalnie sprzedawane. Wynikający z unijnych przepisów (dyrektywy tytoniowej) zakaz obejmie zarówno papierosy, jak...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.04.2025 / 14:22
StoryEditor
Ceny mleka mogą wzrosnąć nawet o 12 proc. Czy zdrożeje też masło? [ANALIZA]
Ceny mleka mogą wzrosnąć o 12%. Ceny masła też poszybują (fot. Canva)

Analitycy PKO BP przewidują, że ceny mleka w tym roku będą rosnąć nawet o 12 procent. Eksperci wskazują też, że jest wiele czynników, które mogą windować ceny masła. Co będzie wpływać na branże mleczarską w najbliższym czasie?

W artykule przeczytasz: 

  • Polska awansuje na podium producentów mleka w UE?
  • Ceny mleka w skupie mogą rosnąć przez wzrost eksportu do Chin
  • Amerykańskie cła mogą negatywnie odbić się polskiej branży mleczarskiej
  • Pryszczyca zagrożeniem dla unijnego i polskiego mleczarstwa
  • Ceny mleka w Polsce podążają za światowymi trendami
  • Czy ceny masła będą dalej rosnąć?

Polska awansuje na podium producentów mleka w UE?

W swojej analizie eksperci z PKO Banku Polskiego zwracają uwagę na zaplecze surowcowe dla polskich mleczarń. Jak można przeczytać w Agro Nawigatorze, w całej Unii Europejskiej w ostatnim kwartale 2024 roku dostawy mleka wzrosły o 0,7 proc., ale już w styczniu 2025 r. spadły o 0,3 proc. W tym samym czasie w Polsce dynamika skupu mleka wyniosła +2,8% r/r za ostatni kwartał 2024 r. oraz o +3% r/r w styczniu 2025 r.

– Polska wyróżniała się na tle Unii dynamicznym wzrostem, zbliżając się do Holandii pod względem wielkości produkcji. Niewykluczone, że w 2025 roku Polska stanie się 3. producentem mleka w UE – zapowiadają analitycy PKO BP.

Ceny mleka w skupie mogą rosnąć przez wzrost eksportu do Chin

Z danych przedstawionych w Agro Nawigatorze wynika, że w wartość polskiego sprzedaży zagranicznej produktów mleczarskich w 2024 roku zwiększyła się o 7,5 proc. w ujęciu rok do roku. Jednak wzrost wyrażony w PLN wyniósł już znacznie mniej, bo 1,4 proc. Wynik byłby pewnie jeszcze gorszy gdyby nie rewelacyjne dane z IV kwartału 2024 roku, kiedy to eksporty polskich produktów mlecznych wzrósł odpowiednio 15,5 proc. oraz o 4,6% r/r.

image

Powstaje mleczny gigant. Spółdzielnie Arla Foods i DMK łączą siły

Zdaniem ekonomistów, eksport produktów mlecznych z Polski nadal powinien utrzymywać tendencję wzrostową, ale jednocześnie zwracają uwagę, że dość silny kurs złoty ogranicza konkurencyjność polskich dostawców.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 75% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

11.04.2025 / 17:37
StoryEditor
Marki własne do likwidacji? KZSM wskazuje na Lidla, Aldi, Netto i Biedronkę
KZSM domaga się rozwiązania coraz większej sprzedaży marek własnych sieci handlowych (fot. Canva + KZSM)

Mark własne sieci handlowych niszczą polskiego mleczarstwo – uważa szef KZSM. Dlatego chce zmiany prawa tak, aby ograniczyć, a nawet zlikwidować private labels. Jak miałby brzmieć nowy przepis? Na ile marki własne wpływają na handel?

W artykule przeczytasz o: 

  • Czy marki własne sieci handlowych pogarszają sytuację polskiego mleczarstwa?
  • Prezes KZSM uważa, że sieci handlowe posuwają się do kopiowania marek renomowanych
  • W polskim prawie ograniczenia udziału marek własnych istnieje, ale nie działa 
  • Jaki jest udział marek własnych w segmencie FMCG?
  • Pisarek: należy skutecznie podjąć temat likwidacji marek własnych
  • Jak minister Siekierski odniósł się do apelu spółdzielni mleczarskich?

Czy marki własne sieci handlowych pogarszają sytuację polskiego mleczarstwa?

 – Polskie mleczarstwo znalazło się obecnie w trudnej sytuacji rynkowej. Niewątpliwe jednym z czynników wpływających na tę sytuację jest nierozwiązany od wielu lat problem związany z markami własnymi sieci handlowych – to początek pisma jakie Arkadiusz Pisarek, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich wysłał do Ryszarda Bobera, przewodniczącego senackiej komisji rolnictwa. Pismo trafiło także do Lucjana Zwolaka, wiceprezesa Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, który po części odpowiada z rynek rolny.

W dalszej części listu szef KZSM prosi o pilne unormowania kwestii marek własnych w handlu produktami polskich producentów rolno-spożywczych w sieciach handlowych.

– Należy podjąć temat likwidacji marek własnych lub skutecznego ich ograniczenia do 20% – postuluje Arkadiusz Pisarek.

Prezes KZSM uważa, że sieci handlowe posuwają się do kopiowania marek renomowanych

Dlaczego marki własne sieci handlowych mają być zagrożeniem dla marek tworzonych przez producentów? Arkadiusz Pisarek tak to argumentuje:

– Koncentracja handlu, sugerowanie konsumentom różnicy pomiędzy produktami wyłącznie na poziomie ceny, a nawet podrabianie lub kopiowanie produktów markowych wpływa negatywnie na wyniki osiągane przez przetwórców, przez co nie mogą oni za dostarczony surowiec zaproponować ceny adekwatnej do poniesionych kosztów – tłumaczy szef Związku.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 73% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18. kwiecień 2025 12:24