20.05.2024 / 18:55
StoryEditor

Polska ma największy na świecie odsetek osób nieletnich, które używały elektronicznych papierosów. I kogo to obchodzi? [FELIETON]

Trzynastolatek ”wapujący” e-papierosa (Shuterstock)
Dane Ministerstwa Zdrowia, które od lutego br. pracuje nad całkowitym zakazem sprzedaży jednorazowych papierosów elektronicznych, są porażające – polska młodzież jest wyjątkowo zagrożona utratą zdrowia z powodu używania tych wyrobów. Już w tamtym czasie urząd miał dostęp do niepokojących statystyk, jednak wciąż projekt zmian przepisów nie został ukończony. Zaklęcia i deklaracje nie rozwiążą problemu.

Jednorazowe e-papierosy notują rekordy popularności, zwłaszcza wśród młodzieży. Media od miesięcy biją na alarm, a urzędnicy zapewniają, że doceniają zagrożenia i zamiarzają wprowadzić całkowity zakaz wprowadzania rych produktów do obrotu.

Wydawałoby się, że sprawa jest relatywnie prosta – definiuje się produkt, przygotowuje nieskomplikowaną ustawę zakazującą jego sprzedaży i przystępuje do procedowania przepisów, przeciwko którym zapewne nikt o zdrowych zmysłach nie wystąpi. Tymczasem mija co najmniej kwartał, a resort zdrowia, uznając za istotne "podjęcie działań ograniczających dostęp do tego rodzaju produktów, w szczególności dla młodzieży", wciąż "analizuje możliwości realizacji skutecznych rozwiązań legislacyjnych w omawianym temacie”.

Przerażające statystyki

Tymczasem statystyki – znane Ministerstwu Zdrowia przynajmniej od lutego 2024 r. – przerażają. "W przypadku młodzieży w wieku 13-15 lat w Polsce w 2022 r. elektroniczne papierosy były używane przez około 23,4 proc. dziewcząt i 21,2 proc. chłopców. Częstość użycia e-papierosów wśród polskich nastolatków stawiają pod tym względem polską młodzież w czołówce krajów Unii Europejskiej" – przyznaje MZ i zapewnia, że "działania związane z ograniczaniem dostępu do elektronicznych papierosów, w szczególności wśród osób młodych, wpisują się w kierunek działań ochrony zdrowia publicznego przed następstwami chorób odtytoniowych".

MZ zna twarde dane – w 2022 r. wielkość sprzedaży jednorazowych elektronicznych papierosów wyniosła 19 525 600 sztuk, ponadto liczba zgłoszeń tego rodzaju produktów do Biura ds. Substancji Chemicznych wyniosła odpowiednio w 2022 r. 6 550 oraz 6 906 w 2023 r.

To nie koniec przytłaczających informacji. "Odnosząc się do skali korzystania z jednorazowych elektronicznych papierosów należy zaznaczyć, że wcześniej przytoczone wyniki badań potwierdza raport Światowej Organizacji Zdrowia dotyczący używania elektronicznych papierosów, przygotowany na posiedzenie państw-stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, wskazujący Polskę jako państwo z największym na świecie odsetkiem osób nieletnich, które kiedykolwiek używały tego rodzaju produkty – w Polsce odsetek osób w wieku 15-19 lat, które kiedykolwiek spróbowały elektronicznych papierosów wzrósł z 16,8 proc. do 62,1 proc." – czytamy w dokumencie jeszcze z lutego 2024 r.

I co? No to działamy!

Tymczasem resortowi udało się opracować projekt nowelizacji ustawy, wprowadzający między innymi zakaz sprzedaży aromatyzowanych płynów do elektronicznych papierosów. Zawsze coś. Tylko co z tą młodzieżą? Projektu ustawy nie ma, a do wakacji zostały tylko dwie sesje posiedzeń Sejmu...

Przypomnijmy, że na początku lutego, gdy trwały ferie zimowe, media szeroko relacjonowały fakt, że w Zakopanem stanął automat z jednorazowymi papierosami elektronicznymi. Urządzenie było ogólnodostępne, a zlokalizowano je przy wejściu do strefy zabaw dla najmłodszych, obok sklepiku ze słodyczami. Według świadków, dzieci masowo wykupywały e-papierosy.

Ministerstwo Zdrowia przystąpiło wówczas do energicznych… zapewnień, że będzie dążyć do wprowadzenia całkowitego zakazu handlu tymi wyrobami jeszcze przed wakacjami. Pod koniec lutego premier Donald Tusk dał tym planom zielone światło, a minister zdrowia Izabela Leszczyna zadeklarowała, iż "zrobi wszystko, żeby zakazać sprzedaży tych jednorazowych papierosów w Polsce jak najszybciej".

Według CMR w 2023 r. w Polsce sprzedano ponad 100 mln sztuk jednorazowych e-papierosów. Rok wcześniej sprzedaż tego typu wyrobów w naszym kraju wynosiła "zaledwie" 32 mln sztuk.

15.07.2024 / 18:14
StoryEditor
RTV Euro AGD w kryzysie w branży elektroniki upatruje szansy na umocnienie się na rynku
Sklep RTV Euro AGD (Shutterstock)
Spadek przychodów o prawie 7 proc. i trzykrotnie zysk niższy – tak można podsumować wyniki finansowe operatora sieci sklepów RTV Euro AGD za 2023 rok. Detalista zwiększa udział w rynku, ale wyraźnie odczuwa też spadek popytu w branży elektronicznej. Jego przychody zmalały do 10,6 mld zł przy niemal takiej samej liczbie sklepów rdr.

Sieć elektromarketów RTV Euro AGD otworzyła w ub. roku 10 sklepów, ale powiększyła się jedynie o trzy placówki. Powodem takiego rachunku jest zamknięcie 7 marketów. Jak czytamy ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.07.2024 / 12:08
StoryEditor
Koniunktura konsumencka. Czy polscy konsumenci będą chodzić do sklepów na zakupy?
Kobieta na zakupach (fot. Shutterstock)
W lipcu 2024 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 14 i był o 2 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyła się ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 6,0 p. proc.). Niższe wartości osiągnęły również ocen...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 11:03