09.03.2023 / 17:24
StoryEditor

Łukasz Betliński, Linde Gaz: Straty produktu są największe w przetwórstwie owoców i warzyw. Sektory mięsny i rybny też mają problem

Łukasz Betliński z Linde Gaz Polska (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Jak podaje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), udział europejskiej branży przetwórstwa spożywczego w ogólnym marnotrawstwie żywności na naszym kontynencie wynosi aż 19 proc. W Polsce udział ten jest nieco niższy, kształtuje się na poziomie 13 proc. Oznacza to jednak ok. 1,4 mln ton żywności marnowanej w samym przetwórstwie – zaznaczył Łukasz Betliński, szef Produktu Żywność w firmie Linde Gaz Polska, w trakcie wystąpienia na Kongresie Mięsnym & Roślinne Alternatywy 2023.

W poszczególnych segmentach branży spożywczej wielkość strat znacząco się różni. Jak wskazał Łukasz Betliński podczas prezentacji „Problem strat produktu w procesach chłodzenia i mrożenia”, najmniej marnuje przemysł mleczarski a najwięcej sektor przetwórstwa owocowo-warzywnego. – Bardzo wysokie wskaźniki strat mają też sektory rybny i mięsny – podkreślił ekspert.

Dlaczego jedni marnują więcej a drudzy mniej?

Przedstawiciel Linde Gaz Polska tłumaczył, że różnorodność, jeśli chodzi o wielkość strat żywności w różnych segmentach rynku spożywczego, jest spowodowana charakterystyką surowca oraz produktu końcowego.

– W latach 2017-2018 Instytut Ochrony Środowiska. Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) w ramach projektu PROM przeprowadził w Polsce badania udziału strat w masie produktu końcowego i masie surowca. Niestety, te tendencje w zestawieniu rok do roku okazały się wzrostowe – zauważył Betliński.

– W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania wielkości straty w obszarze produktu, jakim jest mięso drobiowe pieczone a następnie krojone. Okazało się, że całkowite straty są znów bardzo zróżnicowane, tym razem m.in. ze względu na wielkość produkcji, i wahają się między 7,5 a 24 proc. – dodał.

Ekspert zwrócił uwagę, że procesy schładzania i mrożenia odpowiadają za 1 do 9 proc. strat. – To pokazuje, jak bardzo na ich wielkość wpływa zastosowana w zakładzie przetwarzającym żywność technologia – podkreślił szef Produktu Żywność w firmie Linde Gaz Polska.

11.12.2024 / 15:14
StoryEditor
Polacy kupują coraz więcej mrożonek. Które produkty notują największe wzrosty i jak zarabiać na ich sprzedaży? [DANE]
Z danych CPS GfK/YouGov wynika, ze gospodarstwa domowe w Polsce nie tylko płacą więcej za produkty mrożone, ale także konsumują ich większe ilości (fot. Shutterstock)

Mrożonki regularne kupuje aż 98 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju – wynika z danych CPS GfK/YouGov. Przeciętne gospodarstwo domowe nabywa rocznie około 23 kg produktów z tej kategorii, przeznaczając na ten cel średnio 350 zł. Co więcej, wydatki na mrożonki rosną, w przypadku niektórych grup produktowych wzrosty są spektakularne.

Michał Maksymiec, retail vertical client director w Consumer Panel Services GfK/YouGov w komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl podkreśla, że rynek mrożonek roz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.12.2024 / 13:26
StoryEditor
Mariaż Kanki z Lubellą. Wiemy, w jakich sklepach Maspex i Eurocash będą sprzedawać “owoce” współpracy
To m.in. w sklepach sieci Delikatesy Centrum są sprzedawane makarony Lubelli z przepisami wykorzystującymi produkty marki Kanka (fot. Shutterstock)

Kilka dni temu Grupa Eurocash podała, że jej marka własna Kanka połączyła siły z Lubellą, czyli z jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek z Grupy Maspex. Zapytaliśmy więc Grupę Maspex m.in. o motywacje tej współpracy. Mamy odpowiedź.

Kanka to marka własna Grupy Eurocash, specjalizująca się w produktach mlecznych. Dzięki współpracy z Grupą Maspex na opakowaniach makaronów Lubella znalazły się przepisy, w któr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 11:31