Schłodzone napoje kawowe to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii napojów na polskim rynku na przestrzeni ostatnich lat. Od 2018 roku, momentu w którym pojawiła się marka Starbucks wzrosty w ujęciu ilościowym i wartościowym są dwucyfrowe, a kategoria warta jest ponad czterokrotnie więcej.
Sezon letni 2023 to wzrost na poziomie 29% wartościowo i 20% ilościowo. Mając na uwadze jak trudny jest to rok z perspektywy makroekonomicznej i politycznej, wynik ten należy odczytywać jako imponujący. Marka Starbucks we współpracy z Partnerami w największym stopniu odpowiadała za wzrost.
Coraz więcej Polaków delektuje się schłodzonymi napojami kawowymi wydając w ujęciu 12 miesięczny już ponad 200 milionów złotych.To wciąż niewiele w porównaniu do rynków zachodnich. W sąsiednich Niemczech kategoria warta jest ponad 11-krotnie więcej. Potencjał jest ogromny, to rozpędzony pociąg TGV z dwucyfrową dynamika wzrostu od 6 lat.
Dlaczego klienci sklepów wybierają napoje marki Starbucks? Czy widać potencjał do dalszego wzrostu sprzedaży?
Większość konsumentów delektuje się schłodzonymi napojami kawowymi dla przyjemności, chłodnego orzeźwienia, traktując je jako swoisty codzienny rytuał. Inną, rosnącą grupą użytkowników to wielbiciele deserów, dla tej grupy głównym powodem jest chęć słodkiej zachcianki, nagrodzenia siebie. Ostatnim segmentem konsumenckim to fani kofeiny i poszukujący energii, zdrowszej alternatywy do napojów energetyzujących. Pragnę podkreślić iż kategori napojów kawowych nie będą dotyczyły ograniczenia wynikające z nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, która wprowadza od 1 stycznia 2024 roku zakaz sprzedaży napojów energetyzujących niepełnoletnim oraz zakaz sprzedaży na terenie jednostek oświatowych, a także w automatach
Szeroka oferta napojów schłodzonych Starbucks adresuje wszystkie wspomniane potrzeby. Obecnie w asortymencie dostępnych jest 27 wariantów i formatów, a top selery to warianty karmelowe, klasyczne latte lub cappuccino, ale także wersje bez dodatku cukru. Prawdziwym odkryciem tegorocznego lata to linia deserowa Frappuccino w szklanych butelkach.
Czy ten sezon przyniósł zmiany jeśli chodzi o znaczenie poszczególnych kanałów sprzedaży gotowych napojów kawowych?
Najszybciej rozwijającymi się kanałami sprzedaży wartościowej są sklepy na stacjach paliw benzynowych i sklepy małoformatowe typu Convenience. Kanał dyskontów jest istotny i rozwija się również bardzo dynamicznie lecz wolniej od wyżej wymienionych co z wynika w dużej bierze z niepełnej dostępności lidera rynkowego – marki Starbucks na półkach sieci handlowych w tym kanale.
Widać, że kategorią gotowych napojów kawowych interesuje się coraz więcej graczy. Skąd to zainteresowanie?
Kategoria jest ciekawa i z perspektywami rozwoju, patrząc na Europę Zachodnią, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania to rynki gdzie kategoria jest kilku-, kilkunastokrotnie większa i wciąż rozwija się dwucyfrowo więc zrozumiałe jest zainteresowania, zwłaszcza w trudnych czasach gdy wiele kategorii notuje spadki konsumpcji.
Dla ilu graczy jest miejsce na tym rynku? Jak kategoria gotowych napojów kawowych ma szanse rozwijać się w Polsce w kolejnych latach? Jak Starbucks zamierza utrzymać pozycję lidera rynku gotowych napojów kawowych w sytuacji rosnącej konkurencji ze strony innych dosyć znanych brandów?
Bardzo szanujemy konkurencją, niemniej na dzień dzisiejszy najszerszą, najbardziej zdywersyfikowaną, o największym poparciu konsumenckim ofertą dysponuje Starbucks. Dodatkowo Starbucks jest gwarantem wyjątkowych innowacji na najbliższe lata co przekłada i przełoży się na rozwój całej kategorii.
Jak Starbucks odpowiada na aktualne trendy konsumenckie, w tym na dążenie Polaków do szukania oszczędności?
W ofercie napojów Starbucks pojawiły się formaty 330ml oraz 750ml, które są propozycją value for money i prezentują lepszą cenę przeliczeniu na 100ml w stosunku do bazowych 220ml. Odpowiedzi na wiele trendów znajduje się w obecnej ofercie zawierającej 27 wariantów i formatów. Przykładem mogą być produkt na bazie napoju roślinnego migdałowego lub kokosowego oraz produkty bez dodatku cukru. Prace na kolejnymi innowacjami odpowiadającymi trendy polski i światowe są na zaawansowanym etapie testów ale niestety nie mogę na chwilę obecną zdradzać szczegółów. Rok 2024 będzie niesamowity
—
O firmie Starbucks
Od momentu założenia firmy w roku 1971 misją Starbucks Coffee Company jest etyczne pozyskiwanie i przygotowywanie w naszych palarniach najwyższej jakości kawy Arabica. Obecnie, dzięki sieci lokali na całym świecie, Starbucks jest czołowym producentem i sprzedawcą detalicznym kawy speciality na świecie. Dzięki naszemu niezachwianemu zaangażowaniu w dążenie do doskonałości, a także dzięki naszym zasadom przewodnim zapewniamy każdemu klientowi naszej sieci niepowtarzalne kawowe doznania Starbucks Experience w każdej filiżance.
Poznaj świat kawy Starbucks, odwiedzając Twój lokalny sklep spożywczy lub stronę internetową www.starbuckschilled.com/pl/.
Bieżące informacje na temat działalności Starbucks w regionie EMEA znajdziesz na stronie www.news.starbucks/EMEA.
O programie Starbucks C.A.F.E Practices
Program C.A.F.E Practices stanowi fundament naszego etycznego podejścia do zakupu i sprzedaży kawy od 2004 roku. C.A.F.E Practices to stworzony we współpracy z organizacją Conservation International program weryfikacyjny, którego celem jest monitorowanie plantacji pod względem spełniania kryteriów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Każde z tych kryteriów ma za zadanie promować przejrzyste, opłacalne i zrównoważone praktyki uprawy kawy, jak również zapewniać ochronę dobrostanu plantatorów i pracowników, ich rodzin oraz społeczności, w których żyją.
O firmie Arla
Arla Foods jest oficjalnym, licencjonowanym partnerem Starbucks w zakresie produkcji i dystrybucji gotowych napojów dla supermarketów i sklepów ogólnospożywczych, jak również na potrzeby własnej sieci sklepów Starbucks w całym regionie EMEA. Jako jedna z największych firm mleczarskich w Europie, Arla Foods może poszczycić się wysoko rozwiniętą siecią dystrybucji gotowych napojów na kluczowych europejskich rynkach.