Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć ten artykuł.

26.04.2016 / 13:20
StoryEditor

Kulczyk Investments sprzedaje akcje SABMillera

()
Kulczyk Investments sprzedał połowę posiadanego pakietu akcji jednego z największych browarów na świecie. Za 1,5-proc. udziałów w firmie dostał 1,003 mld funtów – podaje wyborcza.biz.

Kulczyk Investments (KI), jeden z kluczowych akcjonariuszy SABMiller, sprzedał połowę posiadanego 3-proc. pakietu akcji spółki. Transakcja została przeprowadzona (...) w związku z realizacją kolejnego etapu strategii KI, która zakłada dywersyfikację ryzyka i przebudowę portfela aktywów grupy" – poinformowali przedstawiciele Kulczyk Investments we wtorek.

Kulczyk Investments otrzymało za akcje koncernu SABMiller 1,003 mld funtów, czyli ok. 5,69 mld zł (41,80 funtów za jedną akcję).

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

31.12.2024 / 15:01
StoryEditor
Trendy w sprzedaży detalicznej. Jakich produktów Polacy kupują najwięcej [RAPORT]
(fot. Shutterstock)

Polacy coraz uważniej planują swoje zakupy, co wyraźnie widać w strukturze sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw. Najnowszy Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2024 Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za 2023 rok pokazuje, jak zmieniają się priorytety konsumentów. Chociaż wiele kategorii produktów zachowuje swoją pozycję, nie brakuje również zaskakujących trendów. Jak wygląda nasz koszyk zakupowy w ujęciu statystycznym?

W 2023 roku artykuły spożywcze nadal dominują w strukturze sprzedaży detalicznej. Owoce i warzywa utrzymały swój udział w stosunku do 2020 roku, a w porównaniu do 2022 poprawiły go o 0,3 p.p. i w 2023 były na poziomie 4,2 proc., co wskazuje na stabilne zainteresowanie zdrowymi wyborami żywieniowymi. Nieco większy wzrost odnotowały produkty mleczne, jaja i sery – osiągnęły 4,2 proc. w porównaniu do 3,8 proc. w 2022 roku, potwierdzając rosnącą świadomość konsumentów w zakresie wartości odżywczych.

Z kolei mięso i wyroby mięsne zanotowały wzrost o 0,5 p.p., dochodząc do 6 proc. Utrzymują one wysoką popularność, choć można dostrzec delikatne zmiany w kierunku bardziej zróżnicowanej diety. Inne grupy żywnościowe, takie jak pieczywo i przetwory zbożowe, również cieszą się stabilnym zainteresowaniem – ich udział wyniósł 3,5 proc. Do tego wzrósł udział ryb i przetworów z nich produkowanych, ponieważ w 2023 roku wyniósł on 1,1 proc. (1,0 proc. - 2022, 2020 r.).

Rośnie również udział cukru i wyrobów cukierniczych. W ubiegłym roku był onna poziomie 1,8 proc., co stanowi wzrost o 0,2 p.p. w stosunku do 2022 roku. Znacznie wzrósł również udział napojów bezalkoholowych i pozostałych artykułów żywnościowych. Wzrosły one o 0,5 proc. z 9,0 proc. w 2022 do 9,5 proc. w 2023.

Alkohol

Przy spadającej konsumpcji alkoholu i mniejszej produkcji na krajowym rynku, dziwić może wzrost tej kategorii w strukturzr sprzedaży detalicznej. Udziały napojów alkoholowych wzrosły o 0,2 p.p. z 4,6 proc. w 2022 do 4,8 proc. w ubiegłym roku. Z kolei wyroby tytoniowe zaliczyły spadek o 0,2 p.p. z 3,0 proc. w 2022 roku do 2,8 w 2023.

Paliwa i codzienne zakupy

Paliwa, będące jednym z najistotniejszych elementów sprzedaży detalicznej, osiągnęły 14,4 proc. w 2023 roku, co jest produktem o największych udziałach w handlu detalicznym. Chociaż ich udział spadł w porównaniu z 2022 rokiem, kiedy to wynosił 16,1 proc., stacje paliw pozostają kluczowym miejscem zakupów.

Warto zauważyć, że zmniejsza się liczba zakupów impulsowych na stacjach, takich jak napoje i słodycze, co może być efektem zmieniających się nawyków konsumenckich oraz rosnących cen.

Czy kosmetyki i farmaceutyki są odporne na kryzysy?

W dobie dynamicznych zmian ekonomicznych kosmetyki i artykuły farmaceutyczne utrzymują stabilną pozycję. Kosmetyki odnotowały udział na poziomie 4,9 proc., a farmaceutyki – 5,1 proc. Produkty te pozostają nieodłącznym elementem codziennego życia konsumentów, niezależnie od sytuacji gospodarczej.

Technologia i kultura

Systematyczny spadek udziału w sprzedaży detalicznej jest widoczny w kategoriach elektroniki użytkowej i produktów związanych z kulturą. Artykuły radiowo-telewizyjne osiągnęły zaledwie 0,5 proc. w strukturze sprzedaży detalicznej. Spadek widoczny jest również w sprzedaży książek, gazet i artykułów piśmiennych, które obecnie stanowią tylko 0,8 proc. To wyraźny znak, że cyfrowa transformacja wciąż zmienia sposób, w jaki konsumenci spędzają czas wolny i zdobywają informacje.

Z kolei odzież w tym dodatki i wyroby futrzarskie wracają do poziomów podobnych z tym z 2015 roku, kiedy udział tej kategorii wynosił 5,2 proc., a obecnie zwiększyły swój udział do 4,8 proc. w 2023 roku (4,3 - 2020 r.), co może świadczyć o stabilnym popycie na ubrania, nawet w trudnych czasach gospodarczych. Z kolei obuwie i wyroby skórzane odnotowały delikatny spadek o 0,1 p.p. do 1,2 proc. Możliwe, że konsumenci coraz częściej wybierają produkty o wyższej jakości, które posłużą im dłużej.

Struktura sprzedaży detalicznej w Polsce w 2023 roku odzwierciedla wyzwania i zmiany, jakie zachodzą w nawykach konsumentów. Wzrost znaczenia zdrowych produktów spożywczych, stabilność w sektorze kosmetycznym i farmaceutycznym oraz rosnąca rola paliw pokazują, jakie obszary są priorytetowe dla Polaków. Z drugiej strony spadki w kategoriach związanych z technologią i kulturą mogą być sygnałem, że cyfryzacja wciąż kształtuje nasze życie.

Polski rynek handlu detalicznego pozostaje dynamiczny i elastyczny, co pozwala mu dostosowywać się do zmieniających się realiów. Warto śledzić te zmiany, by lepiej rozumieć potrzeby konsumentów i przewidywać kierunki rozwoju tego sektora.

Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2024 to podstawowa zbiorcza publikacja GUS zawierająca kluczowe statystyki dotyczące Polski oraz ważniejsze zróżnicowania regionalne i porównania międzynarodowe. Prezentowane dane umożliwiają kompleksowy opis sytuacji społeczno-gospodarczej kraju z możliwością porównań retrospektywnych. Stanowi kompendium informacji m.in. o ludności, rynku pracy, edukacji, warunkach życia, gospodarce i biznesie, a także środowisku i zasobach naturalnych, odzwierciedlając bogaty zasób statystyk zbieranych, gromadzonych i udostępnianych przez statystykę publiczną.

Źródło: Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2024

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

30.12.2024 / 14:17
StoryEditor
Browar Pinta rośnie dwucyfrowo. Zawdzięcza to m.in. eksportowi i współpracy z siecią Lidl. Jak będzie w 2025 roku?
Browar Pinty w Wieprzu (fot. Browar Pinta)

Największy polski browar rzemieślniczy Pinta nawarzył w 2024 roku ponad 32 tys. hektolitrów piwa, czyli ponad 10 proc. więcej niż w roku 2023. Jeszcze lepszy wynik osiągnął specjalistyczny browar Pinta Barrel Brewing, który w tym samym okresie warzenie piw starzonych w drewnianych beczkach oraz dzikich zwiększył o ponad 18,5 proc.

Za najlepszymi w historii Browaru Pinta wynikami produkcyjnymi kryją się 124 różne piwa, z czego 90 było warzone po raz pierwszy. Największy udział ilościowy mają piwa powstałe we współpracy z Lidl Polska oraz serie piw premium, m.in. Hazy Discovery, Discovery Europe, Discovery Poland, Hop Selection i Hopzz.

Najlepiej sprzedającym się piwem Pinty pozostaje Atak Chmielu w stylu American IPA. Znaczące wzrosty sprzedaży odnotowały Modern Drinking w stylu West Coast IPA i IIPPAA w stylu West Coast Double IPA. Wśród flagowych piw znajdują się również A ja Pale Ale w stylu American Pale Ale, Pierwsza Pomoc w stylu Polski Pils i pszeniczna Bawarka.

Rośnie produkcja bezalkoholowego piwa

Prawie dwukrotnie wzrosła produkcja bezalkoholowego piwa Mini Maxi IPA. Cała seria Mini Maxi osiągnęła już 6,63% udziału w łącznej produkcji Pinty.

Browar Pinta Barrel Brewing, wyspecjalizowany w warzeniu piw dzikich oraz starzonych w drewnianych beczkach po innych alkoholach nawarzył 271,1 hektolitrów piwa, czyli 42,4 hektolitra więcej niż w roku 2023. Przy tym liczba uwarzonych piw wzrosła z 29 w 2023 roku do 31 w 2024.

image
FOTO: fot. Pinta

W eksporcie piwa z Wieprza trafiły do 29 krajów, wśród których po raz pierwszy pojawiły się Czarnogóra i Islandia. Łączny eksport piw z browarów Pinta i Pinta Barrel Brewing wzrósł w 2024 roku o 4 proc. Jedną czwartą wyeksportowanych piw stanowiły piwa z serii Hazy Discovery tworzone kolaboracyjnie z zagranicznymi browarami. Ponad dwukrotnie wzrósł eksport piw Pinta Barrel Brewing, a jego piwa po raz pierwszy dotarły do Chin. Kilkunastoprocentowy wzrost widać też na piwach bezalkoholowych z serii Mini Maxi.

– Statystycznie najlepiej sprzedają się piwa, po które sięga się na co dzień, a nie degustacyjnie lub od święta. Ten trend rozwija się głównie dzięki sieciom handlowym. Możliwości dystrybucyjne piw premium niestety w Polsce kurczą się wraz ze spadającą liczbą sklepów tradycyjnych – mówi Ziemowit Fałat, współzałożyciel i współwłaściciel Browaru Pinta.

Inwestycje w produkcję i dystrybucję kraftu

W 2024 roku Pinta była w stanie uwarzyć więcej piwa – osiągnięty wzrost przekłada się na napełnienie ok. 600 tys. półlitrowych butelek – głównie dzięki inwestycjom. W drugiej połowie roku browar z Wieprza zainstalował 11 nowych zbiorników, zmodernizował i rozbudował rozlew do puszek, zautomatyzował depaletyzację pustych oraz pakowanie pełnych puszek i butelek do kartonów. Inwestycje te pochłonęły ok. 4 mln zł.

Łączna liczba zbiorników fermentacyjno-leżakowych i pośredniczących zwiększyła się do 30, a ich pojemność – do 3,3 tys. hektolitrów. Obecne możliwości warzelni Pinty wystarczą do warzenia 35 tys. hektolitrów piwa rocznie. Od uruchomienia browaru w Wieprzu w 2019 roku (wcześniej firma korzystała z warzelni innych browarów) jego produkcja wzrosła o ok. 10,8 tys. hektolitrów, czyli ponad 50 proc.

Pod koniec 2024 roku Pinta rozpoczęła inwestycję w magazyn wyrobów gotowych do obsługi handlu hurtowego. Pomieszczenie o powierzchni 400 mkw. będzie kosztować ok. 650 tys. zł. W połowie 2025 roku przy browarze powstanie również firmowy taproom, m.in. dla osób zwiedzających obydwa browary.

Na mocno konkurencyjnym rynku piw rzemieślniczych Pinta wyróżniła się nie tylko produkcją, ale też jakością swoich kraftów. Spośród 124 piw warzonych w 2024 roku 14 zdobyło w grudniu medale prestiżowego Konkursu Piw Rzemieślniczych Kraft Roku 2024. Sam browar za największą liczbę medali w najliczniej obstawionych piwnych kategoriach zdobył tytuł Dominatorzy Roku 2024. W sumie 25 piw z Pinty i Pinty Barrel Brewing zgarnęło medale w 17 kategoriach: 8 złotych, 10 srebrnych i 7 brązowych.

Piwa na 2025 rok

W 2025 roku Browar Pinta zamierza utrzymać liczbę warzonych piw na poziomie 120. Na pewno można spodziewać się większej ilości lagerów. W 2024 r. stanowiły one niecałe 9 proc. produkcji browaru. Ma wrócić De Pils, czyli pils w niemieckim stylu, nieco bardziej goryczkowy niż polski pils Pierwsza Pomoc.

Browar nadal zamierza brać udział w selekcjach świeżo zebranych amerykańskich i nowozelandzkich chmieli. Można zatem spodziewać się kolejnych piw z serii Hop Selection i Hopzz. Będą też kontynuowane pozostałe serie premium.

W 2025 roku Pinta planuje mocno zaznaczyć 15. rocznicę reaktywacyjnego warzenia piwa À la Grodziskie. Z tej okazji przygotowywane jest m.in. warzenie kilku wyjątkowych piw w tym oryginalnym polskim stylu.

Alternatywą do „fantazyjnie nachmielonego IPA” ma być 12 piw w klasycznych stylach, warzonych co miesiąc w ramach Pinty Miesiąca. Początek dała styczniowa Pinta Special Bitter. W kolejnych miesiącach pojawią się m.in. Altbier i Irish Red Ale „z szacunkiem dla tradycyjnych receptur, lokalnych surowców i sposobów fermentacji”. Przedstawiciele browaru optymistycznie zakładają, że nie tylko dla Pinty Miesiąca rok 2025 zapowiada się kolorowo.

 

 

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

10. styczeń 2025 17:01