Polacy są bardziej psiarzami niż kociarzami, jednak statystyki pokazują, że zarówno psy jak i koty mają wielu zwolenników w naszym kraju. Badania Europejskiej Federacji Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych (FEDIAF) dowodzą, że polskie gospodarstwa domowe są w czołówce, jeśli chodzi o posiadanie przynajmniej jednego psa lub kota. W 42 proc. polskich gospodarstw domowych mieszka co najmniej jeden pies, a w co trzecim – kot. Według ubiegłorocznych badań FEDIAF Polacy mieli aż 7,85 mln psów i 6,8 mln kotów. Stawia to nasz kraj na 5. miejscu pod względem obecności psów w gospodarstwach domowych i na 6. miejscu, w przypadku liczby kotów.
Jak Polacy kupują karmy dla zwierząt?
Na utrzymanie swoich pupili właściciele zwierząt wydają średnio od 50 zł do nawet 300 zł miesięcznie. Sondaż przeprowadzony na uczestnikach programu Payback w dniach 10-17 września 2021 r. wskazuje, że największa grupa osób, bo 36 proc. wydaje na utrzymanie psa lub kota od 50 do 100 zł miesięcznie. Kolejne 32 proc. posiadaczy czworonogów przeznacza na wyżywienie zwierzęcia od 100 zł do 200 zł. W mniejszości są osoby, dla których koszt utrzymania pupila wynosi mniej niż 50 zł (14 proc.), oraz wydające wielokrotnie wyższe kwoty. Co dziesiąty właściciel zwierzęcia płaci pomiędzy 201 zł a 300 zł na jego utrzymanie, a tylko 8 proc. wydaje więcej niż 300 zł.
Konsumenci kupują karmę dla zwierząt w różnych miejscach. Najczęściej są to super- lub hipermarkety (29 proc.), ale niewiele mniej, bo 26 proc. wybiera sklepy internetowe. W dyskoncie zaopatruje się w jedzenie dla zwierząt domowych 19 proc. ankietowanych , lokalne sklepy zoologiczne i stacjonarne sklepy sieciowe wybiera odpowiednio 12 proc. i 10 proc. badanych.
Niezależnie od tego, gdzie właściciele zwierząt kupują karmę, w każdym przypadku zależy im na tym, aby była ona wysokiej jakości oraz wygodnie i poręcznie zapakowana. Firma Tetra Pak, która należy do światowej czołówki firm z branży przetwórstwa żywności i produkcji opakowań, oferuje rozwiązania pomagające producentom żywności sprostać stale rosnącym wymaganiom konsumentów i zwiększyć skalę swojej działalności.
Dzięki wielu dekadom doświadczenia w branży spożywczej oraz gruntownej wiedzy na temat konsumentów oferujemy producentom żywności kompleksową współpracę i pomoc w stworzeniu idealnych produktów kulinarnych i marek. Pomagamy we wprowadzaniu produktów na rynek – od pomysłu, przez opracowanie prototypu i idealnego składu, aż po produkcję. Nasi eksperci z Centrum Rozwoju Żywności służą pomocą przy tworzeniu receptur karm premium z wysokiej jakości składników oraz doradzają w zakresie poprawy jakości - zaznaczają przedstawiciele firmy Tetra Pak.
Innowacyjna alternatywa dla puszek i saszetek
Firma Tetra Pak opracowała pierwsze na świecie retortowe, kartonowe opakowanie do żywności. Na czym polega przewaga tych opakowań nad tradycyjnymi puszkami? Jak podaje Tetra Pak, jest ono bardziej zrównoważoną środowiskowo alternatywą dla puszek, saszetek, tacek aluminiowych i słoików, w które zwykle pakuje się żywność dla zwierząt.
Wśród zalet nowych kartonowych opakowań na mokrą karmę dla zwierząt należy wymienić to, że są:
- Lepsze dla planety - opakowanie produkowane jest w większości z surowców odnawialnych, pochodzenia roślinnego i nadaje się do recyklingu, co za tym idzie generuje mniejszy ślad węglowy w porównaniu z puszkami.
- Łatwiejsze w logistyce – opakowania są wygodniejsze do przechowywania i transportu. Na ciężarówce mieści się 10-20% opakowań więcej, co zmniejsza emisje związane z logistyką oraz daje oszczędność miejsca i kosztów.
- Lepsze w produkcji – Tetra Pak oferuje możliwość inwestycji w kompletne linie produkcyjne, skorzystania z usług sieci producentów na zlecenie i wsparcia ekspertów. Rozwiązania Tetra Pak w zakresie pakowania i przetwarzania żywności są zawsze dostosowane i adaptowane do indywidualnych potrzeb klienta, by zapewnić maksymalizację wydajności, elastyczności oraz jakości składników przy jednoczesnej minimalizacji odpadów, kosztów operacyjnych oraz wpływu na środowisko.
- Atrakcyjniejsze wizualnie – płaski kształt opakowania sprawia, że jest ono praktyczniejszym nośnikiem informacji o produkcie i marce lub treści reklamowych niż okrągła puszka.
- Wygodniejsze dla konsumentów - w porównaniu z puszkami jest lżejsze, bardziej praktyczne i poręczne.
Wygoda i troska o środowisko
Wpływ na środowisko to kwestia niezmiernie ważna, ponieważ wraz z przyjęciem europejskiego prawa o klimacie, kraje Unii Europejskiej zobowiązały się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Swoje deklaracje w zakresie osiągnięcia tzw. zero emisyjności złożyli najwięksi producenci FMCG na świecie. Jedną z metod na to, aby ograniczyć ślad węglowy jest stosowanie przez producentów zrównoważonych środowiskowo opakowań. Choć rok 2050 wydaje się odległy, największe sieci handlowe już preferują dostawców, zarówno produktów marek własnych jak i marek producenckich, którzy inwestują w najnowsze technologie opakowaniowe, wykorzystujące surowce odnawialne i pozwalające minimalizować wpływ na środowisko.
Opakowania kartonowe Tetra Pak pozostawiają niski ślad węglowy, są oparte na materiałach pochodzenia roślinnego i nadają się do recyklingu. Wykonane są głównie z tektury posiadającej certyfikat Forest Stewardship Council® (FSC®). To pierwsze opakowania na bazie papieru, które są wystarczająco wytrzymałe, aby przejść proces retortowania.
Wyniki europejskiego badania wskazują, że w porównaniu z innymi alternatywnymi rozwiązaniami kartonowe opakowanie Tetra Pak na mokrą karmę pozostawia najmniejszy ślad węglowy, a w porównaniu z puszkami i szklanymi słoikami może przyczynić się do zmniejszenia wpływu na środowisko o 80 proc.**
* Tetra Recart 390 ml odpowiada alternatywnym opakowaniom w identycznym rozmiarze w tej samej kategorii.
**źródło: Porównawcza ocena cyklu życia opakowań kartonowych Tetra Pak i alternatywnych systemów opakowań do napojów i płynnej żywności na rynku europejskim, Ifue Heidelberg, 9 marca 2020 r.