23.05.2024 / 13:00
StoryEditor

Producent czekolady Milka i ciastek Oreo ukarany przez KE kwotą 337,5 mln euro. Co takiego przeskrobał koncern Mondelēz?

Mondelez jest producentem słodyczy takich marek jak Milka i Oreo
Komisja Europejska nałożyła na Mondelēz International karę w wysokości 337,5 mln euro za utrudnianie transgranicznego handlu czekoladą, ciastkami i produktami kawowymi między państwami członkowskimi, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji – poinformował organ Unii Europejskiej.

Dochodzenie KE wykazało, że Mondelez naruszył unijne reguły konkurencji. Producentowi przedstawiono dwa zarzuty. Kara została wymierzona za to, że firma angażowała się w antykonkurencyjne porozumienia lub uzgodnione praktyki mające na celu ograniczenie handlu transgranicznego produktami czekoladowymi, ciastkami i kawą, a także nadużywała swojej pozycji dominującej na niektórych rynkach krajowych w zakresie sprzedaży tabliczek czekolady.

Mondelez ograniczał hurtownikom mozliwość sprzedaży produktów za granicę

Amerykańska firma Mondelēz jest jednym z największych na świecie producentów wyrobów czekoladowych i ciastek. W jej portfolio znajdują się marki czekolad i ciastek, takie jak Côte d‘Or, Milka, Oreo, Ritz, Toblerone i TUC, a do 2015 roku marki kawowe, takie jak HAG, Jacobs i Velours Noir.

KE stwierdziła, że Mondelēz zaangażował się w 22 antykonkurencyjne porozumienia lub praktyki uzgodnione, z naruszeniem art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Spółka angażowała się w ograniczenie terytoriów lub klientów, którym 7 klientów hurtowych mogłoby odsprzedawać produkty Mondelēz.

Jedna z umów zawierała także postanowienie nakazujące klientowi Mondelēz stosowanie wyższych cen w eksporcie w porównaniu do sprzedaży krajowej. Te porozumienia i praktyki uzgodnione miały miejsce w latach 2012–2019 i obejmowały wszystkie rynki UE.

Producent uniemożliwiał 10 wyłącznym dystrybutorom, działającym w niektórych państwach członkowskich, odpowiadania na zapytania o sprzedaż składane przez klientów z innych państw członkowskich bez uprzedniej zgody Mondelēz. Te porozumienia i praktyki miały miejsce w latach 2006–2020 i obejmowały wszystkie rynki UE.

Producent słodyczy nadużył pozycji dominującej

Komisja stwierdziła również, że w latach 2015–2019 Mondelēz nadużył swojej pozycji dominującej, naruszając art. 102 TFUE, poprzez odmowę zaopatrzenia pośrednika w Niemczech, aby zapobiec odsprzedaży tabliczek czekolady na terenie Austrii, Belgii, Bułgarii i Rumunii, gdzie ceny były wyższe.

Spółka wstrzymywała dostawy wyrobów czekoladowych w tabliczkach w Niderlandach, aby zapobiec ich przywozowi do Belgii, gdzie Mondelēz sprzedawał te produkty po wyższych cenach.

Komisja stwierdziła, że ​​nielegalne praktyki Mondelēz uniemożliwiły sprzedawcom detalicznym swobodne pozyskiwanie produktów w państwach członkowskich po niższych cenach i sztucznie podzieliły rynek wewnętrzny.

Celem firmy Mondelēz było to, aby uniknąć sytuacji, w której handel transgraniczny prowadziłby do obniżek cen w krajach, gdzie ceny były wyższe. Takie nielegalne praktyki umożliwiły firmie Mondelēz dalsze pobieranie wyższych opłat za własne produkty, co ostatecznie spowodowało szkodę dla konsumentów w UE.

Firma przyznała się do winy i współpracowała z KE

Ustalając wysokość kary, Komisja wzięła pod uwagę wagę i czas trwania naruszeń, a także wartość sprzedaży Mondelēz związanej z tym ostatnim. Ponadto Komisja wzięła pod uwagę fakt, że firma Mondelēz współpracowała z Komisją i wyraźnie przyznała się do swojej odpowiedzialności za naruszenie unijnych reguł konkurencji. W związku z tym Komisja obniżyła spółce Mondelēz karę o 15 proc.. W oparciu o tę metodologię Komisja nałożyła na Mondelēz karę w wysokości 337,5 mln euro.

- Ceny żywności różnią się w poszczególnych państwach członkowskich. Handel transgraniczny w  państwach członkowskich na rynku wewnętrznym może obniżyć ceny i zwiększyć dostępność produktów dla konsumentów. Jest to szczególnie ważne w czasach wysokiej inflacji. W dzisiejszej decyzji stwierdzamy, że Mondelēz nielegalnie ograniczył sprzedaż transgraniczną w całej UE. Mondelez uczynił to, aby utrzymać wyższe ceny swoich produktów ze szkodą dla konsumentów. Dlatego nałożyliśmy na Mondelēz karę w wysokości 337,5 mln euro – wyjaśnia Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji KE.

16.07.2024 / 09:14
StoryEditor
Wojna dyskontów wkracza nawet na plażę. Biedronka i Lidl promują się na wakacjach
Gazetka Lidla i Biedronki (fot. Lidl, Biedronka)
Cenowa rywalizacja Lidla i Biedronki trwa w najlepsze Ta pierwsza twierdzi, że w kurortach ceny konkurenta są wyższe, ta druga, że to nie prawda, a większość konsumentów na wakacjach i tak wybiera zakupy w sklepie z logo owada.

Lidl już od kilku tygodni prowadzi kampanię, w której sugeruje, że Biedronka różnicuje ceny w swoich sklepach – w bogatszych rejonach Polski są one wyższe, a w pozostałych niższ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.07.2024 / 07:55
StoryEditor
Właściciel sklepu internetowego Sport-Shop.pl wynajmie powierzchnię w nowym magazynie
Panattoni Park Bieruń I na wizualizacji (mat. prasowe)
Spółka Nodium Group, do której należy sklep internetowy Sport-Shop.pl, wynajęła 13 tys. mkw. w nowym magazynie firmy Panattoni w Bieruniu. To pierwszy najemca obiektu, którego budowa ma się zakończyć w lutym 2025 r.

Sport-Shop.pl to e-sklep oferujący szeroką gamę sprzętu sportowego, odzieży, suplementów i akcesoriów dla entuzjastów aktywności fizycznej. W ubiegłym roku sprzedał produkty o ł...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. lipiec 2024 10:59