23.05.2024 / 13:00
StoryEditor

Producent czekolady Milka i ciastek Oreo ukarany przez KE kwotą 337,5 mln euro. Co takiego przeskrobał koncern Mondelēz?

Mondelez jest producentem słodyczy takich marek jak Milka i Oreo
Komisja Europejska nałożyła na Mondelēz International karę w wysokości 337,5 mln euro za utrudnianie transgranicznego handlu czekoladą, ciastkami i produktami kawowymi między państwami członkowskimi, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji – poinformował organ Unii Europejskiej.

Dochodzenie KE wykazało, że Mondelez naruszył unijne reguły konkurencji. Producentowi przedstawiono dwa zarzuty. Kara została wymierzona za to, że firma angażowała się w antykonkurencyjne porozumienia lub uzgodnione praktyki mające na celu ograniczenie handlu transgranicznego produktami czekoladowymi, ciastkami i kawą, a także nadużywała swojej pozycji dominującej na niektórych rynkach krajowych w zakresie sprzedaży tabliczek czekolady.

Mondelez ograniczał hurtownikom mozliwość sprzedaży produktów za granicę

Amerykańska firma Mondelēz jest jednym z największych na świecie producentów wyrobów czekoladowych i ciastek. W jej portfolio znajdują się marki czekolad i ciastek, takie jak Côte d‘Or, Milka, Oreo, Ritz, Toblerone i TUC, a do 2015 roku marki kawowe, takie jak HAG, Jacobs i Velours Noir.

KE stwierdziła, że Mondelēz zaangażował się w 22 antykonkurencyjne porozumienia lub praktyki uzgodnione, z naruszeniem art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Spółka angażowała się w ograniczenie terytoriów lub klientów, którym 7 klientów hurtowych mogłoby odsprzedawać produkty Mondelēz.

Jedna z umów zawierała także postanowienie nakazujące klientowi Mondelēz stosowanie wyższych cen w eksporcie w porównaniu do sprzedaży krajowej. Te porozumienia i praktyki uzgodnione miały miejsce w latach 2012–2019 i obejmowały wszystkie rynki UE.

Producent uniemożliwiał 10 wyłącznym dystrybutorom, działającym w niektórych państwach członkowskich, odpowiadania na zapytania o sprzedaż składane przez klientów z innych państw członkowskich bez uprzedniej zgody Mondelēz. Te porozumienia i praktyki miały miejsce w latach 2006–2020 i obejmowały wszystkie rynki UE.

Producent słodyczy nadużył pozycji dominującej

Komisja stwierdziła również, że w latach 2015–2019 Mondelēz nadużył swojej pozycji dominującej, naruszając art. 102 TFUE, poprzez odmowę zaopatrzenia pośrednika w Niemczech, aby zapobiec odsprzedaży tabliczek czekolady na terenie Austrii, Belgii, Bułgarii i Rumunii, gdzie ceny były wyższe.

Spółka wstrzymywała dostawy wyrobów czekoladowych w tabliczkach w Niderlandach, aby zapobiec ich przywozowi do Belgii, gdzie Mondelēz sprzedawał te produkty po wyższych cenach.

Komisja stwierdziła, że ​​nielegalne praktyki Mondelēz uniemożliwiły sprzedawcom detalicznym swobodne pozyskiwanie produktów w państwach członkowskich po niższych cenach i sztucznie podzieliły rynek wewnętrzny.

Celem firmy Mondelēz było to, aby uniknąć sytuacji, w której handel transgraniczny prowadziłby do obniżek cen w krajach, gdzie ceny były wyższe. Takie nielegalne praktyki umożliwiły firmie Mondelēz dalsze pobieranie wyższych opłat za własne produkty, co ostatecznie spowodowało szkodę dla konsumentów w UE.

Firma przyznała się do winy i współpracowała z KE

Ustalając wysokość kary, Komisja wzięła pod uwagę wagę i czas trwania naruszeń, a także wartość sprzedaży Mondelēz związanej z tym ostatnim. Ponadto Komisja wzięła pod uwagę fakt, że firma Mondelēz współpracowała z Komisją i wyraźnie przyznała się do swojej odpowiedzialności za naruszenie unijnych reguł konkurencji. W związku z tym Komisja obniżyła spółce Mondelēz karę o 15 proc.. W oparciu o tę metodologię Komisja nałożyła na Mondelēz karę w wysokości 337,5 mln euro.

- Ceny żywności różnią się w poszczególnych państwach członkowskich. Handel transgraniczny w  państwach członkowskich na rynku wewnętrznym może obniżyć ceny i zwiększyć dostępność produktów dla konsumentów. Jest to szczególnie ważne w czasach wysokiej inflacji. W dzisiejszej decyzji stwierdzamy, że Mondelēz nielegalnie ograniczył sprzedaż transgraniczną w całej UE. Mondelez uczynił to, aby utrzymać wyższe ceny swoich produktów ze szkodą dla konsumentów. Dlatego nałożyliśmy na Mondelēz karę w wysokości 337,5 mln euro – wyjaśnia Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji KE.

09.01.2025 / 10:25
StoryEditor
Majątek głównego udziałowca Jeronimo Martins stopniał o miliardy. Czy była za to odpowiedzialna Biedronka?
Główny udziałowca Jeronimo Martins traci miliardy. Czy wpłgnie to na sieć sklepów Biedronka? (fot. Konrad Kaszuba)

Rodzina Soares dos Santos, będąca głównym udziałowcem grupy Jeronimo Martins, operatora sieci Biedronka, odnotowała w 2024 roku spadek wartości swoich aktywów giełdowych o prawie 1,6 mld euro. Mimo to pozostaje najbogatszą rodziną w Portugalii, z majątkiem wynoszącym 6,75 mld euro, jak podaje portugalski dziennik "Negocios".

"Negocios" zwraca uwagę, że żadna inna portugalska rodzina nie odnotowała w 2024 roku tak dużego spadku wartości swoich aktywów na giełdzie w Lizbonie jak Soares dos Santos. Mim...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.01.2025 / 07:55
StoryEditor
Ile polscy konsumenci wydali na zakupy FMCG w 2024 roku? Zobacz najnowsze dane NielsenIQ!
Sprzedaż produktów FMCG wzrosła nie tylko wartościowo, ale także ilościowo (fot. Shutterstock)

Klienci w Polsce wydali w 2024 r. na zakupy produktów FMCG o 4,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym wyniósł 2 proc., wynika z danych NielsenIQ. Sprawdź, do ilu mld zł urósł rynek FMCG w Polsce w minionym roku.

NielsenIQ podaje, że w ubiegłym roku wydatki konsumentów w Polsce na zakupy FMCG wyniosły ponad 289 mld zł. - Nasze wydatki wzrosły tak na artykuły spożywcze, jak i na kosmety...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. styczeń 2025 08:39