Przede wszystkim zmniejszyły się przychody ze sprzedaży producenta napojów. W 2023 roku wyniosły one 359 mln zł wobec 377 mln w 2022 roku. Ponadto Krynica Vitamin odnotowała 11,6 mln zł zysku EBITDA, wobec 30 mln zł 2022 roku, a także stratę netto w wysokości -6,7 mln zł, wobec 13 mln zysku netto w 2022 roku.
Ta ostatnia to efekt sporu z jednym z kontrahentów. Ostatecznie udało się go rozwiązać, ale trzeba było zapłacić.
– Zakończenie sporu z kontrahentem pół roku przed spodziewanym rozstrzygnięciem w arbitrażu otwiera nam drogę do pozyskania finansowania na dalszy rozwój. Wynikiem ugody jest jednorazowy odpis w wysokości 12,1 mln zł, co ma kluczowy wpływ na ujemny wynik netto – mówi Piotr Czachorowski, prezes Krynicy Vitamin.
Trudny rok
Nawet gdyby jednak odpisu w tej wysokości nie było, firma i tak zanotowałaby gorszy wynik niż w 2022 roku, choć zapewne pozostałaby na plusie.
– Rok 2023 upłynął pod znakiem dwucyfrowej inflacji, wysokich stóp procentowych, drogich surowców i opakowań aluminiowych potrzebnych do produkcji napojów, skokowego wzrostu cen energii, rosnących kosztów osobowych oraz dużej wrażliwości konsumentów na ceny. Te czynniki miały wpływ na niższy o niemal jedną trzecią wolumen produkcji napojów, co z kolei ma odzwierciedlenie w spadku przychodów oraz zyskowności – mówi Czachorowski
Celem Krynicy Vitamin na 2024 rok jest poprawa rentowności biznesu. Spółka rozwija relacje biznesowe z obecnymi klientami i poszukuje nowych kontrahentów w Polsce i Europie, a także na rynkach, na których dotąd nie była obecna.
– W 2023 roku tworzyliśmy nowe koncepty napojów, automatyzowaliśmy zakład produkcyjny, zainwestowaliśmy 10 milionów złotych w 2023 roku w rozwój. Te działania wzbogacają naszą ofertę, podnoszą jakość usług i pozwalają utrzymać dyscyplinę kosztową. Liczę na ożywienie na rynku napojów. Polska gospodarka nabiera rozpędu, a konsumpcja ma być głównym czynnikiem wzrostu. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, mimo wielu wyzwań, również legislacyjnych. Za nami wejście w życie 1 stycznia br. zakazu sprzedaży napojów energetyzujących dla osób poniżej 18. roku życia, co uderzyło w tę kategorię, przed nami wprowadzenie 1 stycznia 2025 roku systemu kaucyjnego dla napojów w opakowaniach aluminiowych, PET i szklanych – dodaje Piotr Czachorowski.
Więcej do Polski
Przedstawiciele firmy zwracają uwagę, że miniony rok był drugim z rzędu, w którym dominowała sprzedaż krajowa, stanowiąc ponad 53 proc. udziału. W minionym roku głównym rynkiem eksportowym Krynicy Vitamin były Niemcy (29 proc.), spółka sprzedawała napoje do Czech, Szwecji, Niderlandów, Chile i Wielkiej Brytanii.
Krynica Vitamin wyprodukowała w 2023 roku 333 mln sztuk napojów. Pod względem wyprodukowanego asortymentu w ubiegłym roku dominowała sprzedaż napojów energetyzujących, które stanowiły połowę przychodów ze sprzedaży, a także napojów gazowanych. Pod względem opakowań, najwyższy udział miała sprzedaż napojów w puszkach aluminiowych (prawie 80 proc. udziału), nadających się do ponownego przetworzenia.
Krynica Vitamin specjalizuje się w produkcji kontraktowej napojów dla światowych marek oraz sieci handlowych. Oferuje kompleksowe usługi rozlewnicze napojów w opakowaniach aluminiowych, PET oraz szklanych. Na jej ofertę składają się napoje energetyczne, gazowane, spirytusowe niskoprocentowe, kawowo-mleczne czy funkcjonalne. Spółka posiada też bibliotekę własnych receptur i tworzy napoje we własnym Centrum Badań i Rozwoju. Produkty Spółki są dostępne w 20 krajach na całym świecie.