08.10.2021 / 09:03
StoryEditor

Czym jest obieg zamknięty i jakie wskaźniki należy uwzględnić projektując swoje opakowania?

W raporcie Ipsos, aż 85% respondentów przyznało, że preferuje produkty, które wykorzystują jak najmniejszą ilość opakowań (fot. materiał partnera)
Społeczeństwo dotąd funkcjonowało w modelu konsumpcji liniowej (biorę-wykorzystuję-wyrzucam). W obliczu kryzysu klimatycznego negatywne efekty tej beztroskiej postawy stają się bardziej niż oczywiste. Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) pozwala przełamać ten sposób myślenia i dłużej wykorzystywać zasoby. W tym tekście przybliżymy główne założenia tej koncepcji oraz opowiemy o Wskaźnikach Projektowania dla Obiegu Zamkniętego, które pomagają firmom produkcyjnym i e-commerce tworzyć bardziej zrównoważone łańcuchy dostaw.

Czym jest gospodarka obiegu zamkniętego?

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii definiuje GOZ jako koncepcję, w której produkty oraz surowce pozostają w użyciu najdłużej jak jest to możliwe, a tworzenie odpadów jest minimalizowane. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy cyklu życia produktu: od jego projektowania przez produkcję, konsumpcję, zbieranie odpadów, aż do ich zagospodarowania. Opakowania są ważnym elementem logistycznego łańcucha dostaw większości produktów obecnych na rynku. Badania wskazują, że konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na sposób, w jaki zapakowane są nabywane przez nich towary.

 

W raporcie Ipsos, aż 85% respondentów przyznało, że preferuje produkty, które wykorzystują jak najmniejszą ilość opakowań. 32% z nich uznało natomiast, że radzenie sobie z ilością wytwarzanych przez siebie odpadów jest jednym z trzech najważniejszych wyzwań. Te dane pokazują, że trendu zrównoważonych łańcuchów dostaw nie można już ignorować.

Jak tworzyć rozwiązania dla obiegu zamkniętego?

Myśląc o produkcji rozwiązań dla obiegu zamkniętego w przypadku materiałów najczęściej koncentrujemy się na:

  • opakowaniach na bazie włókien tekturowych nadających się do recyclingu,
  • opakowaniach z certyfikatem kontroli pochodzenia produktu (FSC),
  • opakowaniach eliminujących elementy z tworzywa sztucznego.

 

Tymczasem to dopiero pierwszy etap cyklu. Największym wyzwaniem przy gospodarowaniu zasobami jest wydłużenie ich życia i czasu wykorzystywania. Cykl można “zamknąć” dzięki współpracy producenta opakowań oraz ich użytkownika. W tym celu przydatne są opracowane przez DS Smith Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego (Circular Design Metrics), które pozwalają ocenić jak przyjazne środowisku jest tworzone opakowanie. Jest to pierwsze takie rozwiązanie na rynku wspierające firmy, które chcą osiągać cele zrównoważonego rozwoju i zmniejszać swój ślad węglowy poprzez używane przez siebie opakowania. Wybieranie tego typu rozwiązań jest przejawem troski o planetę, ale także też istotnym elementem budującym wizerunek marki w oczach coraz bardziej świadomych konsumentów.

 

Jakie Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego warto uwzględnić?

 

Wskaźniki Projektowania dla Obiegu Zamkniętego obejmują osiem kluczowych wytycznych. Są to:

Zoptymalizowanie pod kątem łańcucha dostaw

(Supply chain optimised)

Łatwość recyklingu

(Recyclable)

Bezpieczne dla planety

(Planet safe)

Zużycie materiałów

(Material utilisation)

Odnawialne źródła

(Renewable source)

Zawartość surowców wtórnych

(Recycled content)

Ślad węglowy

(Carbon footprint)

Możliwość ponownego użycia

(Designed for reuse)

 

Dzięki zastosowaniu tych wskaźników firmy mogą zacząć identyfikować obszary do poprawy i już na etapie projektowania wydłużać używalność materiałów oraz minimalizować odpady.

Podstawową zaletą opakowań tworzonych w oparciu o powyższe wskaźniki jest jasność na ile są one przyjazne są środowisku i jak wypadają one np. w porównaniu do innych projektów. Dzięki temu charakteryzują się one takimi cechami, jak:

  • Wysoki procent materiałów, z których je wykonano nadaje się do recyklingu.
  • Tam, gdzie tylko możliwe, nie zawierają one tworzyw sztucznych.
  • W ich wytwarzaniu kładzie się nacisk na maksymalne wykorzystanie potrzebnych surowców, aby redukować ilość odpadów produkcyjnych.
  • Sprzyjają tworzeniu zamkniętego obiegu surowca.

Jak zacząć wdrażanie obiegu zamkniętego w swojej firmie?

 

Rozpoczynając proces projektowania i wdrażania obiegu zamkniętego w swojej firmie na pewno warto skorzystać z wskazówek i doświadczenia ekspertów. Z myślą o potrzebach Państwa firmy już 26 października 2021 organizujemy darmowe wydarzenie online w pełni poświęcone tej tematyce.

W jego trakcie eksperci DS Smith podzielą się wiedzą jak wygląda wykorzystanie wskaźników w praktyce oraz przedstawią inspirujące case studies opakowań w obiegu zamkniętym.

Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego już dziś zapraszamy do rejestracji: https://blog.dssmith.com/pl/rozpocznijcykl

 

13.11.2024 / 16:58
StoryEditor
Spółka X-Kom może przejąć sieć sklepów Neonet. Czy ta transakcja może się udać?

X-Kom, dystrybutor elektroniki użytkowej, ogłosił na początku października br., że ma zamiar przejąć sieć ok. 200 sklepów Neonet. Spółka złożyła wniosek do UOKiK i zgodę na przejęcie sieci, teraz firma otrzymała zielone światło i może sfinalizować transakcję. Warunków jej finalizacji jest jednak więcej. Można nawet powiedzieć, że firmy mają za sobą ten najprostszy etap do zamknięcia transakcji, teraz czekają firmę kluczowe negocjacje, od których będzie zależeć wszystko.

Firma X-Kom dostała od UOKiK zgodę na przejęcie sieci sklepów z elektroniką użytkową Neonet. Zgoda urzędu jest jednym z kluczowych warunków umowy inwestycyjnej i pozwoli firmom ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.11.2024 / 10:49
StoryEditor
Ruch dogorywa. Czym Orlen tłumaczy decyzję o likwidacji sieci kiosków?
Orlen likdiwduje kioski Ruch-u, które kiedyś były potęgą w sprzedaży prasy, a w miatsach również bietów na komunikację (fot. Shuterstock)

Do końca roku z handlowej mapy Polski mają zniknąć wszystkie kioski Ruchu prowadzone przez Orlen. Przetrwać mogą tylko nieliczne placówki, na których samodzielne prowadzenie zdecydują się dotychczasowi ajenci. Jak doszło do śmierci sieci, która w momencie największej chwały liczyła ponad 31 tys. placówek?

"Decyzja o likwidacji sieci kiosków Ruchu jest podyktowana trwałymi negatywnymi wynikami finansowymi segmentu" – twierdzi Orlen.

Orlen przyznaje się do biznesowej poraż...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14. listopad 2024 02:25