17.07.2020 / 21:05
StoryEditor

Amerykańscy menedżerowie większymi optymistami niż Polacy

MediaMarkt (fot. mat. prasowe)
Powrót polskich firm do stanu sprzed pandemii zajmie minimum 12 miesięcy, a dopiero we wrześniu będzie znany wpływ lockdownu na biznes nad Wisłą – wynika z badania Grupy TMF. 

Nastroje polskich menedżerów nie są tak optymistyczne jak amerykańskich, spośród których ponad połowa uważa, że ich biznes odrodzi się w ciągu sześciu miesięcy. Dłużej – ich zdaniem – potrwa jednak odbudowa kondycji finansowej firm. Przedsiębiorcy za oceanem wierzą jednak w ogromny rządowy pakiet stymulacyjny – ponad 60 proc. ocenia pozytywnie jego wpływ na biznes.

– Nastroje wśród polskich menedżerów są bardziej pesymistyczne. Zakładają, że wyjście z lockdownu zajmie im minimum 12 miesięcy, a nawet więcej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Ruder, dyrektor działu księgowości i podatków w Grupie TMF w Polsce. Z badania Grupy TMF w Polsce wynika, że takiego zdania jest 90 proc. dyrektorów zarządzających rodzimymi firmami. 

Przedsiębiorstwa, które koncentrują się na eksporcie, transporcie i turystyce, spodziewają się spowolnienia działalności w ciągu najbliższego pół roku i odbicia po tym okresie. Branża IT czy farmaceutyczna będzie się odbudowywać bez spowolnienia. Większość zapytanych w Polsce menedżerów twierdzi jednak, że dopiero we wrześniu będzie można w pełni ocenić wpływ lockdownu na biznes. – Wszystko zależy od tego, jak państwo wesprze polskie przedsiębiorstwa i polską gospodarkę. To jest kluczowe dla wszystkich podmiotów biznesowych w Polsce – mówi Agnieszka Ruder.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

25.03.2025 / 11:05
StoryEditor
Silny spadek dynamiki sprzedaży detalicznej w sklepach. Główny ekonomista Credit Agricole wyjaśnia, co było jego przyczyną
Po styczniowym szaleństwie zakupowym, w lutym Polacy ograniczyli wydatki (fot. Shutterstock)

Zgodnie z najnowszymi danymi GUS sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w lutym br. w porównaniu do analogicznego miesiąca rok wcześniej o 0,5 proc. W porównaniu ze styczniem tąpnięcie było jeszcze większe, wyniosło 6 proc. Skąd ten zwrot akcji?

Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych spadła w lutym br. w porównaniu do lutego ub.r. o 0,5 proc. Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna zmniejszyła się w lutym br. w porównaniu ze styczniem o 3,2 proc. Oznacza to, że ukształtowała się na poziomie najniższym od września 2024 r.

- Do obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży przyczyniły się wysoka ubiegłoroczna baza, niekorzystne efekty kalendarzowe oraz zaskakująco głębokie obniżenie dynamiki płac w sektorze przedsiębiorstw w lutym br. i związany z tym spadek realnej dynamiki funduszu płac w ujęciu rocznym do poziomu najniższego od września 2023 r. - wyjaśnia Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Sprzedaż w dół, a koniunktura konsumencka w górę

Ekspert podkreśla, że obniżenie dynamiki sprzedaży w lutym było znacznie głębsze od oczekiwań i miało szeroki zakres. Znaczący spadek rocznego tempa wzrostu sprzedaży odnotowano bowiem we wszystkich kategoriach z wyjątkiem "pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach".

W ocenie Jakuba Borowskiego na szczególną uwagę zasługuje silne obniżenie dynamiki sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku. W grupie towarowej "meble, RTV i AGD" tempo wzrostu sprzedaży w cenach stałych obniżyło się do 5,8 proc. r/r z 14 proc. w styczniu, podczas gdy dynamika sprzedaży w kategorii "pojazdy samochodowe, motocykle i części" obniżyła się do 5,1 proc. r/r wobec 22,1 proc.

- Tak silne obniżenie dynamiki sprzedaży w tych kategoriach nie współgra z utrzymującą się w ostatnich miesiącach poprawą wskaźnika koniunktury konsumenckiej obrazującego skłonność gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów. W lutym ukształtował się on na poziomie najwyższym od września 2021 r., a w marcu br. odnotowano jego kolejny wzrost - zauważa główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Raczej korekta niż sygnał trwałego trendu

Silny spadek sprzedaży detalicznej w lutym analitycy z tego banku interpretują jako korektę po zaskakująco dużym wzroście sprzedaży w styczniu (o 4,8 proc. r/r). W konsekwencji odnotowana w lutym ujemna roczna dynamika sprzedaży detalicznej nie jest ich zdaniem sygnałem znaczącego i trwałego spowolnienia wzrostu konsumpcji.

Dlatego też eksperci z Credit Agricole utrzymują w mocy prognozy dotyczące wzrostu konsumpcji w I kw. 2025 r. (o 2,5 proc. r/r) i w całym 2025 r. (o 2,2 proc.). A także podtrzymują opinię, że proces odbudowy aktywów finansowych przez gospodarstwa domowe, który w drugiej połowie 2024 r. ograniczał ich skłonność do konsumpcji, wyraźnie spowolni w 2025 r. To z kolei będzie oddziaływać w kierunku znaczącego wzrostu popytu mimo wyraźnego obniżenia realnej dynamiki funduszu płac w całej gospodarce.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

26.03.2025 / 19:37
StoryEditor
Kaufland rozpędza się do setki. Sieć inwestuje w sieć stacji ładowania samochodów w całej Polsce
Kaufland systematycznie rozszerza swoją obecność w Niemczech

Kaufland Polska kontynuuje inwestycje w nowoczesną infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Od początku marca klienci sieci mają już dostęp do prawie 100 stacji ładowania zlokalizowanych na parkingach przy marketach w całym kraju.

Sieć Kaufland Polska inwestuje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i już na początku marca udostępniła 97 stacji ładowania na parkingach przy swoich marketach w c...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

30. marzec 2025 05:35