Jak wyjaśnia Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ, silniejsze poczucie bezpieczeństwa finansowego u kupujących może przełożyć się na rozluźnienie zachowań oszczędnościowych. Wybieranie mniejszych opakowań, produktów nie będących markami własnymi dużych sieci, czy też powrót do produktów premium, to sytuacja sprzyjająca małoformatowym kanałom sprzedaży.
Rośnie znaczenie wygody zakupów
– Dodatkowo korzystnym dla małego formatu jest trend convenience, w którym największe znaczenie mają mniejsze placówki sprzedażowe, obecne blisko kupujących, zlokalizowane zawsze po drodze. Skupienie się na wygodzie robienia zakupów oraz szybkim zaspokojeniu potrzeb, a nie tylko na niskich cenach, również sprzyja sprzedaży w tym kanale – uważa ekspert.
W ujęciu rok do roku sklepy spożywcze w pierwszym kwartale 2024 roku doświadczyły niewielkiego wzrostu sprzedaży wartościowej, przy czym szczególnie przyczyniła się do tego sprzedaż produktów branży papierosowej, która wzrosła o niemal dziesięć procent, aczkolwiek ten wzrost był w dużej mierze podyktowany wzrostem akcyzy od stycznia 2024.
– Wzrost wartości sprzedaży produktów FMCG pojawił się również na stacjach benzynowych, do czego w największej mierze przyczyniły się produkty z koszyka spożywczego. Patrząc nieco szerzej na całość Małego Formatu, wzrost sprzedaży wartościowej równoczesny ze wzrostem sprzedaży wolumenowej (l/kg/szt) przypadł przede wszystkim takim kategoriom, jak napoje gazowane, napoje energetyczne i sportowe, woda butelkowana, a także whisky. Na te kategorie produktów kupujący nie tylko wydali więcej pieniędzy niż przed rokiem, ale również więcej ich skonsumowali – kontynuuje analityk NIQ.
Zmiany w sprzedaży energetyków
Przemysław Korotusz zwraca uwagę, że to, co wyróżnia początek 2024 roku w porównaniu do poprzednich lat, to pierwsze miesiące po wprowadzonym w życie od 1 stycznia 2024 roku zakazie sprzedaży napojów energetycznych (zawierających co najmniej 15 mg kofeiny na 100 ml) dla osób poniżej 18-tego roku życia.
– W Małym Formacie jedynie stacje benzynowe uniknęły spadku sprzedaży wolumenowej właśnie napojów energetycznych (wyłączając napoje sportowe i witaminowe), zaliczając niemal sześcioprocentowy wzrost. W sklepach spożywczych sprzedało się mniej produktów tej kategorii, ale równocześnie o 1/3 wzrosła ilość sprzedawanych napojów sportowych, izotonicznych oraz witaminowych, przy 40-proc. wzroście wartości sprzedaży. Jednocześnie w kategorii soków/napojów/nektarów oraz napojów gazowanych sprzedaż kształtowała się podobnie do reszty rynku. Skoro osoby dla których dostęp do produktów z wysoką zawartością kofeiny został ograniczony, prawdopodobnie jako alternatywę wybierają napoje sportowe i witaminowe, można oczekiwać wzrostu ich sprzedaży w kolejnych miesiącach – podsumowuje.
Badanie NielsenIQ Shopper Trends, kwiecień 2024
NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na 31 grudnia 2023 porównywany do analogicznego okresu sprzed roku, kategorie: monitorowane kategorie spożywcze i chemiczne.