22.05.2024 / 11:11
StoryEditor

Wzrost poczucia bezpieczeństwa finansowego sprzyja małoformatowym kanałom sprzedaży [ANALIZA]

Wzrost poczucia bezpieczeństwa finansowego sprzyja małoformatowym kanałom sprzedaży (mat. prasowe)
Rok 2023 był rokiem pod znakiem inflacji, a Polska utrzymywała się w europejskiej czołówce krajów z najwyższymi współczynnikami inflacji. Ostatnio obserwujemy poprawę sytuacji, aktualnie ze wskaźnikiem 2,8% r/r w pierwszym kwartale 2024 roku. W skali kraju, spowalniający wzrost cen pozwolił zaobserwować nieobecny od dawna wzrost sprzedaży wolumenowej. Komentuje Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ.

Jak wyjaśnia Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ, silniejsze poczucie bezpieczeństwa finansowego u kupujących może przełożyć się na rozluźnienie zachowań oszczędnościowych. Wybieranie mniejszych opakowań, produktów nie będących markami własnymi dużych sieci, czy też powrót do produktów premium, to sytuacja sprzyjająca małoformatowym kanałom sprzedaży.

Rośnie znaczenie wygody zakupów

– Dodatkowo korzystnym dla małego formatu jest trend convenience, w którym największe znaczenie mają mniejsze placówki sprzedażowe, obecne blisko kupujących, zlokalizowane zawsze po drodze. Skupienie się na wygodzie robienia zakupów oraz szybkim zaspokojeniu potrzeb, a nie tylko na niskich cenach, również sprzyja sprzedaży w tym kanale – uważa ekspert.

W ujęciu rok do roku sklepy spożywcze w pierwszym kwartale 2024 roku doświadczyły niewielkiego wzrostu sprzedaży wartościowej, przy czym szczególnie przyczyniła się do tego sprzedaż produktów branży papierosowej, która wzrosła o niemal dziesięć procent, aczkolwiek ten wzrost był w dużej mierze podyktowany wzrostem akcyzy od stycznia 2024.

– Wzrost wartości sprzedaży produktów FMCG pojawił się również na stacjach benzynowych, do czego w największej mierze przyczyniły się produkty z koszyka spożywczego. Patrząc nieco szerzej na całość Małego Formatu, wzrost sprzedaży wartościowej równoczesny ze wzrostem sprzedaży wolumenowej (l/kg/szt) przypadł przede wszystkim takim kategoriom, jak napoje gazowane, napoje energetyczne i sportowe, woda butelkowana, a także whisky. Na te kategorie produktów kupujący nie tylko wydali więcej pieniędzy niż przed rokiem, ale również więcej ich skonsumowali – kontynuuje analityk NIQ.

Zmiany w sprzedaży energetyków

Przemysław Korotusz zwraca uwagę, że to, co wyróżnia początek 2024 roku w porównaniu do poprzednich lat, to pierwsze miesiące po wprowadzonym w życie od 1 stycznia 2024 roku zakazie sprzedaży napojów energetycznych (zawierających co najmniej 15 mg kofeiny na 100 ml) dla osób poniżej 18-tego roku życia.

– W Małym Formacie jedynie stacje benzynowe uniknęły spadku sprzedaży wolumenowej właśnie napojów energetycznych (wyłączając napoje sportowe i witaminowe), zaliczając niemal sześcioprocentowy wzrost. W sklepach spożywczych sprzedało się mniej produktów tej kategorii, ale równocześnie o 1/3 wzrosła ilość sprzedawanych napojów sportowych, izotonicznych oraz witaminowych, przy 40-proc. wzroście wartości sprzedaży. Jednocześnie w kategorii soków/napojów/nektarów oraz napojów gazowanych sprzedaż kształtowała się podobnie do reszty rynku. Skoro osoby dla których dostęp do produktów z wysoką zawartością kofeiny został ograniczony, prawdopodobnie jako alternatywę wybierają napoje sportowe i witaminowe, można oczekiwać wzrostu ich sprzedaży w kolejnych miesiącach – podsumowuje.

Badanie NielsenIQ Shopper Trends, kwiecień 2024  

NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na 31 grudnia 2023 porównywany do analogicznego okresu sprzed roku, kategorie: monitorowane kategorie spożywcze i chemiczne.

26.02.2025 / 13:52
StoryEditor
Polityka celna Trumpa zbliża nas do scenariusza "pełnoskalowej wojny handlowej". Jak bardzo może ucierpieć gospodarka UE? [ANALIZA]
Polityka celna Trumpa może wywołać pełnoskalową wojnę handlową (Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America [CC BY-SA 2.0])

Po pierwszym miesiącu prezydentury Donalda Trumpa ekonomiści Allianz Trade przeanalizowali obecną sytuację geopolityczną i jej pierwsze skutki, będące następstwem działań obecnej administracji USA, przede wszystkim jej dążenie do wyrównania wszystkich warunków wymiany handlowej. Wnioski są niepokojące.

Jak zaznaczają autorzy analizy z Allianz Trade, w decyzjach Donalda Trumpa liczą się nie tylko formalne stawki taryfowe – zgodnie z memorandum nowej administracji USA może podn...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.02.2025 / 11:04
StoryEditor
ROP zagrożeniem dla polskiego sektora żywnościowego? Branża apeluje o zmiany
ROP zagrożeniem dla polskiego sektora żywnościowego? Branża apeluje o zmiany (fot. Shutterstock)

Organizacje rolno-spożywcze protestują przeciwko koncepcji Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) opracowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Przedstawiciele branży ostrzegają przed wzrostem kosztów i negatywnym wpływem na ceny żywności.

32 organizacje reprezentujące sektor rolno-spożywczy wyraziły sprzeciw wobec planowanego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP), który ma zostać wprowadzony prz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04. marzec 2025 10:35