22.05.2024 / 11:11
StoryEditor

Wzrost poczucia bezpieczeństwa finansowego sprzyja małoformatowym kanałom sprzedaży [ANALIZA]

Wzrost poczucia bezpieczeństwa finansowego sprzyja małoformatowym kanałom sprzedaży (mat. prasowe)
Rok 2023 był rokiem pod znakiem inflacji, a Polska utrzymywała się w europejskiej czołówce krajów z najwyższymi współczynnikami inflacji. Ostatnio obserwujemy poprawę sytuacji, aktualnie ze wskaźnikiem 2,8% r/r w pierwszym kwartale 2024 roku. W skali kraju, spowalniający wzrost cen pozwolił zaobserwować nieobecny od dawna wzrost sprzedaży wolumenowej. Komentuje Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ.

Jak wyjaśnia Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ, silniejsze poczucie bezpieczeństwa finansowego u kupujących może przełożyć się na rozluźnienie zachowań oszczędnościowych. Wybieranie mniejszych opakowań, produktów nie będących markami własnymi dużych sieci, czy też powrót do produktów premium, to sytuacja sprzyjająca małoformatowym kanałom sprzedaży.

Rośnie znaczenie wygody zakupów

– Dodatkowo korzystnym dla małego formatu jest trend convenience, w którym największe znaczenie mają mniejsze placówki sprzedażowe, obecne blisko kupujących, zlokalizowane zawsze po drodze. Skupienie się na wygodzie robienia zakupów oraz szybkim zaspokojeniu potrzeb, a nie tylko na niskich cenach, również sprzyja sprzedaży w tym kanale – uważa ekspert.

W ujęciu rok do roku sklepy spożywcze w pierwszym kwartale 2024 roku doświadczyły niewielkiego wzrostu sprzedaży wartościowej, przy czym szczególnie przyczyniła się do tego sprzedaż produktów branży papierosowej, która wzrosła o niemal dziesięć procent, aczkolwiek ten wzrost był w dużej mierze podyktowany wzrostem akcyzy od stycznia 2024.

– Wzrost wartości sprzedaży produktów FMCG pojawił się również na stacjach benzynowych, do czego w największej mierze przyczyniły się produkty z koszyka spożywczego. Patrząc nieco szerzej na całość Małego Formatu, wzrost sprzedaży wartościowej równoczesny ze wzrostem sprzedaży wolumenowej (l/kg/szt) przypadł przede wszystkim takim kategoriom, jak napoje gazowane, napoje energetyczne i sportowe, woda butelkowana, a także whisky. Na te kategorie produktów kupujący nie tylko wydali więcej pieniędzy niż przed rokiem, ale również więcej ich skonsumowali – kontynuuje analityk NIQ.

Zmiany w sprzedaży energetyków

Przemysław Korotusz zwraca uwagę, że to, co wyróżnia początek 2024 roku w porównaniu do poprzednich lat, to pierwsze miesiące po wprowadzonym w życie od 1 stycznia 2024 roku zakazie sprzedaży napojów energetycznych (zawierających co najmniej 15 mg kofeiny na 100 ml) dla osób poniżej 18-tego roku życia.

– W Małym Formacie jedynie stacje benzynowe uniknęły spadku sprzedaży wolumenowej właśnie napojów energetycznych (wyłączając napoje sportowe i witaminowe), zaliczając niemal sześcioprocentowy wzrost. W sklepach spożywczych sprzedało się mniej produktów tej kategorii, ale równocześnie o 1/3 wzrosła ilość sprzedawanych napojów sportowych, izotonicznych oraz witaminowych, przy 40-proc. wzroście wartości sprzedaży. Jednocześnie w kategorii soków/napojów/nektarów oraz napojów gazowanych sprzedaż kształtowała się podobnie do reszty rynku. Skoro osoby dla których dostęp do produktów z wysoką zawartością kofeiny został ograniczony, prawdopodobnie jako alternatywę wybierają napoje sportowe i witaminowe, można oczekiwać wzrostu ich sprzedaży w kolejnych miesiącach – podsumowuje.

Badanie NielsenIQ Shopper Trends, kwiecień 2024  

NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na 31 grudnia 2023 porównywany do analogicznego okresu sprzed roku, kategorie: monitorowane kategorie spożywcze i chemiczne.

24.04.2025 / 09:28
StoryEditor
Poczta sprzeda kiełbasę i leki. Umowa z oligarchą już podpisana
W placówkach pocztowych Ukrposhty będzie można kupić wędlinę i leki - deklaruje dyrektor generalny przedsiębiorstwa (fot. Igor Smilansky/X + Canva)

Wędliny, lekarstwa i prowadzenie rachunku bankowe w jednym miejscu. A do tego odbiór paczki z Themu. Jak Igor Smilanski chce zreformować państwowe przedsiębiorstwo pocztowe Ukrposhta?

Z artykułu dowiesz się:

  • Na poczcie kupisz wędliny od oligarchy
  • Ukrposhta utworzy własny bank
  • Automatyzacja i e-commerce mają wzmocnić Ukrposhtę
  • Kontenerowe placówki Ukrposhty z dostępem do sieci Starlink

Państwowa Ukrposhta od lat przynosi straty. Ale teraz ma się to zmienić. Przynajmniej tak zapewnia Igor Smilanski, dyrektor generalny firmy. Jak podaje ukraiński „Forbes”, pocztowy gigant chce sprzedawać w swoich placówkach m.in. wędliny, leki oraz udzielać pożyczek.

– Zakupiliśmy pierwszą partię kiełbas, które będziemy oferować w sieci pocztowej – mówi Igor Smilyansky, szef Ukrposhty.

Na poczcie kupisz wędliny od oligarchy

Ukrposhta rozpocznie sprzedaż wędlin, dzięki umowie zawartej z holdingiem MHP Jurija Kosiuka dotyczącej dostaw produktów mięsnych. MHP jest uznawany za największego producenta drobiu na Ukrainie i jednego z 10 największych na świecie.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 80% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.04.2025 / 14:46
StoryEditor
Marka Dr. Martens uruchamia w Warszawie pop-up shop i prezentuje dwa premierowe modele obuwia
Marka Dr. Martens uruchamia w Warszawie pop-up shop (Shutterstock)

Marka Dr. Martens po raz kolejny rusza z pop-upem. Sklep tymczasowy będzie funkcjonował od 17 kwietnia do 24 maja w samym sercu Warszawy, w Pasażu Wiecha. Prezentowane będą m.in. dwa premierowe modele – Buzz i Elphie.

Dr. Martens wykorzysta sklep tymczasowy m.in. do zaprezentowania najnowszej kolekcji obuwia i dodatków, w tym dwa premierowe modele – Buzz i Elphie – które mają wyróżniać się de...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 85% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28. kwiecień 2025 11:51