10.08.2017 / 09:35
StoryEditor

Żywność wciąż drożeje. Odczują to przede wszystkim najubożsi Polacy

(fot. materiały prasowe)
Po spadku w czerwcu do najniższego tegorocznego poziomu inflacja w lipcu znów nieco przyspieszyła – do 1,7 proc. Wciąż jednak utrzymuje się na poziomie zdrowym dla gospodarki i pozostaje poniżej celu inflacyjnego. Dlatego stopy procentowe pozostaną na niezmienionym poziomie tak długo, jak długo nie będzie gwałtownego wzrostu płac – ocenia główny analityk Domu Inwestycyjnego Xelion Piotr Kuczyński. Natomiast dla najuboższych wzrost cen może być dotkliwy, bo drożeje przede wszystkim żywność.

– 1,7 proc. to nie jest duża inflacja, to jest inflacja wręcz oczekiwana i pożądana zarówno przez przedsiębiorców, jak i przez budżet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Kuczyński, główny analityk Domu Inwestycyjnego Xelion. – Im wyższa inflacja, tym wyższe wpływy do budżetu i mniejszy deficyt budżetowy. Budżet więc z przyjemnością wita taką inflację. Ludzie witają ją z mniejszą przyjemnością, szczególnie że dużo wzrostów dotyczy cen żywności. Dramatycznie drożało masło, sery czy też owoce – z powodu zimy i przymrozków.

Średnie ceny konsumpcyjne w Polsce rosną w ujęciu rocznym od grudnia 2016 roku. Wróciły do wzrostów po niemal 2,5 roku spadków. Początkowo inflacja przyspieszała skokowo i już w lutym 2017 roku osiągnęła pułap 2,2 proc., potem jednak jej tempo osłabło i w czerwcu spowolniło do 1,5 proc. To dolna granica dopuszczalnego marginesu wokół celu inflacyjnego, czyli poziomu, do którego swoją polityką powinna dążyć Rada Polityki Pieniężnej. Pozostaje on na poziomie 2,5 proc. Według szybkiego szacunku GUS w lipcu nastąpiło lekkie przyspieszenie do 1,7 proc.

Nie wszystkie dobra konsumpcyjne i towary drożały jednak w tym czasie równie szybko. Średnia dla całego pierwszego półrocza to 1,9 proc. Najmocniej podrożały paliwa, a z nimi koszty transportu, co nie dziwi, zważywszy na dramatycznie niskie ceny ropy naftowej w pierwszej połowie ubiegłego roku.

Zaraz za nimi jest jednak żywność – średnio w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku trzeba było zapłacić za nią o 3,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

– Bardziej ucierpią ci Polacy którzy mają mniejsze dochody, bo jeśli mają mniejsze dochody, to proporcja wydatków na żywność jest wyższa niż u tych, którzy mają wyższe dochody ­– mówi Piotr Kuczyński.

Szybciej niż ceny rosły jednak płace: w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób były wyższe niż przed rokiem o 5 proc. To tempo, według Kuczyńskiego, może jednak wzrosnąć.

– Na razie nie widać potężnej presji na płace. Jeśli się pojawi i będzie utrzymywana, a może tak być, bo stopa bezrobocia jest niezwykle niska w Polsce i potrzeby gospodarki będą duże, to inflacja może ruszyć w górę. To raczej w przyszłym roku, w tym roku nie będzie powyżej 2 proc. – prognozuje Kuczyński.

Zatrudnienie we wspomnianych firmach w czerwcu po raz pierwszy przekroczyło 6 mln osób (bariera 5 mln została pokonana w styczniu 2007 roku, u progu drugiego pod względem tempa wzrostu gospodarczego kwartału w najnowszej historii Polski). Bezrobocie, zarówno w czerwcu, jak i w lipcu jest na najniższym od 26 lat poziomie 7,1 proc. Pracodawcy skarżą się na brak rąk do pracy, a sytuację na razie ratują Ukraińcy. Jednak ryzyko wzrostu presji płacowej jest spore, zwłaszcza że także przybysze zza wschodniej granicy podnoszą swoje oczekiwania w tym względzie.

– Rada Polityki Pieniężnej w tym roku nic nie zrobi, stopy będą na poziomie 1,5 proc. Zmiana nastąpi może w przyszłym roku, a może dopiero w 2019. Jeśli pojawi się wspomniana presja na płace, wtedy Rada będzie zmuszona coś zrobić – komentuje główny analityk DI Xelion.

Potencjalne podniesienie stóp procentowych powinno wzmocnić złotego, który i tak w porównaniu z tym, co działo się w ubiegłym roku przeżywa umocnienie. Od stycznia wzrósł do dolara o ponad 15 proc. Do funta zyskał niemal 10 proc., co akurat nie ucieszyło rodzin otrzymujących pomoc w tej walucie od pracujących w Wielkiej Brytanii krewnych. Powody do radości mieli za to frankowicze: do szwajcarskiej waluty złoty odbudował się o ponad 10 proc. Skromniejszy jest zysk wobec euro – ok. 3 proc. Według Piotra Kuczyńskiego nawet bez podwyżki stóp polska waluta powinna dalej rosnąć.

– Złoty z punktu widzenia fundamentów powinien być silniejszy, w związku z tym zakładam, że będzie się umacniał pod warunkiem, że nie będzie zewnętrznego kryzysu. Gdy taki się pojawia, wszystkie waluty krajów rozwijających się tracą, a złoty jest w tym koszyku. Na razie wydaje się, że powinien zyskiwać – przewiduje Piotr Kuczyński.

źródło: Newseria

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

31.03.2025 / 21:56
StoryEditor
Kim jest Marcin Kuśmierz, nowy prezes Allegro? Gdzie pracował? Jakie ambicje i cele ma nowy szef platformy?
Marcin Kuśmierz formalnie zastąpi Roya Perticucciego na stanowisku prezesa Allegro sp. z o.o. 5 maja 2025 r., a Allegro.eu od zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w czerwcu

Marcin Kuśmierz zostanie prezesem Allegro, wnosząc ponad 25-letnie doświadczenie w sektorze technologicznym. Na stanowisku prezesa zastąpi Roya Perticucciego, który obejmie rolę Specjalnego Doradcy Grupy Allegro.

Przygotowania do sukcesji w Allegro ogłoszono w październiku 2024 r., a powołanie nowego prezesa zostało poprzedzone kompleksowym procesem wewnętrznym i zewnętrznym. Marcin Kuśmierz formalnie zastąpi Roya Perticucciego na stanowisku prezesa Allegro sp. z o.o. 5 maja 2025 r., a Allegro.eu od zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w czerwcu. Decyzja ta stanowi kamień milowy w rozwoju Allegro, a objęcie przez obecnego prezesa funkcji Specjalnego Doradcy Grupy Allegro umożliwi płynne i ustrukturyzowane przekazanie obowiązków.

- W czasie kadencji Roya Perticucciego na stanowisku prezesa, Allegro z powodzeniem realizowało swoją strategię, wypracowało solidny wzrost, rozwinęło możliwości operacyjne i technologiczne, a także wzmocniło dyscyplinę finansową i efektywność operacyjną. Ten fundament rozwoju w połączeniu z poprawą kondycji finansowej grupy umożliwia Allegro przejście do kolejnego rozdziału i skupienie się na odpowiedzialnym inwestowaniu w celu przyspieszenia wzrostu - komentuje Gary McGann, przewodniczący Rady Dyrektorów oraz niezależny dyrektor Niewykonawczy Allegro.eu.

Gary McGann podkreśla, że Allegro jest dzisiaj jedną z największych platform e-commerce w Europie, mogącą się pochwalić silnym bilansem, a jej rozwój napędzają takie usługi jak Allegro Pay, reklama czy Allegro Delivery.

- Wybór Marcina Kuśmierza oznacza początek nowego etapu, łączącego sprawdzone przywództwo, doskonałość operacyjną na dużą skalę oraz gotowość do podejmowania nowych wyzwań - dodaje.

Marcin Kuśmierz został wybrany spośród wyjątkowej grupy kandydatów. Jego współpraca z naszymi utalentowanymi kolegami i koleżankami z Allegro przyniesie w nadchodzących latach realną wartość naszym klientom, sprzedawcom, partnerom i inwestorom - wskazuje dodał Gary McGann.

- Rada Dyrektorów jest przekonana, że Allegro skorzysta z szeroko uznanej wiedzy, doświadczenia i podejścia do zarządzania Marcina. Marcin wkrótce przejmie stery, aby poprowadzić Allegro w kierunku dynamicznie zmieniającej się przyszłości, wykorzystując nasz unikalny model marketplace, aby rozwijać i umacniać pozycję Allegro zarówno w Polsce, jak i na nowych rynkach, na których jesteśmy obecni - tłumaczy ustępujący Roy Perticucci.

Kim jest Marcin Kuśmierz?

Marcin Kuśmierz jest doświadczonym menedżerem, przedsiębiorcą i inwestorem z ponad 25-letnim doświadczeniem zawodowym w branży technologicznej, e-commerce, fintech i AI. Swoją karierę rozpoczął jeszcze na studiach, zakładając regionalną firmę hostingową, która została sprzedana home.pl.

Następnie dołączył do Grupy ITI, największej grupy medialnej w Europie Środkowo-Wschodniej, jako dyrektor ds. badań i rozwoju oraz dyrektor ds. usług mobilnych, gdzie koordynował główne projekty rozwojowe, aby umożliwić grupie korzystanie z najnowszych technologii.

W 2007 roku dołączył do home.pl w roli prezesa, a następnie udziałowca, osiągając z firmą pozycję numer 1 w kategorii hostingu i aplikacji biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej, a następnie sprzedając ją europejskiemu liderowi branży, firmie IONOS.

Po zmianie właściciela pozostał na stanowisku prezesa zarządu i był odpowiedzialny za zarządzanie rynkami wschodzącymi i dużym portfelem aplikacji dla MŚP.

W 2021 r. został prezesem zarządu firmy Shoper, z powodzeniem doprowadzając platformę do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, przy wartości przedsiębiorstwa 65x EBITDA. Pod jego kierownictwem Shoper osiągnął najwyższy wzrost spośród wszystkich platform e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 2021-2024.

Na początku 2025 roku wraz z innymi głównymi akcjonariuszami Shoper zdecydował się sprzedać spółkę holdingowi spółek technologicznych Cyber_folks, który wycenił ją na ponad 1 mld zł.

W ostatnich latach z powodzeniem inwestował również w firmy zajmujące się płatnościami, logistyką, chmurą i sztuczną inteligencją. Marcin Kuśmierz koncentruje się na budowaniu firm opartych na wartościach i wierzy, że dobra kultura organizacyjna jest podstawą każdej innowacyjnej firmy.

- Allegro to prawdziwy polski czempion technologiczny i jestem dumny i podekscytowany, że mogę dołączyć do tego zespołu. Allegro przeszło szereg zmian, które sprawiły, że stało się bardziej efektywne w generowaniu przepływów pieniężnych i zaspokajaniu potrzeb wielu interesariuszy. Chcąc kontynuować ten sukces, zamierzam rozwijać kulturę organizacyjną opartą na otwartości, różnorodności i współpracy w silnych zespołach, by każdy mógł w pełni rozwinąć swój potencjał - mówi Marcin Kuśmierz, nowy prezes Allegro.

I dodaje, że jego ambicją jest, aby Allegro stało się platformą e-commerce pierwszego wyboru dla jeszcze większej liczby konsumentów i sprzedawców. - Jestem pewny, że możemy to osiągnąć, czerpiąc z naszego dziedzictwa oraz kreatywności i innowacyjności wielu ambitnych i utalentowanych pracowników w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej - podkreśla Marcin Kuśmierz.

Jak działa Allergro?

Założone w Polsce 25 lat temu, Allegro prowadzi wiodący marketplace w Europie Środkowo-Wschodniej. Grupa ma swoją siedzibę w Luksemburgu i notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie dzięki największemu IPO w historii GPW. 

Jako największy marketplace założony w Europie, Allegro łączy miliony kupujących z tysiącami międzynarodowych sprzedających, którzy udostępniają na platformach grupy miliony produktów.

Allegro ugruntowało już swoją pozycję jako marketplace pierwszego wyboru dla konsumentów w Polsce i koło zamachowe polskiej gospodarki, pomagając generować około 1 proc. produktu krajowego brutto (PKB) kraju jak i jego całkowitej siły roboczej.

Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, wzrosła w 2024 r. o 9,6 proc. r/r, podczas gdy skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 17,9 proc., dzięki silnemu wzrostowi zysku w Polsce i rosnącej GMV na platformach poza Polską. Liczba aktywnych kupujących w całym regionie osiągnęła poziom 21 mln, z czego prawie 6 mln to kupujący na platformach poza Polską.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

29.03.2025 / 15:15
StoryEditor
Reserved minimalizuje odpady: nowa odsłona designerskich witryn w kluczowych lokalizacjach
W dekoracjach ekspozycyjnych sklepów LPP aż 65 proc. materiałów pochodzi z recyklingu (mat.pras.)

Należąca do grupy LPP marka modowa Reserved wprowadza innowacyjne rozwiązanie w produkcji witryn sklepowych. W tworzeniu dekoracji ekspozycyjnych na 2025 rok aż 65 proc. materiałów pochodzi z recyklingu, któremu poddane zostały w 100 proc. dekoracje sezonowe z Polski z 2023 roku.

Pomimo dynamicznego wzrostu sprzedaży online salony stacjonarne wciąż odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym klientów. Cenią oni możliwość obejrzenia i przymierzenia ubrań oraz zwracają uwagę na sposób prezentacji kolekcji. Witryny sklepowe to zarówno element dekoracyjny, jak i istotne narzędzie budowania wizerunku marki, a także przyciągania uwagi. 

Ich siła tkwi w kreatywności - ciekawie zaprojektowana ekspozycja pozwala zatrzymać wzrok i zaciekawić klienta, aby finalnie zachęcić go do wejścia do sklepu. Projektowanie witryn to działanie na pograniczu mody i sztuki, a najważniejszym aspektem jest znalezienie równowagi pomiędzy oryginalnością a spójnością z estetyką marki.

Witryny sklepowe a ochrona środowiska

Reserved wprowadza innowacyjne rozwiązanie w tym obszarze. Nowe witryny w salonach brandu łączą designerską formę z troską o środowisko. Marka należąca do gdańskiej spółki dokonała analizy już wykorzystanych materiałów oraz możliwości ich ponownego wykorzystania.

– Jako marka działająca w duchu GOZ ciągle obserwujemy rynek i pojawiające się na nim możliwości. Zależy nam na łączeniu technologii z dbaniem o środowisko. Widzimy, że skala realizacji coraz bardziej zaawansowanych technik produkcji we wnętrzach zyskuje na popularności. Widać to np. na targach w Mediolanie czy w Düsseldorfie – mówi Dagmara Gałecka, art director window & interior display w Reserved.

image
Witryny z recyklingu
FOTO: fot. Mat.pras.

Projekt pod hasłem „REuse, REduce, REcycle”, marka realizuje we współpracy z firmą Migaloo Home. Jest on przykładem kompleksowego podejścia do działań w duchu zrównoważonego rozwoju, nie tylko w zakresie mody, ale też wykorzystania zasobów Reserved. Objął on zasięgiem łącznie 20 lokalizacji w Polsce i w Europie, czyli wszystkie witryny w kluczowych lokalizacjach, które są specjalnie projektowane na każdy sezon. 

Będzie można je zobaczyć m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu i Katowicach. Pojawią się także za granicą, w tym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Czechach, Estonii, Serbii oraz na Litwie, Łotwie, Ukrainie i Węgrzech. Ekspozycje będą dostępne od marca 2025 roku i pozostaną na miejscu aż do zimy.

– Po raz pierwszy tego typu działania zrealizowaliśmy w salonie Reserved w Mediolanie. Miało to miejsce w 2023 roku, przy tworzeniu artystycznej instalacji przypominającej bryłę lodową. Została ona wyprodukowana z ponad 350 kg opakowań po gumach do żucia, które pochodziły z fabrycznie wadliwej partii. Każde opakowanie miało wgniecenie, eliminujące je z dalszego procesu produkcji. Nasza technologia pozwoliła zamienić te elementy brył lodowych w płyty przypominające ogień lub wodę. Upcyklingowe działania w duchu less waste są niezwykle ważne w tak dynamicznie rozwijającej się branży, jaką jest retail odzieżowy – mówi Monika Błaszkowska z Migaloo Home.

Reserved a zrównoważony rozwój

Tym razem wystrój witryn bazuje na elementach wykorzystanych we wcześniejszych aranżacjach. Przetworzone zostały wszystkie elementy ekspozycji użyte w 2023 roku w salonach na terenie Polski. Proces rozpoczął się od analizy odpadów, co pozwoliło określić ich dalszą przydatność. Wykorzystano m.in. tapety winylowe, które wcześniej pełniły rolę parawanów i okładziny ekspozytorów. Użyto również płyt, które służyły jako podesty. Dzięki tego rodzaju upcyklingowi odpady zostały przekształcone w artystyczne dzieła, a poprzednie witryny zachowały cyrkularność materiałów w 100 proc. To pierwszy projekt w Polsce, w którym duża marka realizuje witryny w taki sposób.

– Cały proces tworzenia nowych witryn wymagał od nas zaangażowania wielu działów firmy - od logistyki, przez analizę środowiskową, po projektowanie i produkcję. Było to dla nas duże wyzwanie, ale udało nam się przekuć je w świetny projekt, który jest nie tylko elementem dekoracji i budowania wizerunku marki, ale też ma przełożenie na nasz impact środowiskowy – dodaje Dagmara Gałecka.

Zrównoważony rozwój i gospodarka cyrkularna to ważne elementy strategii Reserved. Jednym z przykładów wcześniejszych działań marki w obszarze GOZ był udział w kampanii LPP „Wear Your Story”. Została ona zrealizowana w odpowiedzi na wyraźną potrzebę edukacji i dialogu z konsumentami. Miała na celu zwiększenie świadomości i wrażliwości środowiskowej klientów oraz zwrócenie ich uwagi na konieczność zmiany codziennych nawyków i podejścia do mody. Promowała odpowiedzialne użytkowanie odzieży - zachęcała do upcyklingu oraz powrotu do naprawiania ubrań, by przedłużyć ich żywotność. Wyniki kampanii „Wear Your Story” pokazały rosnącą otwartość konsumentów oraz ich zaangażowanie w tego rodzaju inicjatywy edukacyjne.

Projekt stworzony we współpracy z firmą Miagloo Home to kolejny przykład działań marki Reserved, który pokazuje, że w branży retail możliwe jest ograniczenie ilości odpadów. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa efektywne zarządzanie zasobami oraz ich ponowne wykorzystanie, co przekłada się na realne korzyści dla środowiska. Dążąc do bardziej zrównoważonej przyszłości mody, marka należąca do LPP angażuje swoich klientów w inicjatywy na rzecz gospodarki cyrkularnej, pokazując, że nawet niewielkie zmiany mogą mieć znaczący wpływ na branżę.

Czym się zajmuje LPP?

LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 41 rynkach na świecie. 

Spółka posiada sieć ponad 2500 salonów o łącznej powierzchni przekraczającej 2 mln mkw. i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla 43 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do indeksu MSCI Poland.

 

 

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

01. kwiecień 2025 13:27