22.04.2024 / 18:57
StoryEditor
Wartość paragonów w małych sklepach rośnie, ale liczba transakcji spada. Ile Polacy wydają na jedne zakupy w takich placówkach?
Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wynosiła w marcu 2024 r. 24,34 zł (fot. Shutterstock)
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była w marcu br. o 4,5 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej, ale liczba transakcji już niższa o 4,7 proc. - wynika z danych PIH i CMR. Poza kategoriami typowo świątecznymi dużym wzięciem w tych placówkach cieszyły się m.in. lody oraz jednorazowe e-papierosy, które wkrótce mogą zniknąć z legalnej sprzedaży.
Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych, do którego zaliczają się: małe sklepy spożywcze o powierzchni do 40 mkw.; średnie sklepy spożywcze o powierzchni od 41 do 100 mkw.; duże sklepy spożywcze o powierzchni od 101 do 300 kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe jest w dużej mierze pokłosiem zmniejszającej się liczby placówek tego formatu.
Wciąż istniejące sklepy tego typu w marcu odwiedzało nieco więcej klientów niż przed rokiem, robili też większe zakupy – średnia liczba opakowań w koszyku wzrosła o 2 proc. Średnia wartość transakcji w marcu 2024 r. wyniosła 24,34 zł, była więc aż o 10 proc. wyższa niż przed rokiem.
Większe koszyki to po części efekt zakupów przedświątecznych – w ostatnim tygodniu marca, zakończonym wielkanocną niedzielą, klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio cztery produkty i wydawali na nie średnio prawie 27 zł.
Duże wzrosty sprzedaży w porównaniu z marcem 2023 r. odnotowały wszystkie typowo świąteczne kategorie (w 2023 r. większość zakupów związanych z Wielkanocą miała miejsce w kwietniu). Liczba paragonów z figurkami czekoladowymi i chrzanem była aż o 80 proc. wyższa niż przed rokiem. Z powodu przesunięcia daty świąt, w marcu, znacznie częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się również majonez, dodatki do ciast, zupy, warzywa w puszkach czy likiery.
Bardzo ciepła końcówka miesiąca przyniosła gwałtowne wzrosty sprzedaży lodów. W całym marcu liczba paragonów z lodami impulsowymi wzrosła o 32 proc., a z lodami familijnymi o 22 proc.
Z danych z paragonów analizowanych przez CMR wynika też, że w marcu 2024 r. po raz kolejny wysokie 30, 40-proc wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały innowacyjne produkty nikotynowe, takie jak płyny, pody i elektroniczne papierosy jednorazowe.
Zgodnie z wynikami badań w ostatnich miesiącach dynamicznie rośnie również sprzedaż innej, niewielkiej kategorii – woreczków nikotynowych.
W marcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 3 proc. mniej litrów wódek czystych i piw, jednak już w ujęciu wartościowym obie te kategorie odnotowały niewielkie wzrosty.
Spadki w przeliczeniu na litry (o około 5 proc.) przy jednoczesnym niewielkim wzroście wartościowym odnotowały również napoje energetyzujące, których od stycznia br. nie można sprzedawać osobom niepełnoletnim.
Znacznie częściej niż przed rokiem klienci sięgali natomiast po napoje funkcjonalne (z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystnie wpływać na zdrowie, wygląd i samopoczucie), a także napoje izotoniczne (przeznaczonych głównie do wzmocnienia i uzupełnienia elektrolitów po wysiłku fizycznym).
W porównaniu z lutym 2023 r. liczba paragonów, na których znajdowały się napoje funkcjonalne, zwiększyła się o ponad 50 proc., a izotonicznych o ponad 20 proc.
Duże wzrosty odnotowały również batony funkcjonalne (proteinowe lub energetyzujące), roślinne zamienniki nabiału, a także drinki gotowe do spożycia.
Średnie ceny wielu produktów zbożowych, mlecznych i tłuszczowych, w tym masła, margaryny, oleju czy mleka w marcu 2024 r. były niższe niż przed rokiem, jednak nie zawsze ma to przełożenie na wzrosty sprzedaży – liczba paragonów z tymi kategoriami była w marcu 2024 r. niższa niż przed rokiem.
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
13.03.2025 / 09:14
StoryEditor
Sojusz liderów. Usługa InPost Pay jest dostępna w aplikacji mobilnej Media Expert
InPost Pay w aplikacji Media Expert (mat. prasowe)
Usługa InPost Pay ma już 7,5 mln użytkowników i została wprowadzona przez ponad 1 600 sprzedawców. Pierwszym sklepem internetowym, który wprowadził ją do swojej aplikacji mobilnej, jest sieć Media Expert.
– InPost Pay to unikalne rozwiązanie na polskim rynku, łączące płatności za zakupy i dostawę w jednym miejscu. Nasza usługa ma już ponad 7,5 milionów użytkowników – współpracu...
17.03.2025 / 13:10
StoryEditor
Donald Tusk: to rosyjskie służby specjalne odpowiadają za podpalenie hali Marywilskiej 44
Kadr z pożaru CH Marywilska 44 w filmie ukraińskiej policji (youtube.com)
Litewska prokuratura oświadczyła, że za podpaleniami sklepu IKEA w Wilnie i warszawskiej hali kupieckiej Marywilska 44 stoją rosyjskie służby specjalne - ujawnił Donald Tusk.
Stołeczna hala targowa Marywilska 44 spłonęła 12 maja. Pożar strawił nie tylko obiekt, ale pozbawił też miejsc pracy i dobytku setki handlarzy.
Było tam około 1,4 tysią...