20.05.2024 / 18:40
StoryEditor

Koniec zastępowania ulubionych produktów tańszymi odpowiednikami. Marki producenckie wracają do łask!

Z danych NielsenIQ wynika, że konsumenci bardziej optymistycznie podchodzą do zakupów FMCG i rezygnują z części strategii oszczędnościowych (fot. Shuterstock)
Na fali rosnącego optymizmu konsumenckiego, część strategii oszczędnościowych stosowanych przez Polaków przez ostatnie cztery kryzysowe lata zaczyna powoli odchodzić w niepamięć – stwierdziła Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ, w prezentacji przedstawionej na 6. Kongresie Nowoczesnej Dystrybucji. Jednocześnie dwie taktyki zakupowe nadal pozostaje aktualne.

Z deklaracji konsumentów, które znajdują potwierdzenie w danych liczbowych, wynika, że Polacy zaczynają obecnie odchodzić od kilku strategii stosowanych przez nich przez ostatnie cztery lata po to, żeby poradzić sobie z wyzwaniem, jakim było zarządzanie wydatkami domowymi w obliczu bardzo wysokiej inflacji.

Które techniki oszczędzania odchodzą do lamusa?

Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ stwierdziła, że jedną z taktyk, będących aktualnie w odwrocie jest ograniczanie zakupów. Konsumenci odchodzą także od zastępowania produktów z regularnego koszyka tańszymi (w tym markami własnymi) oraz robienia częstszych zakupów o mniejszej wartości, co było strategią pozwalającą im zachować większą kontrolę nad budżetem.  

Za tym, że Polacy przestają ograniczać zakupy, przemawiają dane pokazujące, że ceny zaczynają mieć mniejszy udział we wzroście wartości rynku FMCG. W lutym i marcu br. (konkretnie w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc) główną siłą napędową tego wzrostu były wyższe wolumeny sprzedaży, a więc de facto wyższa konsumpcja.

Na odchodzenie od tańszych zamienników wskazuje natomiast porównanie dynamiki sprzedaży marek producenckich i marek własnych. Te pierwsze przez ostatnie lata wykazywały się mniejszą dynamiką niż drugie, teraz sytuacja się odwróciła. Luty i marzec br. były miesiącami, w których marki producenckie przewyższyły dynamiką private label (wynosiła ona w ich przypadku odpowiednio 5 i 7 proc., podczas gdy marki własne wykazały się dynamiką na poziomie 2 i 5 proc.), co jest sytuacją nienotowaną od dawna, bo od czwartego kwartału 2021 r.

Polacy wciąż kochają zakupy w dyskontach i na promocjach

– Są natomiast dwie taktyki, dwa sposoby oszczędzania, które polscy konsumenci stosują od dawna i nie widać, aby cokolwiek miało się w tym temacie zmienić. Mowa tu o centralizacji zakupów w tych kanałach, które oferują większe korzyści cenowe, a więc w dyskontach i pogoni za promocjami – zaznaczyła Karolina Zajdel-Pawlak. 

Dyskonty to jedyny kanał z tych istotnych, który w ostatnim roku zyskał na znaczeniu w porównaniu do roku poprzedniego. Z danych Nielsen wynika, że udział dyskontów w wartościowej sprzedaży dóbr z koszyka spożywczego wzrósł w 12-miesięcznym okresie badawczym kończącym się na lutym 2024 do 44 proc. (w analogicznym okresie kończącym się na lutym 2023 – było to 42 proc.). W przypadku koszyka kosmetyczno-chemicznego ich udział zwiększył się z 33 do 34 proc. 

Na potwierdzenie tego, że taktyką oszczędzania, którą polscy konsumenci nadal sobie cenią jest kupowanie produktów na promocji dyrektor zarządzająca NielsenIQ przytoczyła dane zgodnie, z którymi udział dóbr oferowanych na promocji w sprzedaży FMCG w kanale wielkoformatowym, czyli w super i hipermarketów wzrósł w ciągu ostatniego roku (kończącego się na lutym 2024) o niemal 3 p.proc., a w niektórych kategoriach takich jak nabiał nawet o 6 p.proc.

Karolina Zajdel-Pawlak zaznaczyła jednocześnie, że był to rok, w którym podaż promocji – w związku z nieustannymi zmianami cen i koniecznością zwinnego zarządzania ich poziomem – była znacznie niższa. – Należy się zatem spodziewać, że zapotrzebowanie konsumentów na promocje i umiłowanie dla nich są większe, niż pokazują to przedstawione liczby – podkreśliła.

07.11.2024 / 09:13
StoryEditor
Dane dotyczące kradzieży w sklepach zaskakują - zmiany danych dwucyfrowe
W sklepach złodzieje najczęściej kradną żywność, produkty drogeryjne, odzież i akcesoria oraz markowe alkoholefot. Shutterstock

Zaskakujące dane z policyjnych rejestrów: liczba kradzieży w sklepach spada kolejny kwartał z rzędu, a zmiany rok do roku są nawet dwucyfrowe. Jakie są powody, że konsumenci kradną mniej?

W sklepach jest dużo mniej kradzieży, niż rok temu - wynika z policyjnych danych. Konsumenci coraz mniej kradną w sklepach, policja potwierdza nawet 30-procentowy spadek prz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.11.2024 / 12:28
StoryEditor
Bosko – nowa marka własna Lagardère Travel Retail wchodzi na rynek
Napoje energetyczne marki BOSKO (fot. materiały prasowe)

Lagardère Travel Retail, jeden z liderów na rynku sprzedaży detalicznej w sektorze podróżniczym, wprowadził na polski rynek nową markę własną pod nazwą Bosko. Marka ta zaoferuje produkty w kategoriach food i non-food. Debiutujące w sprzedaży napoje energetyczne Bosko są dostępne od 4 listopada w ponad 500 lokalizacjach w całej Polsce, w punktach takich jak Relay, 1Minute czy Inmedio.

Pierwszym produktem pod szyldem Bosko są napoje energetyczne, dostępne zarówno w klasycznej wersji, jak i bez cukru. Hasło przewodnie tej linii to "Bosko pobudza". - W pie...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2024 07:46