W Focus Nation widzimy ten proces nie tylko od strony konsumentów, ale również marketerów, którzy coraz częściej w swoich briefach jako „must have” umieszczają tworzenie krótkich form wideo na różne platformy. Dlaczego akurat ten format?
Konsumenci chcą konkretów w postaci krótkich form wideo
Załóżmy, że w odwiedziny wpadają do Ciebie znajomi. Chciałbyś przygotować dla nich włoski makaron, ale nie wiesz jak go zrobić. Wpisujesz zapytanie w wyszukiwarkę i odtwarzasz 15 minutowy film. Jednak zanim dojdziesz do tego jak zrobić makaron, dowiesz się o jego pochodzeniu, historii, odmianach regionalnych i innych niezbyt przydatnych w danym momencie rzeczach. Właśnie straciłeś około dziesięciu minut swojego cennego czasu…
Takie historie potrafią zirytować, ale też skłonić do nowych sposobów na poszukiwanie treści. Na przykład następnym razem wybierzesz z wyników wyszukiwania trwający niecałą minutę Youtube Shorts. Możesz też zmienić miejsce, w którym wpisujesz zapytanie, na jedną z platform społecznościowych.
Nie tylko format krótkich wideo jest ważny. Istotne jest też kto go stworzył i opublikował. Coraz więcej wyspecjalizowanych w swoich wąskich dziedzinach influencerów zamienia swoje profile w serwisach społecznościowych w strony contentowe. Cieszą się one większym zaufaniem niż profile marek czy materiały opublikowane przez serwisy np. informacyjne.
Gdzie publikować krótkie materiały wideo?
Pierwsze dwie platformy, które przychodzą do głowy niemal natychmiast, to TikTok oraz Instagram. Jednak dużym błędem jest zapominanie o Youtubie i Facebooku. Zwłaszcza ta pierwsza platforma jest godna uwagi, ponieważ oglądalność formatu Youtube Shorts wzrosła z 3,5 miliarda wyświetleń dziennie w 2020 roku do ponad 50 miliardów w chwili obecnej. Ciekawostką jest też fakt, że Youtube Shorts są nie tylko oglądane na smartfonach, ale również na telewizorach w dużym formacie!
Kolejną platformą, niedocenioną w Polsce, na której krótkie wideo mogą świetnie działać jest Pinterest. Taki format skutecznie zwróci uwagę użytkowników w feedzie statycznych postów oraz będzie osiągał lepsze wyniki w kampaniach płatnych.
Czy krótkie wideo sprzedają?
Marketerzy nie mają wątpliwości, że tak. Potwierdzają to wyniki wielu badań, zarówno wśród samych konsumentów, jak również wśród specjalistów od komunikacji i reklamy. Pamiętaj jeszcze o jednym: krótkie formy wideo to kolejne punkty styku Twojej marki z konsumentem na ciągle rosnącej ścieżce zakupowej. Co więcej, sprawdzają się na każdym jej etapie – od wzbudzenia zainteresowania do zakupu produktu, bądź usługi.
Jak tworzyć krótkie wideo?
To wcale nie jest takie proste jak mogłoby się wydawać. Już jednominutowe treści potrafią męczyć odbiorców! Konieczne jest więc utrzymanie ich właściwej dynamiki oraz narracji. Co ciekawe, wideo, które są spontaniczne i wyglądają jak nakręcone z ręki smartfonem, budzą dużo większe zaangażowanie, niż te profesjonalne, przypominające raczej spoty reklamowe. Kolejnym ważnym aspektem jest ich początek, czyli to co znajduje się w pierwszej sekundzie. Czasami masz nawet mniej czasu, aby przykuć uwagę odbiorcy i powstrzymać jego palec przed dalszym scrollowaniem.
Rozwój krótkich form wideo nie oznacza, że powinieneś rezygnować z pozostałych form podawania treści, takich jak tekst, grafika czy audio. Tworzenie short video traktuj w kategorii kolejnego formatu do komunikacji z konsumentami, a nie zamiast na przykład tekstów na bloga czy podcastów. Co więcej krótkie formy świetnie sprawdzają się też jako zajawki, wersje demonstracyjne większych i dłuższych opracowań, które dokładnie przedstawiają Twoją markę, zalety Twoich produktów czy przewagi świadczonych usług.
polska agencja reklamowa 360, która od ponad 20 lat dostarcza swoim Klientom rozwiązania z efektem WOW. Blisko 50-osobowy zespół pracuje dla topowych, polskich i międzynarodowych marek, m.in. Brown-Forman, Mastercard, Krosno Glass, INGKA Centres, Bank BNP Paribas, Dell Technologies, PZU… Focus Nation stawia na partnerskie relacje oraz długoterminową i kompleksową współpracę, traktując Klientów indywidualnie, by kompleksowo wspierać realizację ich celów.