Czym jest social selling?
Według najprostszej definicji jest to zbiór działań przeprowadzonych głównie w obrębie serwisów i platform społecznościowych, których celem jest pozyskanie nowych klientów. Działania te odbywają się na kilku płaszczyznach. Pierwszą z nich jest budowanie własnej marki osobistej pracowników danej firmy poczynając na prezesie, zarządzie, a skończywszy na specjalistach oraz handlowcach czy osobach odpowiedzialnych za kontakt z klientami. Z tym natomiast wiąże się tworzenie merytorycznej treści w różnych formatach. Drugą płaszczyzną jest umiejętne, regularne i przemyślane budowanie relacji oraz poszukiwanie nowych prospektów.
Na koniec dnia suma takich działań daje świetne rezultaty i potrafi zapewnić przewagę nad konkurencją. Jednak nie są to działania proste, wymagają zaangażowania, a ich efekty nie są „na zawsze”.
Analizując naszych klientów oraz zapytania, które regularnie otrzymujemy w Focus Nation jeśli chodzi o social selling, zidentyfikowaliśmy trzy bariery, które należy pokonać, aby wdrożyć tego typu działania w firmie. Z doświadczenia wiemy, że ich przełamywanie to proces. Proces, w który z czasem angażuje się coraz więcej pracowników danej firmy – zwłaszcza gdy pojawiają się pierwsze sukcesy
Brak wiedzy na temat tego jak działa social selling
Jest to pierwsza bariera, którą należy pokonać. Najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem jest cykl warsztatów, szkoleń oraz indywidualnych konsultacji z wybranymi pracownikami. Podczas takich spotkań omawiane są główne założenia social sellingu, tworzenia treści nawiązywania relacji. Duży nacisk jest położony na poznanie właściwości serwisu LinkedIn, który jest domeną działań social sellingowych. Na tym etapie również identyfikujemy ambasadorów, czyli osoby, które w danej firmie bądź instytucji jako pierwsze zaczną stosować techniki social sellingu.
Nie mam czasu na tworzenie treści i aktywność każdego dnia
Żeby uchodzić za specjalistę, trzeba pisać, publikować, komentować – podsumowując należy być aktywnym użytkownikiem serwisów społecznościowych, a zwłaszcza wspomnianego wcześniej LinkedIna. Wyzwaniem jest znalezienie każdego dnia w natłoku obowiązków dodatkowego czasu na te działania. Część rozwiązania pokazujemy podczas szkolenia ucząc między innymi czym jest kuratela treści. Jednak finalnie jako Focus Nation wspieramy pracowników firmy przygotowując razem z nimi atrakcyjne treści w wielu formatach: tekstowych, wideo czy infograficznych. Wystarczy je opublikować co zajmuje dosłownie chwilę.
Nie chcę wychodzić przed szereg
To chyba najtrudniejsza z barier do pokonania. Wiele osób żyje w przeświadczeniu, że to co działa, jak pracują od wielu lat jest sprawdzone i jest jedyną drogą do osiągnięcia sukcesu. Pracownicy są też niechętni do angażowania się w nowe inicjatywy. Praktycznie nigdy nie ma miejsca sytuacja, w której więcej niż połowa osób w zespole czy na szkoleniu od razu wskakuje w wir działań social sellingowych. Ci, którzy się na to zdecydują jako pierwsi czują natomiast wzrok i presję pozostałych. Takie działania są traktowane często przez kolegów i koleżanki jako próba podebrania klientów, zapunktowania u szefa, czyli przysłowiowe wyjście przed szereg. Dlatego też bardzo ważną rzeczą jest objęcie szczególną opieką ambasadorów – muszą czuć nasze wsparcie, pomoc oraz to, że działania w imię social sellingu przyniosą spodziewane rezultaty. A gdy to się udaje, sami z siebie zaczynają się aktywować Ci, którzy na początku mieli sceptyczne nastawienie.
Jedno jest pewne – pojedyncze szkolenie to za mało, aby Twoja firma korzystała z dobrodziejstw social sellingu. To wymaga czasu, regularności oraz wsparcia doświadczonego partnera, który nie tylko przypilnuje całego procesu, ale też dorzuci od siebie coś z efektem WOW.
polska agencja reklamowa 360, która od ponad 20 lat dostarcza swoim Klientom rozwiązania z efektem WOW. Blisko 50-osobowy zespół pracuje dla topowych, polskich i międzynarodowych marek, m.in. Brown-Forman, Mastercard, Krosno Glass, INGKA Centres, Bank BNP Paribas, Dell Technologies, PZU… Focus Nation stawia na partnerskie relacje oraz długoterminową i kompleksową współpracę, traktując Klientów indywidualnie, by kompleksowo wspierać realizację ich celów.