18.06.2024 / 18:03
StoryEditor

Ponad połowa Polaków jest otwarta na spróbowanie mięsa hodowanego komórkowo [BADANIE]

Polacy chętnie spróbują mięsa komórkowego (fot. Shutterstock)
Jak pokazuje nowe badanie YouGov, 56 proc. badanych Polaków uważa, że mięso hodowane komórkowo powinno ono być dostępne dla konsumentów, jeśli przejdzie ocenę organów regulujących bezpieczeństwo żywności. Jest ono podobne do mięsa z uboju zwierząt hodowlanych jednak produkuje się je w kultywatorach podobnych do fermentatorów używanych do produkcji piwa.

Nowe badanie przeprowadzone przez YouGov na zlecenie organizacji non-profit i think tanku Good Food Institute Europe (GFI Europe) wykazało, że ponad połowa polskich konsumentów jest otwarta na spróbowanie mięsa hodowanego komórkowo, nazywanego także mięsem hodowlanym, i poparłaby rozwój jego produkcji w Polsce.

Już 54 proc. badanych jest skłonnych spróbować tego typu produktu, a 25 proc. rozważyłoby zastąpienie nim części obecnie spożywanego mięsa. Zdaniem 49 proc. respondentów spożywana obecnie w Polsce ilość tradycyjnego mięsa jest zbyt duża. Taki sam odsetek badanych deklaruje, że w ciągu najbliższych dwóch lat planuje jeść mniej mięsa lub nie jeść go wcale.

Mięso hodowane komórkowo jest produkowane poprzez pobranie niewielkiej próbki komórek zwierzęcych i hodowanie ich w kultywatorach, podobnych do fermentorów stosowanych w produkcji piwa. Proces ten odtwarza te same funkcje biologiczne, które występują w ciele zwierzęcia, zapewniając niezbędną temperaturę i podstawowe składniki odżywcze, takie jak woda, białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały. Metodą tą można produkować różne rodzaje mięsa, w tym drób, wieprzowinę, wołowinę i owoce morza.

Rosnąca świadomość i otwartość konsumentów

Pomimo tego, że mięso hodowane komórkowo to nowy produkt spożywczy, 40 proc. badanych deklaruje, że zna już metodę jego produkcji, a 16 proc. twierdzi, że ma znaczną wiedzę na ten temat. Co więcej, zdaniem 56 proc. respondentów powinno ono zostać dopuszczone do sprzedaży w Polsce, jeśli przejdzie ocenę bezpieczeństwa żywności przez organy regulacyjne. Dodatkowo 51 proc. uważa, że powinno być produkowane w kraju, aby przynieść korzyści naszej gospodarce. Już 39 proc. Polaków zgadza się, że decydenci powinni inwestować w badania i rozwój mięsa hodowanego komórkowo.

Ponad połowa (58 proc.) badanych uważa, że decyzja o zatwierdzeniu mięsa hodowanego komórkowo powinna być niezależna od jakichkolwiek interesów handlowych. W miarę wysoka zgodność panuje wśród badanych w jednej kwestii – 72 proc. jest zdania, że na opakowaniach produktów z mięsa hodowanego komórkowo powinny znajdować się określenia kojarzone z mięsem tradycyjnym (jak np. "kurczak", "burger" czy "kiełbasa"), ale z jasnym oznaczeniem, że nie pochodzą one z hodowli zwierząt – np. "komórkowe nuggetsy z kurczaka, wyprodukowane bez hodowli zwierząt".

Dzięki ponad 50 startupom w Europie, w tym polskiemu LabFarm, zajmującym się rozwojem sektora mięsa hodowanego komórkowo, to innowacyjne podejście może pomóc zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na białko, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo żywnościowe.

Mniejsze zużycie zasobów naturalnych

Istniejące badania sugerują, że mięso hodowane komórkowo może wymagać znacznie mniej zasobów, takich jak ziemia, i generować mniej emisji gazów cieplarnianych w porównaniu z konwencjonalną hodowlą zwierząt. Dodatkowo rozwój branży mięsa hodowanego komórkowo może przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy w sektorze zrównoważonych technologii żywnościowych i zapewnić Polsce pozycję lidera w tej rozwijającej się dziedzinie.

– Mięso hodowane komórkowo oferuje zrównoważony i wydajny sposób cieszenia się smakiem mięsa, który kochamy, poszerzając możliwości wyboru konsumentów i napędzając innowacje w zakresie technologii żywności. Polska posiada wiedzę naukową i siłę przemysłową, aby stać się liderem w tym rewolucyjnym sektorze, zabezpieczając swoją przyszłość żywnościową i pobudzając gospodarkę – mówi Seth Roberts, Senior Policy Manager w GFI Europe.

Mięso hodowane komórkowo musi zostać zatwierdzone zgodnie z przepisami UE dotyczącymi nowej żywności, zanim będzie mogło być sprzedawane w którymkolwiek z 27 państw członkowskich UE. Zostało ono zatwierdzone do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i Singapurze, a pierwsze wnioski o zatwierdzenie zostały złożone do organów regulacyjnych ds. bezpieczeństwa żywności w Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.

Dane pochodzą z badania w formie ankiety internetowej przeprowadzonej w dniach 15-22 kwietnia 2024 r. przez YouGov Deutschland GmbH na reprezentatywnej grupie 1006 osób z Polski w wieku powyżej 18 lat.

Good Food Institute to międzynarodowa organizacja non-profit, pracująca nad ulepszeniem globalnego systemu żywnościowego dla dobra planety, ludzi i zwierząt. GFI jest siecią organizacji promujących alternatywne białka jako niezbędne rozwiązanie potrzebne do osiągnięcia światowych celów w zakresie klimatu, globalnego zdrowia, bezpieczeństwa żywnościowego i różnorodności biologicznej.

19.12.2024 / 16:05
StoryEditor
Polacy zrobią zakupy świąteczne tak, jak zwykle - czyli na ostatnią chwilę
(fot. TSV-art/Shutterstock)

Z zakupami świątecznymi nie wypada się spieszyć - zdają się myśleć Polacy. Tydzień przed Bożym Narodzeniem wybiera się do sklepów w tym celu 33,8 proc. rodaków, czyli więcej osób niż rok temu. Do tego 28,2 proc. zamierza je zrobić dosłownie kilka dni przed świętami. To również liczniejsza grupa niż przed rokiem, zwracaja uwagę Grupa Blix, która przygotowała raport na ten temat.

Ubyło natomiast konsumentów robiących zakupy świąteczne w pierwszej połowie grudnia. Ponadto dużo mniej osób chce je realizować przynajmniej w części lub w całości online. Tym r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.12.2024 / 15:41
StoryEditor
Lagardère Travel Retail rozwija sieć Salad Story na lotniskach w Polsce. W planach dworce kolejowe
Lokal Salad Story w Poznaniu, fot. LTR

Do trzech punktów Salad Story prowadzonych przez Lagardère Travel Retail w Polsce na lotniskach właśnie dołączył kolejny – tym razem w Poznaniu. W ciągu kolejnych pięciu lat podobnych otwarć będzie jeszcze sześć.

Spółki Lagardère Travel Retail i Salad Story zawarły umowę, z której wynika, że do 2029 r. w polskich portach lotniczych będzie działać w sumie dziesięć punktów Salad Story w ra...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2024 05:58