09.11.2021 / 14:24
StoryEditor

Polacy kupują mniej. To ich sposób na inflację [BADANIE CBOS]

Jak podkreślają przedstawiciele firmy badawczej CBOS, Polacy na różne sposoby starają się radzić sobie z drożyzną. Najpopularniejszy z nich to ograniczanie wydatków na codzienne zakupy poprzez kupowanie mniejszej liczby produktów lub poszukiwanie tańszych zamienników. Takie postępowanie deklaruje 75 proc. badanych. Jak jeszcze zmianiły się zachowania zakupowe mieszkańców naszego kraju?

Ponadto, jak wynika z danych CBOS, 64 proc. Polaków rezygnuje z większych wydatków lub przekłada je na później, 63 proc. ogranicza zużycie wody, prądu i gazu, a 57 proc. mniej wydaje na rozrywkę, wypoczynek i kulturę.

Co istotne, wzrost cen przekłada się na stan finansów konsumentów. 43 proc. respondentów twierdzi, że wydaje swoje oszczędności na bieżące wydatki

Niektórzy stosują odmienną strategię niż ograniczanie wydatków – z obawy przed dalszym wzrostem cen kupują na zapas (18 proc.)., a osoby, którym brakuje już oszczędności – zadłużają się (7 proc.).

Ponadto 28 proc. ogranicza podróże samochodem, co ma związek z dużym wzrostem cen paliw.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

24.04.2025 / 23:56
StoryEditor
Lidl startuje z nową kampanią. Na jaki komunikat postawi? Jakich klientów chce ściągnąć do sklepów?
Lidl, sklep, wózek

Lidl Polska rusza z nową kampanią marketingową, której hasło brzmi: „Zakupy robię w moim Lidlu”. W spocie reklamowym marki usłyszymy nową odsłonę refrenu z przeboju Zbigniewa Wodeckiego „Chałupy welcome to”.

W nowej kampanii Lidl komunikuje klientom, że "jakość i cena to duet, który najlepiej oddaje istotę zakupów w Lidlu”. – Chcemy przypomnieć Polakom, że Lidl to nie tylko atrakcyjne ceny, ale też najwyższa jakość – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. corporate affairs and CSR w Lidl Polska.

Jak informuje Lild “spot zrealizowany został w duchu lifestyle‘owym – to dynamiczny obraz codzienności, w której zakupy w Lidlu stają się naturalnym i przyjemnym elementem dnia. Bohaterowie pokazują tym razem, że to właśnie w Lidlu klienci znajdą dla siebie najlepszej jakości produkty w niskiej cenie”.

Swoją rolę w spocie ma także ambasadorka kanału TikTok Lidl Polska, Marta „Zguta” Zgutczyńska. Kampania ma trafić od młodych dorosłych po rodziny z dziećmi.

Kampania „Zakupy robię w moim Lidlu” wystartowała 22 kwietnia i będzie obecna w różnych kanałach: w telewizji, radiu, gazetkach Lidl Polska, mediach społecznościowych oraz na platformie YouTube. Kampania powstała przy współpracy z GPD Agency.

https://www.youtube.com/watch?v=HhrMsaUYM94

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Obecnie w 31 krajach działa ponad 12 000 sklepów tej marki, a w Polsce ok. 940.

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

17.04.2025 / 14:06
StoryEditor
Sieci handlowe w opłakanej kondycji, marże w dół! Czego sklepy mogą spodziewać się w 2025 r.?
Biedronka, Lidl, Dino

W IV kw. 2024 r. wyniki finansowe handlu detalicznego były słabe. Roczna dynamika przychodów (1,7 proc. r/r) zwolniła w porównaniu z III kw. 2024 r. (2,7 proc. r/r), co - jak podkreślają analitycy PKO BP - przy inflacji na poziomie 4,8 proc. r/r oznaczało realny spadek sprzedaży.

Koszty zwiększyły się o 2,2 proc. r/r, w tym wynagrodzenia pracowników o 9,7 proc. r/r (m.in. efekt podwyżek płacy minimalnej w styczniu i lipcu 2024). Silna konkurencja w warunkach dezinflacji, przy rosnących kosztach osobowych, skutkowała presją na marże. 

image
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych
FOTO: fot. Pko Bp/Gus
Rentowność sprzedaży netto obniżyła się o 0,4pp r/r do 3,8 proc. w IV kw. 2024 r., marża EBITDA spadła o 0,3pp r/r do 6,3 proc.

Dyskonty kreują sytuację na rynku FMCG

Jak podkreślają eksperci PKO BP na ogólną sytuację handlu detalicznego wpływają przede wszystkim wyniki niewyspecjalizowanych sklepów (dyskonty, supermarkety, hipermarkety), których udział w przychodach branży w IV kw. 2024 r. wyniósł 54 proc.

 Według NielsenIQ w 2024 wartość rynku FMCG wzrosła o 4,2 proc. do 421 mld zł. Największy wkład w ten wzrost miały dyskonty ze sprzedażą 198 mld zł (+7 proc. r/r) oraz zorganizowane sieci sklepów osiedlowych (proximity), ze sprzedażą na poziomie 98 mld zł (+6,5 proc. r/r). Niezależne sklepy spożywcze i franczyzowe osiągnęły sprzedaż w wysokości 97 mld zł (-1 proc. r/r), a hipermarkety - podobnie jak w 2023 - 29 mld zł.

Jak wskazują analitycy PKO BP nastroje konsumentów nadal są nie najlepsze, mimo obiektywnie dobrych danych o dochodach gospodarstw domowych. Prawdopodobnie ma na to wpływ zwiększona niepewność związana z sytuacja geopolityczną i handlem międzynarodowym.

Polacy obawiają się pogorszenia sytuacji gospodarczej, w tym przyspieszenia wzrostów cen i wzrostu bezrobocia. Jednak jednocześnie w marcu ponad 64 proc. ankietowanych oceniało, że kondycja ich budżetów domowych jest dobra (mogą trochę lub dużo oszczędzać) – to najwyższy wynik przynajmniej od początku 2018, od kiedy gromadzone są takie dane.

Prognoza dla handlu na 2015 r.? Czego się spodziewać?

Zdaniem ekspertów PKO BP w 2025 możliwa jest niewielka poprawa wyników handlu detalicznego. Wzrost konsumpcji prywatnej nastąpi w podobnej skali jak w 2024.

Wprawdzie płace nominalne w sektorze przedsiębiorstw mają wzrastać wolniej niż w 2024, ale nadal dosyć solidnie – według prognozy PKO BP o 7,5 proc. wobec 11,2 proc. w 2024. Oznacza to dalszy wzrost dochodów realnych, a jednocześnie mniejszą presję kosztów osobowych placówek handlowych. Te czynniki mogą mieć pozytywny wpływ na wynik działalności.

Z kolei w warunkach wciąż dużych obaw konsumentów oraz przyzwyczajenia do promocji i aktywnego poszukiwania niższych cen, największe sieci spożywcze prawdopodobnie nadal będą prowadzić agresywną politykę cenową. Wpłynie to - zdaniem ekspertów - negatywnie na realizowane marże, a dla mniejszych firm może być zabójcze.

Wartość sprzedaży detalicznej FMCG jest w dużej mierze zależna od zmian cen żywności. W 2025 spodziewana jest dodatnia ich dynamika, co będzie zwiększało przychody handlu.

image
Przychody, koszty i wynik finansowy firm z sektora handlu detalicznego
FOTO: fot. Pko Bp/Gus
 

Komentarze (0)

Nie znaleziono komentarzy

Zostaw swoje komentarze

26. kwiecień 2025 01:12