10.05.2024 / 13:39
StoryEditor

Nastroje konsumentów nie zmieniają się od początku roku. Czy detaliści mogą liczyć na większy optymizm?

Barometr nastrojów konsumenckich w kwietniu 2024 roku niemal się nie zmienił (fot. Shutterstock)
Barometru Nastrojów Konsumenckich w Polsce utrzymuje się na plusie już kolejny miesiąc z rzędu. Jednak wskaźnik ten od stycznia prawie nie zmienił się. W kwietniu 2024 roku wyniósł 1,3 pkt, co oznacza minimalny spadek, o 0,6 jednostki w stosunku do marca – wynika z danych GfK – An NIQ Company.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje w zakresie postaw konsumenckich. W Polsce wskaźnik ten jest obecnie wyższy niż w większości państw unijnych. Średnia wyniosła -13,7, czyli niemal dokładnie tyle samo co przed miesiącem.

Nieco większa skłonność do niektórych wydatków

Z danych GfK – An NIQ Company wynika, że w kwietniu br. pogorszyła się większość kluczowych wskaźników barometru – zarówno w zakresie oceny sytuacji ekonomicznej kraju, jak i własnych portfeli. Wyjątkiem okazała się nieco większa skłonność do wydatków na dobre trwałe. Znacznie większe zmiany wciąż możemy zauważyć w perspektywie długofalowej. Przed rokiem składowe barometru były nawet o kilkadziesiąt jednostek gorsze, a główny wskaźnik znajdował się aż 13 kresek poniżej zera.

W wyraźnie lepszych nastrojach konsumenckich znajdowali się w Polsce mężczyźni (co jest regułą w tym badaniu). Gdyby o wynikach decydowały jedynie kobiety, wynik barometru byłby ujemny. Wyraźnie większe – i tu również bez odchyleń od normy – okazały się różnice w podziale na wiek. W najlepszych nastrojach konsumenckich znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik sięga 18-19 jednostek na plusie. Dla porównania badani z grupy 50-59 i powyżej 60 lat odnotowali średnik wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -9 i -5,5 jednostki.

Konsumenci uważają, że będzie drożej

Wciąż na podobnym poziomie utrzymują się obawy społeczeństwa związane z potencjalnym wzrostem cen oraz kryzysem na rynku pracy. Niespełna 80 proc. badanych prognozuje, że ceny w najbliższych miesiącach nadal będą rosnąć, zaś ponad 38 proc. obawia się, że w bliskiej przyszłości stopa bezrobocia w kraju wzrośnie.

– Wskaźnik barometru nastrojów konsumenckich od czterech miesięcy niemal nie drgnął, ale jest to „nuda”, na którą handel i cała gospodarka czekały od dawna. Rynek złapał oddech i niewiele wskazuje, by w najbliższych miesiącach sytuacja istotnie się poprawiła lub pogorszyła. Znaczących zmian nie dostrzegamy ani na rynku pracy, ani w koniunkturze najważniejszych sektorów przemysłu. Spokojniej zrobiło się także w geopolityce – mówi Barbara Lewicka, Senior Director w GfK – An NIQ Company.

Dodaje, że ostatnie lata pokazały, że pewne jest wyłącznie to, że nic nie jest pewne. Tym bardziej cieszy długi okres spokoju i brak radykalnych zmian, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić.

Badanie zrealizowano w dniach 5-10 kwietnia 2024 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.

Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna Barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

image
Barometr nastrojów konsumenckich w kwietniu 2024 roku (GfK – An NIQ Company)
FOTO: fot. Gfk – An Niq Company
08.11.2024 / 12:06
StoryEditor
Grupa InPost notuje zdecydowany wzrost wolumenów i przychodów. Jak przyrasta liczba paczkomatów? Co w e-commerce wydarzy się na koniec roku?
Rafał Brzoska, prezes firmy InPost

Grupa InPost odnotowała znaczący wzrost wolumenów, sprzedaży i rentowności. Firma kontynuuje także ekspansję sieci paczkomatów, na koniec kwartału spółka osiągnęła poziom 43 812 urządzeń, po wzroście o 33 proc. r/r. W III kw. grupa obsłużyła 262 mln przesyłek, czyli o 25 proc. więcej r/r, natomiast przychody zanotowały skok o 23 proc. r/r, osiągając 2,54 mld zł.

Rafał Brzoska, prezes Grupy Inpost wskazuje, że miniony kwartał był kolejnym okresem realizacji strategii Grupy InPost, która zakłada wzrost na wszystkich kluczowych rynkach. - ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.11.2024 / 13:16
StoryEditor
Krakowski Kredens robi wielki come-back! Nowy sklep internetowy i powrót do otwierania placówek stacjonarnych
Na zdj. sklep sieci Krakowski Kredens (fot. Sorbis/Shutterstock)

Marka Krakowski Kredens chce wrócić na poważnie na handlową mapę Polski. W listopadzie uruchomi e-sklep, a na 2025 r. planuje otwarcia sklepów stacjonarnych. Pierwsza z takich placówek ruszy najprawdopodobniej w pierwszej połowie przyszłego roku.

Przypomnijmy, że Krakowski Kredens to marka sklepów i produktów spożywczych dawniej należąca do sieci Alma Market (upadłej w 2017 r.). Latem 2023 r. została sprzedana za 3...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 85% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2024 07:49