20.01.2025 / 08:07
StoryEditor

Mleczne i á la mleczne na plusie. Rośnie rynek roślinnych substytutów mleka i jego przetworów w Polsce

Aleksandras BaceviciusAleksandras Bacevicius
42 - tyle nowych marek i submarek roślinnych zamienników produktów mlecznych pojawiło się w Polsce od stycznia 2021 r. do lipca 2024 r. (fot. SariMe/Shutterstock)

Choć ceny produktów mlecznych idą w górę, to nie są one jedynym motorem napędowym rynku. W Polsce, podobnie jak w całym regionie, rośnie on także za sprawą większej konsumpcji. Równolegle rozwija się rynek roślinnych substytutów mleka i jego przetworów, choć jest on nadal znacznie mniejszy niż w krajach Europy Zachodniej.

Oczekuje się, że wartość rynku produktów mlecznych w Polsce w 2024 r. wzrośnie o prawie 7 proc., osiągając 36,2 mld zł. Oznacza to spowolnienie w porównaniu do roku 2022 oraz 2023, kiedy zanotował on dwucyfrowy wzrost, będący jednak w dużej mierze wypadkową przypadającej na ten okres wysokiej inflacji.

W roku 2024 jednostkowe ceny produktów mlecznych nadal rosły, chociaż nie tak drastycznie jak w poprzednich dwóch latach. Mając na względzie wrażliwość konsumentów na ceny, pogłębianą przez wojnę na tym polu pomiędzy dwiema czołowymi sieciami dyskontowymi w kraju, branża mleczarska była niechętna wprowadzaniu podwyżek rekompensujących coraz wyższe koszty prowadzenia działalności.

Wysiłki zmierzające do tego, aby przyciągnąć klientów konkurencyjnymi cenami, a tym samym ograniczyć wpływ ponownego wprowadzenia w Polsce 5-proc. podatku VAT na żywność, zawieszonego po raz pierwszy w czasie pandemii COVID-19, wydają się nadal prawdopodobne.

Liderzy wzrostu

Niemal wszystkie kategorie produktów mlecznych wykazywały się w 2024 r. wzrostem pod względem wolumenu sprzedaży. Oznacza to, że rynek rozwija się nie tylko za sprawą wyższych cen jednostkowych, ale też większej konsumpcji. Kluczową rolę odgrywa tu napływ uchodźców z Ukrainy, którzy przyczynili się do znacznego przyrostu liczby ludności w Polsce, w porównaniu z latami covidowymi, kiedy liczebność populacji nieznacznie malała.

Najszybciej rosnącymi kategoriami w tym ujęciu były w 2024 r. jogurty naturalne oraz inne fermentowane produkty mleczne, co jest spowodowane trendem dbania o zdrowie i dobre samopoczucie. W czołówce znajdują się również sery twarde. Do wzrostu tej dużej kategorii z pewnością przyczynia się to, że polscy konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie różnorodnymi serami z całego świata.

Kategoriami, które szybko się rozwijają, są też roślinne zamienniki nabiału, ale warto zauważyć, że ich wzrost wynika przede wszystkim ze znacznie niższej bazy w porównaniu do reszty rynku. Polscy konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie napojami roślinnymi, stanowiącymi substytut mleka, niebazującymi na soi, które lepiej odpowiadają różnym preferencjom smakowym. Kategorie roślinnych odpowiedników jogurtów i serów także rosną pod względem wolumenu, jednak przynajmniej ta ostatnia pozostaje niszowa, ponieważ wciąż problematyczne jest nadanie tym produktom tekstury i smaku atrakcyjnych dla większej grupy konsumentów.

Trendy w innowacjach

Naturalne, że roślinne zamienniki produktów mlecznych dają najszerszy zakres możliwości w zakresie wprowadzania innowacji. Z bazy danych Passport Innovation prowadzonej przez Euromonitor International wynika, że od stycznia 2021 r. do lipca 2024 r. w Polsce pojawiły się 42 nowe marki i submarki tego typu.

Niezależnie od innowacji w zakresie roślinnych zamienników produktów mlecznych na nabiałowym rynku zauważalny jest inny wyraźny trend. Czołowe firmy z branży wprowadzają do sprzedaży produkty o wysokiej zawartości białka lub też zmieniają opakowania produktów już istniejących tak, by ten fakt podkreślić (podobną tendencję można zauważyć również w przypadku produktów z innych kategorii). Wszechobecny trend dbania o zdrowia i dobre samopoczucie przyczynił się do ogólnie lepszej edukacji żywieniowej, ale także rozwoju kultury korzystania z siłowni. W związku z tym wzrosła też świadomość kluczowej roli odpowiedniej ilości białka w diecie, co z kolei sprawiła, że polscy konsumenci chętnie szukają produktów o wyższej jego zawartości.

Co ciekawe, popularność komunikatów o wysokiej zawartości białka na opakowaniach produktów mlecznych nie jest tylko polskim fenomenem. Produkty te mnożą się i cieszą dużym popytem również na innych rynkach regionu Europy Wschodniej. W krajach takich jak Bułgaria, Czechy, Gruzja, Węgry i Serbia produkty wzbogacane w białko wprowadza się w wielu kategoriach, począwszy od mleka (często oferowanego w wersji bez laktozy), przez twaróg, po chłodzone desery mleczne.

Wschód vs. Zachód

Trendy na rynku produktów mlecznych w Europie Zachodniej wykazują pewne podobieństwa do tych obserwowanych w Europie Wschodniej – cały kontynent zmaga się z kryzysem kosztów życia po okresie wysokiej inflacji, a ceny wydają się stabilizować. Niemniej konsumenci w Europie Zachodniej nadal mają tendencję do ograniczania wydatków, wybierając produkty niezbędne oraz te sygnowane markami własnymi. Wyższe koszty utrzymania oznaczają również, że konsumenci częściej gotują w domu, co powoduje wzrost konsumpcji wyrobów takich jak masło i śmietana. Ogólnie rzecz ujmując, podstawowe kategorie produktów mlecznych rozwijały się w 2023 i 2024 r. w krajach Europy Zachodniej pod względem wolumenowym wolniej niż w Europie Wschodniej.

Nie jest tajemnicą, że polscy konsumenci bardzo chętnie wybierają wyroby mleczne lokalnej produkcji, co jest cechą łączącą ich z mieszkańcami niektórych krajów nordyckich. Jednak w przypadku tych drugich za takim wyborem przemawia głównie dążenie do redukcji śladu węglowego. Jednocześnie w krajach nordyckich, zwłaszcza w Szwecji i Finlandii, głównym czynnikiem decydującym o wyborze produktu w ostatnich latach była cena jednostkowa, co czasami dawało pierwszeństwo wyrobom z importu, które są tańsze niż te produkowane lokalnie. W Polsce – ze względu na zdolności produkcyjne kraju oraz ogólnie niższe ceny niż w krajach nordyckich – takiego scenariusza nie ma się co obawiać. Prawdą jest natomiast, że niektóre czynniki deklarowane przez konsumentów jako ważne przy wyborze produktów w okresie trudności ekonomicznych schodzą na dalszy plan. Właśnie z tego powodu sprzedawcy detaliczni w kilku krajach Europy Zachodniej zasugerowali producentom zmniejszenie ofert w zakresie wyrobów ekologicznych.

Roślinne substytuty produktów mlecznych także cechował w latach 2023 i 2024 w Europie Zachodniej znacznie mniejszy wzrost niż w krajach Europy Wschodniej, w tym kontekście nie można jednak zapominać, że rozmiary rynków we wszystkie kategoriach roślinnych odpowiedników dla nabiału są w Europie Zachodniej kilkukrotnie większe. Prognozuje się, że napoje roślinne, stanowiące substytut mleka, mają zanotować w tym regionie w roku 2024, podobnie jak w roku 2023, umiarkowany wzrost wolumenu o 5 proc., podczas gdy średni wzrost dla krajów Europy Wschodniej to 10 proc.

image
FOTO: fot.

O autorze:

Aleksandras Bacevicius, analityk w Euromonitor International. Analityk ds. badań rynku w zespole Food & Nutrition firmy Euromonitor International. Koordynuje projekty badawcze w branży spożywczej w kilku krajach Europy Wschodniej. Aleksandras jest także członkiem centralnego zespołu projektowego Pet Care, odpowiedzialnego za prowadzenie i przegląd procesu badawczego na całym świecie każdego roku.

***

Powyższy artykuł został w pierwszej kolejności opublikowany w nr 6/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

12.03.2025 / 14:57
StoryEditor
Leroy Merlin instaluje modułowe schrony przeciwbombowe, aby chronić klientów i pracowników
Sieć Leroy Merlin zdecydowała się postawić schrony przy swoich sklepach. Każdy z nich pomieści co najmniej kilkadziesiąt osób (fot. Rau.ua)

W trudnych warunkach Leroy Merlin Ukraina podejmuje ważny krok w kierunku bezpieczeństwa swoich pracowników i klientów. Firma zainstalowała nowoczesne modułowe schrony przeciwbombowe w pobliżu swoich hipermarketów budowlanych, gdzie nie ma schronów stacjonarnych, dzięki czemu każdy odwiedzający i pracownik może czuć się chroniony.

Są to betonowe konstrukcje o długości 15 metrów i szerokości 3 metrów, w których może zmieścić się kilkadziesiąt osób. Każdy taki schron kosztuje 2 miliony hrywien...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

14.03.2025 / 10:50
StoryEditor
Izba Gospodarki Elektronicznej apeluje o powołanie koordynatora ds. usług cyfrowych. Nie ma kto reprezentować interesów polskich przedsiębiorców z sektora e-commerce!
E-Izba apeluje o powołanie koordynatora ds. usług cyfrowych, zdj. ilustracyjne (fot. Shutterstock)

Od 17 lutego 2024 r. w całej Unii Europejskiej obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych. Jego podstawowym celem jest stworzenie bezpieczniejszego środowiska internetowego dla konsumentów i przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Na podstawie Aktu o usługach cyfrowych każde państwo członkowskie jest zobowiązane do powołania koordynatora ds. usług cyfrowych odpowiedzialnego za nadzorowanie dostawców usług pośrednich i egzekwowanie wykonania obowiązków wynikających Rozporządzenia. Polska jako jedyne państwo członkowie w UE nie powołała dotychczas tego organu. Apel Izby Gospodarki Elektronicznej.

Izba Gospodarki Elektronicznej alarmuje, że brak powołania koordynatora ds. usług cyfrowych skrajnie niekorzystnie wpływa na pozycję Polski w dyskusjach dotyczących regulacji us...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26. marzec 2025 09:42