20.01.2025 / 08:07
StoryEditor

Mleczne i á la mleczne na plusie. Rośnie rynek roślinnych substytutów mleka i jego przetworów w Polsce

Aleksandras BaceviciusAleksandras Bacevicius
42 - tyle nowych marek i submarek roślinnych zamienników produktów mlecznych pojawiło się w Polsce od stycznia 2021 r. do lipca 2024 r. (fot. SariMe/Shutterstock)

Choć ceny produktów mlecznych idą w górę, to nie są one jedynym motorem napędowym rynku. W Polsce, podobnie jak w całym regionie, rośnie on także za sprawą większej konsumpcji. Równolegle rozwija się rynek roślinnych substytutów mleka i jego przetworów, choć jest on nadal znacznie mniejszy niż w krajach Europy Zachodniej.

Oczekuje się, że wartość rynku produktów mlecznych w Polsce w 2024 r. wzrośnie o prawie 7 proc., osiągając 36,2 mld zł. Oznacza to spowolnienie w porównaniu do roku 2022 oraz 2023, kiedy zanotował on dwucyfrowy wzrost, będący jednak w dużej mierze wypadkową przypadającej na ten okres wysokiej inflacji.

W roku 2024 jednostkowe ceny produktów mlecznych nadal rosły, chociaż nie tak drastycznie jak w poprzednich dwóch latach. Mając na względzie wrażliwość konsumentów na ceny, pogłębianą przez wojnę na tym polu pomiędzy dwiema czołowymi sieciami dyskontowymi w kraju, branża mleczarska była niechętna wprowadzaniu podwyżek rekompensujących coraz wyższe koszty prowadzenia działalności.

Wysiłki zmierzające do tego, aby przyciągnąć klientów konkurencyjnymi cenami, a tym samym ograniczyć wpływ ponownego wprowadzenia w Polsce 5-proc. podatku VAT na żywność, zawieszonego po raz pierwszy w czasie pandemii COVID-19, wydają się nadal prawdopodobne.

Liderzy wzrostu

Niemal wszystkie kategorie produktów mlecznych wykazywały się w 2024 r. wzrostem pod względem wolumenu sprzedaży. Oznacza to, że rynek rozwija się nie tylko za sprawą wyższych cen jednostkowych, ale też większej konsumpcji. Kluczową rolę odgrywa tu napływ uchodźców z Ukrainy, którzy przyczynili się do znacznego przyrostu liczby ludności w Polsce, w porównaniu z latami covidowymi, kiedy liczebność populacji nieznacznie malała.

Najszybciej rosnącymi kategoriami w tym ujęciu były w 2024 r. jogurty naturalne oraz inne fermentowane produkty mleczne, co jest spowodowane trendem dbania o zdrowie i dobre samopoczucie. W czołówce znajdują się również sery twarde. Do wzrostu tej dużej kategorii z pewnością przyczynia się to, że polscy konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie różnorodnymi serami z całego świata.

Kategoriami, które szybko się rozwijają, są też roślinne zamienniki nabiału, ale warto zauważyć, że ich wzrost wynika przede wszystkim ze znacznie niższej bazy w porównaniu do reszty rynku. Polscy konsumenci wykazują coraz większe zainteresowanie napojami roślinnymi, stanowiącymi substytut mleka, niebazującymi na soi, które lepiej odpowiadają różnym preferencjom smakowym. Kategorie roślinnych odpowiedników jogurtów i serów także rosną pod względem wolumenu, jednak przynajmniej ta ostatnia pozostaje niszowa, ponieważ wciąż problematyczne jest nadanie tym produktom tekstury i smaku atrakcyjnych dla większej grupy konsumentów.

Trendy w innowacjach

Naturalne, że roślinne zamienniki produktów mlecznych dają najszerszy zakres możliwości w zakresie wprowadzania innowacji. Z bazy danych Passport Innovation prowadzonej przez Euromonitor International wynika, że od stycznia 2021 r. do lipca 2024 r. w Polsce pojawiły się 42 nowe marki i submarki tego typu.

Niezależnie od innowacji w zakresie roślinnych zamienników produktów mlecznych na nabiałowym rynku zauważalny jest inny wyraźny trend. Czołowe firmy z branży wprowadzają do sprzedaży produkty o wysokiej zawartości białka lub też zmieniają opakowania produktów już istniejących tak, by ten fakt podkreślić (podobną tendencję można zauważyć również w przypadku produktów z innych kategorii). Wszechobecny trend dbania o zdrowia i dobre samopoczucie przyczynił się do ogólnie lepszej edukacji żywieniowej, ale także rozwoju kultury korzystania z siłowni. W związku z tym wzrosła też świadomość kluczowej roli odpowiedniej ilości białka w diecie, co z kolei sprawiła, że polscy konsumenci chętnie szukają produktów o wyższej jego zawartości.

Co ciekawe, popularność komunikatów o wysokiej zawartości białka na opakowaniach produktów mlecznych nie jest tylko polskim fenomenem. Produkty te mnożą się i cieszą dużym popytem również na innych rynkach regionu Europy Wschodniej. W krajach takich jak Bułgaria, Czechy, Gruzja, Węgry i Serbia produkty wzbogacane w białko wprowadza się w wielu kategoriach, począwszy od mleka (często oferowanego w wersji bez laktozy), przez twaróg, po chłodzone desery mleczne.

Wschód vs. Zachód

Trendy na rynku produktów mlecznych w Europie Zachodniej wykazują pewne podobieństwa do tych obserwowanych w Europie Wschodniej – cały kontynent zmaga się z kryzysem kosztów życia po okresie wysokiej inflacji, a ceny wydają się stabilizować. Niemniej konsumenci w Europie Zachodniej nadal mają tendencję do ograniczania wydatków, wybierając produkty niezbędne oraz te sygnowane markami własnymi. Wyższe koszty utrzymania oznaczają również, że konsumenci częściej gotują w domu, co powoduje wzrost konsumpcji wyrobów takich jak masło i śmietana. Ogólnie rzecz ujmując, podstawowe kategorie produktów mlecznych rozwijały się w 2023 i 2024 r. w krajach Europy Zachodniej pod względem wolumenowym wolniej niż w Europie Wschodniej.

Nie jest tajemnicą, że polscy konsumenci bardzo chętnie wybierają wyroby mleczne lokalnej produkcji, co jest cechą łączącą ich z mieszkańcami niektórych krajów nordyckich. Jednak w przypadku tych drugich za takim wyborem przemawia głównie dążenie do redukcji śladu węglowego. Jednocześnie w krajach nordyckich, zwłaszcza w Szwecji i Finlandii, głównym czynnikiem decydującym o wyborze produktu w ostatnich latach była cena jednostkowa, co czasami dawało pierwszeństwo wyrobom z importu, które są tańsze niż te produkowane lokalnie. W Polsce – ze względu na zdolności produkcyjne kraju oraz ogólnie niższe ceny niż w krajach nordyckich – takiego scenariusza nie ma się co obawiać. Prawdą jest natomiast, że niektóre czynniki deklarowane przez konsumentów jako ważne przy wyborze produktów w okresie trudności ekonomicznych schodzą na dalszy plan. Właśnie z tego powodu sprzedawcy detaliczni w kilku krajach Europy Zachodniej zasugerowali producentom zmniejszenie ofert w zakresie wyrobów ekologicznych.

Roślinne substytuty produktów mlecznych także cechował w latach 2023 i 2024 w Europie Zachodniej znacznie mniejszy wzrost niż w krajach Europy Wschodniej, w tym kontekście nie można jednak zapominać, że rozmiary rynków we wszystkie kategoriach roślinnych odpowiedników dla nabiału są w Europie Zachodniej kilkukrotnie większe. Prognozuje się, że napoje roślinne, stanowiące substytut mleka, mają zanotować w tym regionie w roku 2024, podobnie jak w roku 2023, umiarkowany wzrost wolumenu o 5 proc., podczas gdy średni wzrost dla krajów Europy Wschodniej to 10 proc.

image
FOTO: fot.

O autorze:

Aleksandras Bacevicius, analityk w Euromonitor International. Analityk ds. badań rynku w zespole Food & Nutrition firmy Euromonitor International. Koordynuje projekty badawcze w branży spożywczej w kilku krajach Europy Wschodniej. Aleksandras jest także członkiem centralnego zespołu projektowego Pet Care, odpowiedzialnego za prowadzenie i przegląd procesu badawczego na całym świecie każdego roku.

***

Powyższy artykuł został w pierwszej kolejności opublikowany w nr 6/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

15.01.2025 / 08:50
StoryEditor
Black Red White, producent mebli i sieć handlowa z artykułami wyposażenia wnętrz, zamyka zakład produkcyjny i zwalnia setki osób

Biłgorajski producent mebli Black Red White zlikwiduje jeden z oddziałów – fabrykę w Przeworsku, która zatrudnia ponad 200 osób. Trwają negocjacje w sprawie warunków zwolnień.

Firma Black Red White – producent mebli z siedzibą w Biłgoraju, ogłosił zamiar likwidacji jednego z oddziałów, fabryki mebli w Przeworsku. Jak ustalił portal TVP Rzeszó...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.01.2025 / 12:50
StoryEditor
Co czeka branżę TSL w 2025 roku? Ekspert wyjaśnia jakie wyzwania i szanse stoją przed sektorem w nadchodzącym roku
Co czeka branżę TSL w 2025 roku? (fot. Shutterstock)

Rok 2025 zapowiada się jako okres intensywnych zmian dla sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL). Nowe regulacje prawne, zaawansowane technologie i wyzwania związane z ESG postawią przedsiębiorstwa przed koniecznością dostosowania swoich strategii do dynamicznie zmieniających się realiów. Co dokładnie czeka branżę?

Od stycznia 2025 roku zniknie przepis nakładający na przewoźników obowiązek powrotu pojazdów ciężarowych do kraju rejestracji co osiem tygodni. Regulacja ta, krytykowana za gene...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20. styczeń 2025 08:07