Poniżej przedstawiamy zarys najciekawszych trendów. Ich dokładną analizę oraz omówienie kolejnych trendów i antytrendów opublikujemy na naszej stronie Focus Nation w drugiej połowie stycznia. Jeśli nie chcesz przegapić trendbooka na 2024 to zapraszamy do śledzenia naszego konta na LinkedIn.
Marki podnoszące na duchu
W ostatnich latach wydarzyło się na świecie wiele złego: pandemia covidu, wojna, konflikty zbrojne, niepokoje polityczne, wynikający z powyższych kryzys gospodarczy. To duża kumulacja negatywnych wydarzeń, które niezbyt optymistycznie nastrajają konsumentów na przyszłość. Obawiamy się jej, boimy się wdrażać swoje plany na życie w obawie przed niepewnym jutrem. Konsumenci przestawiają się w tryb przetrwania, zamiast rozwoju. To nie służy nikomu!
Dużą role do odegrania mają marki. Ich wpływ na konsumentów jest ogromny nie tylko jeśli chodzi o decyzje zakupowe, ale również postawy życiowe, spędzanie czasu czy motywowanie do działania. Dlatego też marki powinny podnosić na duchu konsumentów, pokazywać przyszłość jako szansę, a nie zagrożenie. W codziennej komunikacji upychać mnóstwo pozytywnych emocji, motywować do działania i nagradzać sukcesy. Marki po części staną się naszymi terapeutami, a ich największym wyzwaniem będzie to jak rozwiązywać nasze problemy, jednocześnie o nich nie wspominając.
Odpowiedzialność 2.0.
Rośnie zbiorowa oraz jednostkowa świadomość odpowiedzialności jaka na nas ciąży za środowisko i przyszłość naszej planety. Mamy poczucie, że to przysłowiowy ostatni dzwonek, aby zmienić kierunek rozwoju na ten przyjazny, zielony, dający lepsze perspektywy na przyszłość (tak a propos akapitu powyżej). Według badań rośnie skłonność konsumentów do płacenia więcej za dobrej jakości produkty, które będą służyć dłużej. Zamiast produkować masę jednorazówek stawiamy na drugi czy nawet trzeci obieg produktów. Na rynku pojawi się też więcej nowych produktów pod hasłem zeroemisyjności, a firmy dążą do neutralności węglowej.
Skąd zatem to 2.0.? Ponieważ już nie wystarczy powiedzieć, że coś się robi dla planety, środowiska czy lokalnej społeczności. Konsumenci oczekują dowodów, konkretnych liczb, które pokażą jaki masz wpływ na otaczający świat. To wymaga natomiast głębszych zmian na poziomie strategii, procesu produkcji, współpracy z podwykonawcami czy inwestowania w nowe technologie. Za chwilę będzie to ostatni moment, na zyskanie w oczach konsumentów i wykorzystanie odpowiedzialności 2.0. jako przewagi nad konkurencją!
Dualizm sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja nie schodzi ze świecznika od dosyć długiego czasu. Fazę zafascynowania tą technologią mamy już powoli za sobą i nasza uwaga skupia się na praktycznym jej wykorzystaniu w biznesie. Kolejnym aspektem, który będzie z nią związany oraz dyskutowany w najbliższych kwartałach jest to, jak sztuczna inteligencja jest postrzegana przez przeciętnego konsumenta.
Czy na pewno chcemy reklam stworzonych przez generatywną AI zamiast prawdziwych ludzi na kreacjach? Z kim chcemy rozwiązywać nasze problemy na czacie: z człowiekiem, czy botem? W tym drugim przypadku badania mówią, że człowieka wybrałoby blisko 70 procent konsumentów. Uwzględnienie potrzeb i obaw konsumentów względem AI stanie się pierwszym filtrem, który zdecyduje jak ją wykorzystasz w swojej firmie.
Za rogiem też czeka na nas wszystkich bardzo duży zgrzyt. Otóż korzystanie ze sztucznej inteligencji pochłania bardzo dużo zasobów, głównie energii. Jak już się domyślasz stoi to w sprzeczności z trendem, o którym wspomnieliśmy wyżej czyli odpowiedzialnością 2.0. Prawdopodobnie pogodzenie tych dwóch trendów będzie jednym z największych wyzwań w najbliższych latach.
Trendów jest oczywiście więcej, cały czas pojawiają się też nowe zagadnienia związane z przyszłością reklamy oraz komunikacji marketingowej. To co jest charakterystyczne, że trendy na 2024 rok są o wiele bardziej złożone, niż te obserwowane we wcześniejszych latach. Są po części sumą mikro trendów, które splatają się w całkiem skomplikowaną siatkę zależności. Jej zrozumienie pozwoli Ci lepiej zaplanować strategię skutecznych działań na najbliższe lata.
polska agencja reklamowa 360, która od ponad 20 lat dostarcza swoim Klientom rozwiązania z efektem WOW. Blisko 50-osobowy zespół pracuje dla topowych, polskich i międzynarodowych marek, m.in. Brown-Forman, Mastercard, Krosno Glass, INGKA Centres, Bank BNP Paribas, Dell Technologies, PZU… Focus Nation stawia na partnerskie relacje oraz długoterminową i kompleksową współpracę, traktując Klientów indywidualnie, by kompleksowo wspierać realizację ich celów.