Co to jest inbound marketing?
Inbound marketing (marketing przychodzący) to wszelkie działania, które podejmujesz, aby klienci sami z siebie wysyłali zapytania ofertowe lub zamawiali – bez bezpośredniego nakłaniania ich do zakupu.
Czy to oznacza bierne „czekanie na szczęście”? Bynajmniej! Jest to jednak zupełnie inna strategia komunikowania się z odbiorcami docelowymi – taka, która stawia pracowników firmy w roli doradców, a nie promotorów.
Inbound & outbound marketing – czym się różnią?
Inbound marketing jest często przeciwstawiany strategiom „outbound”, czyli tych wychodzących „frontem do klienta”. I rzeczywiście, są to podejścia z dwóch różnych bajek. Jednak każde z nich ma swoje zastosowanie.
- Outbound marketing to świetne rozwiązanie w kampaniach nastawionych na szybką sprzedaż, kiedy decyzja o zakupach nie jest skomplikowana. Sprawdza się np. w branżach FMCG. Ot, promotor częstuje w markecie sokiem. Jeśli zasmakuje, wrzucenie go do koszyka to prosty wybór – mówi ekspert Agencji ECHO specjalizującej się rozwiązaniach zwiększających sprzedaż. – Natomiast strategie inbound to najlepszy wybór, kiedy klient potrzebuje czasu, żeby dokonać zakupu, a decyzja ma „długie konsekwencje”. To np. wybór pompy ciepła, ogrodzenia czy samochodu – wyjaśnia.
Inbound i outbound marketing prowadzą do tego samego celu (sprzedaży) różnymi drogami. Wybierz tę strategię, która lepiej wpisuje się w specyfikę Twojej branży i jej klientów.
Inbound marketing – co to daje?
Inbound marketing to strategie, które prowadzą klienta w dół lejka marketingowego jego własnym rytmem. Bez naciskania, nalegania na konkretne rozwiązania, a raczej w oparciu o rzetelne informowanie, edukowanie i „partnerskie towarzyszenie w zakupie”. Takie podejście może przynieść wiele korzyści! Najważniejsze z nich to:
- budowanie długofalowych relacji z klientem – takich, które zaowocują czymś więcej niż jednorazowym zakupem, np. wielokrotnymi powrotami, rekomendacjami współpracy z Tobą dla znajomych itp.;
- możliwość uchwycenia w ramach inbound całego procesu decyzyjnego – narzędzia z tego „arsenału” mogą być zastosowane zarówno na etapie wstępnego rozeznania klienta w temacie, jak i przy porównywaniu oraz wybieraniu konkretnej opcji i finalizacji zakupu; wiele z nich jest uniwersalnych (np. wpisy na blogu firmowym);
- niższy koszt pozyskania klienta – wiele narzędzi inbound to „evergreeny”, czyli materiały, które stale napędzają ruch; w efekcie jednorazowa inwestycja w jej stworzenie może się przełożyć na długofalowe korzyści i optymalizację budżetu marketingowego;
- wzmocnienie wiarygodności marki – inbound marketing to przede wszystkim doradzanie i edukowanie; takie postawy budują zaufanie i pozwalają się pozbyć podejrzliwości klientów, a przez to bardziej skłaniają do zakupu;
- precyzyjne targetowanie odbiorców – właściwe „wycelowanie” komunikatów promocyjnych to klucz do sukcesu; narzędzia inbound marketingu (np. wpisy na bloga czy treści do mediów społecznościowych) można bardzo łatwo dostroić tak, aby mówiły językiem Twoich klientów i o ich potrzebach oraz problemach.
To powody, dla których inbound marketing jest absolutną podstawą w wielu dziedzinach.
Przekładamy teorię na praktykę, czyli jakie są strategie inbound marketingu?
Lista strategii inbound jest oczywiście dość długa. Warto wyróżnić te narzędzia, które można zastosować w wielu branżach z dużą skutecznością. Najistotniejszymi są:
- blog firmowy – publikowane tam wpisy mogą przejąć rolę „wirtualnego sprzedawcy”; odpowiadać na najczęstsze pytania, rozwiewać wątpliwości i obiekcje oraz uświadamiać klientom właściwości Twoich produktów;
- działania w social mediach – mowa o tych organicznych, nakierowanych również na informowanie i doradzanie, a nie o typowych kampaniach sprzedażowych;
- działania SEO – pozycjonowanie to także strategia inbound, bo w założeniu ma przyciągnąć kupującego na Twoją stronę;
- mailing – to narzędzie na pograniczu inbound i outbound, w zależności od tego, co np. zawrzesz w newsletterze firmowym; może to być zarówno typowa informacja o promocjach, jak również bardziej edukacyjna treść, choćby prowadząca na bloga.
Zastanawiasz się, jak wdrożyć strategie z obszaru inbound marketing w swojej firmie? Warto to zrobić przy współpracy z ekspertami. Dobrze zaplanowany proces przyniesie korzyści sprzedażowe, które realnie odczujesz.