20.08.2024 / 17:54
StoryEditor

Spraw by klienci sami cię znaleźli, czyli czym jest inbound marketing

Masz już dość ciągłego „obdzwaniania” klientów i „proszenia się”, żeby kupili? A gdyby tak podejść do sprzedaży sprytnie – aby to potencjalni kupujący odzywali się do Ciebie? Brzmi jak bajka? Niekoniecznie! Tak właśnie powinna wyglądać nowoczesna komunikacja biznesowa! Zobacz więc, na czym polega inbound marketing

Co to jest inbound marketing?

Inbound marketing (marketing przychodzący) to wszelkie działania, które podejmujesz, aby klienci sami z siebie wysyłali zapytania ofertowe lub zamawiali – bez bezpośredniego nakłaniania ich do zakupu. 

Czy to oznacza bierne „czekanie na szczęście”? Bynajmniej! Jest to jednak zupełnie inna strategia komunikowania się z odbiorcami docelowymi – taka, która stawia pracowników firmy w roli doradców, a nie promotorów.

Inbound & outbound marketing – czym się różnią?

Inbound marketing jest często przeciwstawiany strategiom „outbound”, czyli tych wychodzących „frontem do klienta”. I rzeczywiście, są to podejścia z dwóch różnych bajek. Jednak każde z nich ma swoje zastosowanie.

- Outbound marketing to świetne rozwiązanie w kampaniach nastawionych na szybką sprzedaż, kiedy decyzja o zakupach nie jest skomplikowana. Sprawdza się np. w branżach FMCG. Ot, promotor częstuje w markecie sokiem. Jeśli zasmakuje, wrzucenie go do koszyka to prosty wybór – mówi ekspert Agencji ECHO specjalizującej się rozwiązaniach zwiększających sprzedaż. – Natomiast strategie inbound to najlepszy wybór, kiedy klient potrzebuje czasu, żeby dokonać zakupu, a decyzja ma „długie konsekwencje”. To np. wybór pompy ciepła, ogrodzenia czy samochodu – wyjaśnia.

image
FOTO: fot. Shutterstock

Inbound i outbound marketing prowadzą do tego samego celu (sprzedaży) różnymi drogami. Wybierz tę strategię, która lepiej wpisuje się w specyfikę Twojej branży i jej klientów.

Inbound marketing – co to daje?

Inbound marketing to strategie, które prowadzą klienta w dół lejka marketingowego jego własnym rytmem. Bez naciskania, nalegania na konkretne rozwiązania, a raczej w oparciu o rzetelne informowanie, edukowanie i „partnerskie towarzyszenie w zakupie”. Takie podejście może przynieść wiele korzyści! Najważniejsze z nich to:

  • budowanie długofalowych relacji z klientem – takich, które zaowocują czymś więcej niż jednorazowym zakupem, np. wielokrotnymi powrotami, rekomendacjami współpracy z Tobą dla znajomych itp.;
  • możliwość uchwycenia w ramach inbound całego procesu decyzyjnego – narzędzia z tego „arsenału” mogą być zastosowane zarówno na etapie wstępnego rozeznania klienta w temacie, jak i przy porównywaniu oraz wybieraniu konkretnej opcji i finalizacji zakupu; wiele z nich jest uniwersalnych (np. wpisy na blogu firmowym);
  • niższy koszt pozyskania klienta – wiele narzędzi inbound to „evergreeny”, czyli materiały, które stale napędzają ruch; w efekcie jednorazowa inwestycja w jej stworzenie może się przełożyć na długofalowe korzyści i optymalizację budżetu marketingowego;
  • wzmocnienie wiarygodności marki – inbound marketing to przede wszystkim doradzanie i edukowanie; takie postawy budują zaufanie i pozwalają się pozbyć podejrzliwości klientów, a przez to bardziej skłaniają do zakupu;
  • precyzyjne targetowanie odbiorców – właściwe „wycelowanie” komunikatów promocyjnych to klucz do sukcesu; narzędzia inbound marketingu (np. wpisy na bloga czy treści do mediów społecznościowych) można bardzo łatwo dostroić tak, aby mówiły językiem Twoich klientów i o ich potrzebach oraz problemach.

To powody, dla których inbound marketing jest absolutną podstawą w wielu dziedzinach.

Przekładamy teorię na praktykę, czyli jakie są strategie inbound marketingu?

Lista strategii inbound jest oczywiście dość długa. Warto wyróżnić te narzędzia, które można zastosować w wielu branżach z dużą skutecznością. Najistotniejszymi są:

  • blog firmowy – publikowane tam wpisy mogą przejąć rolę „wirtualnego sprzedawcy”; odpowiadać na najczęstsze pytania, rozwiewać wątpliwości i obiekcje oraz uświadamiać klientom właściwości Twoich produktów;
  • działania w social mediach – mowa o tych organicznych, nakierowanych również na informowanie i doradzanie, a nie o typowych kampaniach sprzedażowych;
  • działania SEO – pozycjonowanie to także strategia inbound, bo w założeniu ma przyciągnąć kupującego na Twoją stronę;
  • mailing – to narzędzie na pograniczu inbound i outbound, w zależności od tego, co np. zawrzesz w newsletterze firmowym; może to być zarówno typowa informacja o promocjach, jak również bardziej edukacyjna treść, choćby prowadząca na bloga.

Zastanawiasz się, jak wdrożyć strategie z obszaru inbound marketing w swojej firmie? Warto to zrobić przy współpracy z ekspertami. Dobrze zaplanowany proces przyniesie korzyści sprzedażowe, które realnie odczujesz.

21. sierpień 2024 13:02