05.07.2023 / 08:45
StoryEditor

Oznakowanie cen promocyjnych

Oznakowanie cen promocyjnych (shutterstock)
Wyraźne oznaczenie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed rozpoczęciem promocji to obowiązek każdego przedsiębiorcy, który informuje o akcjach promocyjnych na swoje towary czy usługi. Od początku roku informacje o obniżce muszą być wyraźnie pokazane, w ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klienta miejscu, na towarze, bezpośrednio przy nim lub blisko towaru. Przypominamy o najważniejszych zasadach wynikających z nowych przepisów.  

1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy, które obligują firmy ogłaszające promocje do informowania o najniższej cenie z 30 dni przed jej rozpoczęciem. Dotyczy to wszystkich firm, które promują swoje produkty lub usługi oferując obniżki.  

- Te przepisy są korzystne zarówno dla kupujących jak i sprzedawców. Łatwiejsze porównywanie cen daje konsumentom poczucie pewności i rzetelną informację pozwalającą na świadome zakupy. Przedsiębiorcom pomaga zachować uczciwą konkurencję na rynku, eliminując możliwość manipulowania cenami – mówi minister rozwoju i technologii Waldemar Buda 

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia na swojej stronie internetowej https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19551  jak nowe przepisy powinny być prawidłowo stosowane. Przypominamy najważniejsze zasady.  

Oznaczanie ceny 

 

Przykład 
Sklep internetowy ogłasza promocję na torebki, które w cenie regularnej kosztowały 200 zł. Ich promocyjna cena to 120 zł, ale dwa tygodnie wcześniej, przez 3 dni, obniżka była mniejsza i cena torebek wynosiła 150 zł. Informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni powinna być wyraźnie oznaczona na stronie internetowej przy ofercie torebek objętych promocją lub w reklamie dotyczącej konkretnej torebki objętej promocją.  

 

Przedsiębiorca, który od 1 stycznia br. organizuje  promocję lub wyprzedaż, musi podać, oprócz aktualnej ceny, także najniższą cenę produktu lub usługi jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeśli produkt jest w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni, sprzedawca musi pokazać najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.  

Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna też znaleźć się wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego produktu. np. w reklamie, przy produkcie w sklepie, w gazetce sieci handlowej czy w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym i na karcie konkretnego produktu. 

 

Przykład 
Pani Maria zdecydowała się kupić wycieczkę w biurze podróży w ramach promocji last minute. Oferta przewidywała obniżkę ceny o 20%. W katalogu biura podróży wyraźnie zaznaczono informację o promocji, a także najniższą cenę z ostatnich 30 dni.  

 

Sklep musi podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed obniżką także przy takich ofertach jak: oferty last minute, sprzedaż warunkowa, sprzedaż towarów niepełnowartościowych lub pod koniec terminu ważności czy w programach lojalnościowych, jeśli informuje o obniżce.  

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być czytelna i jasno opisana. Sprzedawca nie może jej ukrywać np. stosując małą lub słabo widoczną czcionkę. Niedopuszczalne jest też pominięcie informacji, co ta cena oznacza ani stosowanie niejednoznacznych określeń typu "cena referencyjna", "cena omnibus", "było" itp.  

W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma pokazać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki. 

Brak obowiązku podawania wcześniejszej ceny 

 

Przykład 
Sklep stacjonarny z AGD rozpoczął akcję promocyjną. Zgodnie z jej zasadami klient przy zakupach za minimum 2000 zł dostaje 10% zniżki na kolejne zamówienie. W takim przypadku sklep nie musi informować o najniższej cenie w ciągu 30 dni.  

 

Przedsiębiorca nie musi podawać najniższej ceny z 30 dni przed obniżką, jeśli obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży. Nie musi tego robić też w przypadku: 

  • stosowania ogólnych oświadczeń marketingowych, które nie stwarzają wrażenia, że zastosowano obniżkę lub promocję, ale raczej porównują ofertę sprzedawcy do konkurencji („U nas najniższe ceny”, „Najlepsze ceny tylko u nas”); 

  • wykorzystania technik promowania, które są porównaniami cen bez informacji o obniżce (np. rekomendowana cena wydawcy – 50 zł, u nas 40 zł); 

  •  wykorzystania technik promowania, które są ofertami warunkowymi  bez informacji o obniżce konkretnego towaru („Kup 3 w cenie 2”); 

  • udostępniania rabatów nie na konkretny towar lub grupę towarów (np. „Zrób zakupy za 1000 zł, otrzymasz 10% zniżki na następne zamówienie”, rabat na dowolny produkt po przystąpieniu do programu lojalnościowego). 

14. listopad 2024 02:29