Wszechobecne smartfony
W 2023 roku technologia mobilna kształtuje nawyki konsumenckie, dając użytkownikom dosłownie wszystko na wyciągnięcie ręki. Nie inaczej jest w przypadku zakupów. Firmy, które chcą wyprzedzić konkurencję, muszą dostosować swoje strategie marketingowe, komunikacyjne i sprzedażowe do stale zmieniających się oczekiwań potencjalnych nabywców.
Raport Future Mind “Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” pokazał, że smartfony są kluczową częścią życia codziennego w szczególności dla najmłodszego pokolenia. 87% Polaków w wieku 15-20 lat patrzy w ekran telefonu od 2 do nawet 10 godzin dziennie, a 78% najmłodszych Polaków korzysta z telefonu w trakcie zakupów w sklepach stacjonarnych.
Bliska relacja z mobile’em nie charakteryzuje jednak tylko młodzieży. Przeciętna osoba korzysta ze smartfona przez 5 godzin dziennie, z czego aż 88% tego czasu spędza w aplikacjach. Inwestycja w technologię mobilną to więc po prostu konieczność dla firm, które chcą znajdować się tam, gdzie na co dzień przebywa ich grupa docelowa.
Aplikacja ratuje koszyki
Aż 17% potencjalnych klientów rezygnuje z zakupów, jeśli proces płatności jest zbyt długi, czasochłonny lub skomplikowany. Niestety, często właśnie tak wygląda on na stronach internetowych (nawet tych przyjaznych dla urządzeń mobilnych).
Aplikacja m-commerce może być odpowiedzią na ten problem. Dzięki zaawansowanym produktom cyfrowym użytkownicy nie muszą już za każdym razem żmudnie wpisywać danych takich jak imię i nazwisko, adres, preferowana forma płatności czy numer karty kredytowej. Mogą też finalizować transakcje z dowolnego miejsca, co znacznie ułatwia dokonywanie zakupów.
Aplikacje mobilne są również bardziej dostępne, jako że eliminują niepotrzebne kroki i biurokrację. Użytkownicy mogą otwierać je bezpośrednio na swoich smartfonach, bez konieczności korzystania z wyszukiwarki lub nawigowania po stronie internetowej. W rezultacie aplikacje zmniejszają liczbę kroków potrzebnych do dotarcia do pożądanego miejsca docelowego i sfinalizowania zakupu. Umożliwiają one również szybką mobilną płatność, która spełnia oczekiwania zabieganego społeczeństwa. Można w ten sposób zapobiec porzuceniu koszyka nawet przez 60% użytkowników.
Zadowolenie klientów przekłada się na wyniki
Aplikacje mobilne wiążą się z licznymi funkcjami, które można zaoferować klientom w unikalnie wygodny sposób. Atrakcyjne programy lojalnościowe, niestandardowe rabaty, wysoce skuteczny referral marketing i spersonalizowane powiadomienia push... To tylko niektóre z możliwości, które pomagają zdobyć więcej klientów, zwiększyć przychody i przypomnieć docelowym odbiorcom, że warto kupować w Twojej firmie.
Powiadomienia push to niedrogi sposób na zachęcenie klientów do otwarcia aplikacji, podczas gdy programy lojalnościowe z nagrodami mogą skłonić ich do zaangażowania i dokonywania ponownych zakupów w przyszłości.
Oferta szyta na miarę
Aplikacje mobilne umożliwiają markom dotarcie do grupy docelowej we właściwym czasie i z właściwym przekazem. Wszystko to dzięki gromadzeniu istotnych danych o lokalizacji użytkownika, jego preferencjach, zainteresowaniach, historii zakupów i innych. Korzystając z remarketingu, kampanii programmatic, danych o lokalizacji i hiperpersonalizacji, można łatwo przygotować atrakcyjne oferty, które w pełni odpowiadają potrzebom potencjalnych nabywców.
Powiadomienia push mogą na przykład informować potencjalnych klientów o nowych produktach, specjalnych rabatach lub dostępności, gdy przechodzą oni obok Twojego sklepu. Takie techniki pozwalają wykorzystać zaangażowanie użytkowników w mało narzucający się sposób. Dzięki personalizacji treści możesz pokazać klientom, że odpowiadasz na ich potrzeby, w wyniku czego zwiększysz ich lojalność… oraz przychody.
Aplikacja sojusznikiem działu obsługi klienta
Aplikacje mobilne z chatbotami opartymi na sztucznej inteligencji, help deskami lub wirtualnymi asystentami są w stanie wygenerować znaczne oszczędności. Mogą obniżyć koszty operacyjne związane z zatrudnianiem specjalistów ds. obsługi klienta i odpowiadaniem na rutynowe pytania nawet o 30%.
Dzięki zaawansowanym technologicznie narzędziom i możliwości zarządzania zamówieniami za pośrednictwem interfejsu aplikacji użytkownicy mogą szybko rozwiązać większość swoich problemów i mieć poczucie kontroli 24 godziny na dobę. W takich warunkach rzadziej odczuwają potrzebę kontaktu z zespołem obsługi klienta. Pracownicy mogą więc skupić się na zadaniach generujących przychody zamiast odpowiadać na powtarzające się zapytania.
Wsparcie tradycyjnej sprzedaży detalicznej
Rosnąca popularność m-commerce nie oznacza, że zakupy w sklepach fizycznych przejdą do lamusa. W rzeczywistości produkty cyfrowe są niezbędne do stworzenia doskonałego doświadczenia omnichannel, które przekłada się na wzrost sprzedaży i poprawia wrażenia klienta.
Podczas pobytu w sklepie 69% klientów woli przeczytać recenzje produktów na telefonie niż porozmawiać z przedstawicielem handlowym. Stworzenie aplikacji, w której użytkownicy mogą uzyskać dostęp do niezbędnych informacji o produkcie, może pomóc im w podejmowaniu decyzji.
Warto wspomnieć, że aplikacja m-commerce pozwala na znacznie więcej niż przedstawianie recenzji czy zdjęć. Możesz przy jej pomocy na przykład pokierować klientów po sklepie, by łatwiej znaleźli to, czego potrzebują. Kolejną ciekawą strategią jest oferowanie odwiedzającym sklep specjalnych, ograniczonych czasowo rabatów, aby zachęcić ich do dokonania zakupu na miejscu. Aplikacje są również coraz częściej wykorzystywane w formie kas samoobsługowych, co doceniają introwertycy i osoby łatwo zniechęcające się długimi kolejkami.
Aplikacje mobilne pomagają zamieniać interakcje z klientem w transakcje. Dzięki produktom cyfrowym na odpowiednio wysokim poziomie firmy mogą budować i oferować spersonalizowane doświadczenia, zwiększać lojalność kupujących i zdobyć przewagę konkurencyjną.
—
Autor artykułu:
Jacek Dogadalski
Business Development Lead
Future Mind